MC KLÄDER? Icon, Alpinestars, Fox, Shoei, Scott, MoCycle, Deniese...

Mr_Johan

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Malmö
Hoj
Honda CBR 600 1996
MC KLÄDER?
Icon, Alpinestars, Fox, Shoei, Scott, MoCycle, Deniese (hur det än stavas), No fear, O'neal, Sinisalo...mfl

Finns hundratals fler...

Jag tänkte kolla vad som är bra resp. dåligt.
Ni som har koll får gärna varna eller rekommendera.

Är nybliven MC förare och vill inte köpa nån asiatisk kopia som inte håller måttet när vägen råkar svänga...tänkte köpa hela kittet förutom hjälm.
Ska man spendera uppemot 10 000 kr som kalaset troligvis kommer att kostar vill jag gärna veta vad ni som MC förare kan rekommendera
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Håll dig till Alpinestars, Dainese och Berik. Trevlig kvalitet. Arlen Ness ska också vara schysst, dock har jag aldrig kännt på ett sådant. Vad gäller hjälm så är det Arai, Shoei och AGV som gäller...


Och kom ihåg: Smakar det (och skyddar) så kostar det. Ingen mening att snåla på utrustning som du ändå ska ha i några år.
 

sticke

drygare än yes...
Gick med
23 May 2006
Ort
H-Town
Hoj
F4 Izzle
mitt berikställ va kanon, lifesaver! original race eller nåt, snyggt vitt, PIMPIGT ha ha!
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Instämmer med föregående talare.
Kan även rekomendera Spyke (skinnställ).

Hjälmar ska du först prova dig fram bland märkena för att se vilken som sitter bäst på ditt huvud sedan välja någon läcker lack. Jobbigt om man köper en hjälm som sitter obekvämt.
 

Martin H

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2007
Ort
I byn
Hoj
det blev brinnande mos
kör alpinestars racingställ, shoei hjälm märket dyr, oxtarstövlar.
dessa grejor anser jag vara kanon, passa bra och håller en hög kvalitet.
spara ej på hjälmen vad du än gör - lägg hellre en tusenlapp mer än mindre, 5-6 tusen för en hjälm är inte dyrt om den räddar ditt liv.

Detta anser jag.:tummenupp

Lycka till.

mvh
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Nyligen testat ställ i bike tror jag. Linsdstrands fick toppbetyg! Billiga oxå! Själv kör jag iof med dainese/alpinestars på jacka, byxor, handskar, hjälm. sidi boots tycker jag sitter bra och ska vara tämligen säkra.
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Lindstrands/Halvarssons är skitbra kvalitet till bra pris. Vilket bevisades i Bike där det spöade dom stora italienska tillverkarna.
 

Mr_Johan

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Malmö
Hoj
Honda CBR 600 1996
kommer nog spränga min budget på 10 000 känns det som...
fast problemet är att jag kommer se ut som en tävlingsförare när jag är ute och kör....visserligen inget problem om man ska köra långt
funderar på att köpa ett par MC jeans som jag kan ha in till stan eller kortare turer...skulle vara grymmt snyggt tillsammans med en icon eller alpinestar jacka...
 

Zandis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR600
Kör med Aplinestars på kroppen, Sidi på fötterna, Dainese på händer o rygg och en X-lite 701:a på huvet, funkar kanon, jag e helnöjd
//Zandis
 

ryman

HONUNG!
Gick med
10 Apr 2008
Ort
bredvid grannen
Hoj
KTM 640 SM Prestige
köpte spliterny utrustning idag, kör dainese ryggplatta, berik ställ, alpinestar boots, AGV hjälm och handskar från H ngt kmr inte ihåg. Som sagt, smakar det så kostar det... kalaset gick på 15k fick med ett skivlås också.. fick allt nerprutat ca 1,5k
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Vill inte vara glädjedödare, men ska du köpa allt och vill ha bra, snygga säkra grejer så bör du uppdatera din budget.

Som några tidigare talare så kan jag bara instämma om hjälmen. Det är där du bör börja tycker jag. Prova alla märken och modeller. Vissa märken skiljer mellan modeller och de skiljer defintivt mellan märkena.

Råd gällande all mc-utrustning om det är första uppsättninge är att INTE KÖPA FÖR STORT. Jag gjorde det misstaget själv. Tog handskar som satt bekvämt när det var nytt, samma med hjälm. Det man ska veta är att allt töjer sig, vissa saker ganska mycket. Köpte 3 storlekar mindre hjälm nu i år än vad jag gjorde första gången. 4 storlekar mindre på handskar. Det säger en hel del.

När det gäller skinställ (ska du ha helställ?) så är de flesta "kända" märken bra idag. Storlekarna skiljer mellan de olika tillverkarna en del, men annars är de rätt likvärdiga.

Ska du köpa helställ, vilket jag skulle rekommendera om du vill ha skinn. Sällan du tar av dig när du kör och efter ett tag så blir det rätt lätt att ta av sig ett helställ också. Går att stoppa in ena ärmen i den andra och så blir det svalare om du stannar och ska rasta eller något sådant och helställ skyddar bättre. Å andra sidan blir det ofta också lite dyrare.

Med helställ så tycker jag väst är bättre än ryggskydd mest för att den sitter kvar. Så slipper man att ryggskyddet vandrar upp när man tar av och på sig och lite sådant. Stort plus är också att du får skydd för bröstet också, samt njurar och revben (i alla fall lite).

Sedan får man också de hur man kör. Är det första hojen och första säsongen så kanske det inte är så lämpligt att löda på utan allt är fantastiskt och strålande ändå, så jag hade nog börjat med hjälm och sedan handlat resten utifrån vad du har lust att lägga.

Vill man lägga 15k totalt så är det ju lite dumt att börja med 12k på ett fräsigt racehelställ och sedan köpa billig hjälm etc. Samma gäller ju handskar och allt det andra. Finns många bra välskyddande hanskar för 1k, måste inte vara märkes "race"handskar för 3.5k

Handskar och väst kan ju vara bra att köpa på internet också, så sparar du in i någon del. Hjälm MÅSTE du prova så det hade jag köpt i butik.


Mina 2 cent i alla fall.
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Är det något jag ALDRIG upplevt så är det att handskar töjer sig. Jag tar största storleken och de fortsätter att vara för små till den dag de är utslitna. :)

Däremot stämmer det med hjälmen. Håller med föregående talare, är det något du ska vara petnoga med så är det hjälmen. Den ska sitta åt riktigt ordentligt. Här rekommenderas att du provar dig fram ordentligt och inte tar första bästa då de lämpar sig olika väl för olika skallform.

Är det skinn du ska ha, eller något annat? Ett bra allväders är alltid bekvämare i alla upptänkliga väder och du slipper ha ångest över dina pålagda kilon varje vår, det kan bli dyrt med skinn om du har för vana att variera i vikt. :)

Dock har skinnstället ett par andra fördelar, exempelvis att skydden sitter lite bättre på plats (inte oviktigt) och att det blir mindre vindkänsligt.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Vad tror ni om denna hjälm, X-lite X-801? Har varit uppe i andra trådar tidigare. http://www.rollersmc.se/list.asp?m=185&page=2

Väldigt bra pris i alla fall!
Jag är tämligen säker på att det är bra grejjer.
Har själv testat en så'n i praktiken och överlevde...:tummenupp
En sjuhelvetes smäll i bakhuvudet, höljet sprack som det ska göra och jag blev rejält vimmelkantig...men inga bestående men.

Köpte en till efter det...

Du behöver inte oroa dig över funktionen. Men som flera redan sagt, passformen avgör. Hjälmen ska sitta tight men bekvämt.
Ett litet tips jag fick från Rollers var att öppna munnen (med hjälmen på), när du stänger truten ska du bita dig i kinderna.
Då sitter den tight nog.
 
Last edited:

R6_wruuum

Varför låter det konstigt på 3:ans växel
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Norrköping
Hoj
R6
Kör i Mo'cycle jeans, alpinestar svart skinnjacka (sportstuk), en brutal mattsvart hjälm (märke okänt) och ett par coola svarta boots.

riktigt säker och schysst outfit...i och med att jag ofta kör in till stan låser jag bara fast hjälmen och tar av mig hanskarna och då kan jag gå omkring på stan utan att behöva byta om etc.

hur smidigt som helst....förr brukade jag köra i vanliga jeans men sen bytta till mo'cycle som jag kan rekommendera...se www.mocyclejeans.com
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Jag rekommenderar att du provar i sverige och beställer från tyskland fc-moto.de, halva priset. Eller varför inte blocket, finns mycket där man kan fynda. Hjälm vill man nog ha en ny, men resten kan man köpa beg om man har begränsad ekonomi. Impulsköp brukar man ofta ångra, kolla runt noga och länge innan du bestämmer dig...
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Är det något jag ALDRIG upplevt så är det att handskar töjer sig. Jag tar största storleken och de fortsätter att vara för små till den dag de är utslitna. :)

Då svettas du för lite! Köper du inte läderhanskar är det inte lustigt om de inte töjer sig men ett par läderhandskar gör det. Mina racehandskar köpte jag storlek 8 trots att jag normalt har storlek 10. En tur i regnet så satt de som en smäck sen. Hade jag köpt ett par 10:eek:r direkt hade de varit alldeles för stora sen.

OnT: Jag tycker absolut att du ska ha ett skinnställ. Däremot tycker jag inte att du ska ha ett helställ om du inte ska köra mycket bana. Ett delat skinnställ skyddar precis lika bra och är otroligt mycket bekvämare att köra med när man kan slita av sig jackan vid fikat och slippa sitta lutad mot en äcklig, svettig överdel som man inte kan göra av nån annan stans. Likaså kan man ta bara jackan med ryggskydd när man ska ut en kort sväng på stan och så slipper man köpa dubbla uppsättningar skinn bara för att man sällan orkar dra på sig helstället när man ska ta bågen till playan.

Hel utrustning exkl. hjälm för runt tio papp är inga som helst problem, ta t.ex. ett Lindstrands Farelle, 5995 kr, Halvarsson Dino-handske för 1099 kr eller Breed Racing SBK-handske för 1195 kr, Halvarsson Track-ryggskydd 1295 kr och lägger du sen 2000 kr på ett par stövlar så blir det ungefär 10500 totalt. Detta ovanstående är svenska kvalitetsgrejjer, inget skit, det är bara betydligt mer kostnadseffektivt än att köpa italienska grejjer där man betalar två, tre tusen bara för märket (Berik, Dainese, Alpinestars osv).
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Då svettas du för lite! Köper du inte läderhanskar är det inte lustigt om de inte töjer sig men ett par läderhandskar gör det. Mina racehandskar köpte jag storlek 8 trots att jag normalt har storlek 10. En tur i regnet så satt de som en smäck sen. Hade jag köpt ett par 10:eek:r direkt hade de varit alldeles för stora sen.

Det är inte min erfarenhet. Köpte nya handskar inför denna säsongen pga de handskar jag köpte vid inköp av mitt ställ för några år sedan sitter alldeles för tajt - fortfarande. Handskarna är ett par Alpinestars GP-Pro dvs bra handskar. Var för små frå början men töjde dem genom att spruta vatten på dem och sitta med dem på hemma. Då töjdes de lite men jag kan fortfarande inte ha på dem (har dock kört med dem i tre säsonger minst) utan fick köpa ett par nya Halvarssons i en storlek större, dessa är ännu ej provade.

Dock så fick min brorsa ett par andra skinnvantar och de töjde sig som fan så det har nog lite med skinnet och antalet sömmar (fler sömmar = mindre töjning).
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Har alltid kört i Daineseställ, funkat skitbra även vid marksyning. Enda minuset är väl stropparna till dragkedjorna som är rätt veka. I år blir det Berik dock.
På stövelfronten har det varit Alpinestars, Sidi och Oxtar. Har fn ett par väl använda Sidi Vertebrae som sitter som gjutna med maffiga skydd utan att vara klumpiga.
Handskarna är Dainese Slam, funkar hur bra som helst. Hört att kvaliteten varit lite ojämn på just Dainese handskar men hittills har de hållit bättre än mina gamla Alpinestars som gav med sig i sömmarna.
Vad gäller hjälm är det bara ett märke som duger: Shoei (fn har jag en XR 1000)
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det är inte min erfarenhet. Köpte nya handskar inför denna säsongen pga de handskar jag köpte vid inköp av mitt ställ för några år sedan sitter alldeles för tajt - fortfarande. Handskarna är ett par Alpinestars GP-Pro dvs bra handskar. Var för små frå början men töjde dem genom att spruta vatten på dem och sitta med dem på hemma. Då töjdes de lite men jag kan fortfarande inte ha på dem (har dock kört med dem i tre säsonger minst) utan fick köpa ett par nya Halvarssons i en storlek större, dessa är ännu ej provade.

Dock så fick min brorsa ett par andra skinnvantar och de töjde sig som fan så det har nog lite med skinnet och antalet sömmar (fler sömmar = mindre töjning).

Jag kan köpa dina GP-Pro. Har dock hört att de ska vara klena i sömmarna. Fast spruta inte lite vatten på dem, doppa dem så de är genomsura och ha på dig dem tills de börjar torka så ska du se att även GP-Pro töjer sig.

Båda paren handskar jag gjort av med de senaste tre säsongerna har varit kevlarförstärkta med trippla sömmar av kevlartråd och båda paren har töjt sig något enormt.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top