MC-körning säkrare än flyget

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Sannolikheten att omkomma under en timmes privatflygning är ca 10 gånger så stor jämfört med att köra motorcykel en timme.

Privatflyg (ej s k sportflyg inräknat) (källa Luftfartstyrelsen)
---------------------------

Flygtidsproduktion, svenskt luftfart (privatflyg), 1995-2004 är från 100 000(1995) till 80 000 (2004) flygtimmar per år. Uppskattat medel ca 90 000 timmar per år.

Medelvärdet för antal omkomna under perioden 1995-2004 är 4.7 omkomna per år.

Under denna tioårsperiod omkommer ca 5.22 per 100 000 flygtimmar.

Motorcykel 2005 (källa Sika)
I trafik: 225 038

Genomsnittlig körsträcka per fordon: 307 mil/år

Antal omkomna (2005): 50

Totalt trafikarbete (mil/år): 69 086 666

Uppskattad medelhastighet: 72 km/t (siffra tagen från färddator/display på en klass-7 mc efter ca 500 mil)

Totalt trafikarbete (körtimmar/år): 9 595 370

0.52 omkomna per 100 000 körtimmar.

Faktor: c a 10.0

edit: infogade ett "per" mellan "omkomna" och "100 000".

Last edited:
Sannolikheten att omkomma under en timmes privatflygning är ca 10 gånger så stor jämfört med att köra motorcykel en timme.

Privatflyg (ej s k sportflyg inräknat) (källa Luftfartstyrelsen)

Flygtidsproduktion, svenskt luftfart (privatflyg), 1995-2004 är från 100 000(1995) till 80 000 (2004) flygtimmar per år. Uppskattat medel ca 90 000 timmar per år.

Medelvärdet för antal omkomna under perioden 1995-2004 är 4.7 omkomna per år.

Under denna tioårsperiod omkommer ca 5.22 per 100 000 flygtimmar.

Motorcykel 2005 (källa Sika)
I trafik: 225 038

Genomsnittlig körsträcka per fordon: 307 mil/år

Antal omkomna (2005): 50

Totalt trafikarbete (mil/år): 69 086 666

Uppskattad medelhastighet: 72 km/t (siffra tagen från färddator/display på en klass-7 mc efter ca 500 mil)

Totalt trafikarbete (körtimmar/år): 9 595 370

0.52 omkomna 100 000 körtimmar.

Faktor: c a 10.0

äntligen en tråd på detta forum som talar för mc körning och inte död, skador o annat elände!!

Jag säger då det.

Dag för nollvision inom flyget kanske?

Posta/mejla det här till någon lämplig politiker kanske..

Precis

Tänk om man istället för artiklar och reportage som talar om MC-döden kunde få

Se en tidningsartikel om
Höra en politiker som talar om
Se ett TV reportage som berättar

att MC-kollektivet är ett lysande exempel på hur mycket man kan reducera antal skadade och dödade i trafiken genom utbildning, dialog, kompisanda, diskussionsforum, lobbing, intresse, faktiskt handlande, eldsjälar, ............

att MC-kollektivet sedan 1970 kunnat minska det procentuella antalet döda och allvarligt skadade till en fjärdedel samtidigt som antalet påställda MC ar ökat 6 gånger.

att samma siffror för alla fordon är mindre än en halvering av det procentuella antalet olyckor trots att antalet fordon bara fördubblats.

att man borde analysera varför MC-kollektivet lyckats så utomordentligt så att man kan använda samma metoder för att minska antalet skadade och döda inom grupper som inte alls lyckats lika bra.

-----------------
Det skulle antagligen dessutom sprida glädje och sporra oss att bli ännu bättre.

Grundkurs A för ledare

Om man vill få sina medarbetare att prestera mer är det bättre att säga

- Faen va ni är duktiga som lycklats reducerat risken att dö eller skadas allvarligt på MC, keep up the fine work. Så fixar vi nog resten också.!:tummenupp

än

- Faen era skithögar det dör fortfarande 56 MC förare så jag måste straffa er!:arsele
-----------------

Men det är väl ett önsketänkande :mad: :huvet

Last edited:
Precis

Tänk om man istället för artiklar och reportage som talar om MC-döden kunde få

Se en tidningsartikel om
Höra en politiker som talar om
Se ett TV reportage som berättar

att MC-kollektivet är ett lysande exempel på hur mycket man kan reducera antal skadade och dödade i trafiken genom utbildning, dialog, kompisanda, diskussionsforum, lobbing, intresse, faktiskt handlande, eldsjälar, ............

att MC-kollectivet sedan 1970 kunnat minska det procentuella antalet döda och allvarligt skadade till en fjärdedel samtidigt som antalet påställda MC ar ökat 6 gånger.

att samma siffror för alla fordon är mindre än en halvering av det procentuella antalet olyckor trots att antalet fordon bara fördubblats.

att man borde analysera varför MC-kollektivet lyckats så utomordentligt så att man kan använda samma metoder för att minska antalet skadade och döda inom grupper sominte alls lyckats lika bra.

-----------------
Det skulle antagligen dessutom sprida glädje och sporra oss att bli ännu bättre.

Grundkurs A för ledare

Om man vill få sina medarbetare att prestera mer är det bättre att säga

- Faen va ni är duktiga som lycklats reducerat risken att dö eller skadas allvarligt på MC, kepp up the fine work. Så fixar vi nog resten också.!:tummenupp

än

- Faen era skithögar det dör fortfarande 56 MC förare så jag måste straffa er!:arsele
-----------------

Men det är väl ett önsketänkande :mad: :huvet

Intressant inlägg:tummenupp

Har du någon/några källor framförallt på påståendet:

"att MC-kollectivet sedan 1970 kunnat minska det procentuella antalet döda och allvarligt skadade till en fjärdedel samtidigt som antalet påställda MC ar ökat 6 gånger.

att samma siffror för alla fordon är mindre än en halvering av det procentuella antalet olyckor trots att antalet fordon bara fördubblats."

Kan ju vara skönt att kunna slänga det i fejset på alla som, när de får höra att jag kör MC, ska hålla på och säga att det är helt livsfarligt att köra MC.

Jaha?

Med statistik går det att säga precis vad som helst.

Hur många svårt skadade är det då i respektive kategori?

Last edited:
Favoriter, lägg till i favoriter, ok. :tummenupp

Ska dras fram nästa gång någon läst en chock-artikel om mc-döden på aftonbladet.

Intressant inlägg:tummenupp

Har du någon/några källor framförallt på påståendet:

"att MC-kollectivet sedan 1970 kunnat minska det procentuella antalet döda och allvarligt skadade till en fjärdedel samtidigt som antalet påställda MC ar ökat 6 gånger.

att samma siffror för alla fordon är mindre än en halvering av det procentuella antalet olyckor trots att antalet fordon bara fördubblats."

Kan ju vara skönt att kunna slänga det i fejset på alla som, när de får höra att jag kör MC, ska hålla på och säga att det är helt livsfarligt att köra MC.

Taget direkt från VVs statestik sidor, lagt in i Excel och gjort ett diagram som tar med alla värden och inte har konstiga axlar/nollpunt.

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=184217&d=1173548962

Last edited:

MC: 4.08 svårt skadade per 100 000 körtimmar (2005)

Privatflyg: 2.78 allvarligt skadade per 100 000 flygtimmar. (medelvärde, antal allvarligt skadade från 1998-2005 samt 90 000 timmar gissat medelvärde för trafikarbetet mellan 95-04 som gradvis sjunker från 100k/år till 80k/år.)

Last edited:
Jaha?

Med statistik går det att säga precis vad som helst.

Precis, som privatpilot så har jag någorlunda koll på siffrorna, och mycket riktigt, rent statistiskt per passagerarkilometer är det mycket farligare att privatflyga än att åka motorcykel. Dock så tycker vi här på SH att ca 50 dödsolyckor per år på motorcykel ger otillförlitlig statistik, då kan ni ju tänka vad de ca 5 döda per år i privatflyget ger för tillförlitlighet i den statistiken!

Jag kan ju säga också att de flesta olyckor inom privatflyget är "självförvållade", dvs de hade kunnat undvikas om gällande reglemente och säkerhetsrekommendationer hade följts. Detta innebär att du själv kan påverka i mycket större grad din säkerhet än på motorcykel där övriga trafikanter har så stor inverkan på din säkerhet.

Jag personligen känner mig i alla fall mycket säkrare i luften än på hoj på marken.

Det finns för övrigt en projekt, H50P, som används inom privatflyget, som har som MÅL att halvera antalet privatflygolyckor inom en 5:årsperiod. Den arbetas det kontinuerligt med tillsammans med piloterna för att uppnå målet. Så att försöka rättfärdiga motorcyklarnas/motorcyklisternas farlighet med att smutskasta flyget och tycka att det minsann skulle behövas en nollvison där med är lönlös retorik. Det finns nog inget annat områden i samhället där det mer aktivt arbetas för mer säkerhet än inom både privat och kommersiellt flyg.

För övrigt så har flygbranchen för länge sen kommit fram till att det är meningslöst att försöka skylla på människor eller maskiner, och införa förbud och avgifter för att höja säkerheten, och i stället insett att det är "systemet" som helhet som felen ligger i. Detta är kanske något som våra politiker skall ta efter, innan de börjar försöka höja säkerheten genom att straffa ut "farliga" individer och maskiner genom förbud och avgifter/skatter. Det är nog dömt att misslyckas, men det lär ta 20 år för dem att inse det själva, eftersom de vägrar att dra lärdom av andras erfarenheter.

LowFlyer, leaving area, switching channel.

Jag kan ju säga också att de flesta olyckor inom privatflyget är "självförvållade", dvs de hade kunnat undvikas om gällande reglemente och säkerhetsrekommendationer hade följts. Detta innebär att du själv kan påverka i mycket större grad din säkerhet än på motorcykel där övriga trafikanter har så stor inverkan på din säkerhet.

Fast det är väl ett väldigt stort antal självförvållade skador och dödsfall inom motorcyklismen också? Jag är inte säker, men jag har för mig att om man tittar i statistiken så är det många som kört utan körkort eller påverkade av droger och alkohol.

Men jag håller såklart med dig. Man kanske kan säga att det är olika typer av "oaktsamhet"? Inom flyget handlar det kanske om reglementen och säkerhetsrekommendationer medans det inom motorcyklismen handlar om dåligt omdöme och dumhet som orsakar olyckor?

.

Precis, som privatpilot så har jag någorlunda koll på siffrorna, och mycket riktigt, rent statistiskt per passagerarkilometer är det mycket farligare att privatflyga än att åka motorcykel. Dock så tycker vi här på SH att ca 50 dödsolyckor per år på motorcykel ger otillförlitlig statistik, då kan ni ju tänka vad de ca 5 döda per år i privatflyget ger för tillförlitlighet i den statistiken!

Jag personligen känner mig i alla fall mycket säkrare i luften än på hoj på marken.

Det finns för övrigt en projekt, H50P, som används inom privatflyget, som har som MÅL att halvera antalet privatflygolyckor inom en 5:årsperiod. Den arbetas det kontinuerligt med tillsammans med piloterna för att uppnå målet. Så att försöka rättfärdiga motorcyklarnas/motorcyklisternas farlighet med att smutskasta flyget och tycka att det minsann skulle behövas en nollvison där med är lönlös retorik. Det finns nog inget annat områden i samhället där det mer aktivt arbetas för mer säkerhet än inom både privat och kommersiellt flyg.

Fast flygets siffror är baserat på 10 år och många timmar per år, vilket talar för att siffrorna går att använda ändå. Synd att inte konfidensintervall och t-values är med så hade man varit säker. Finns säkert folk som har snorkoll på det på vv, men ingen som orkar antagligen.
I vilket fall handlar det inte om att smutskasta flyget, snarare dra fördel av flygets goda rykte som säkert.

Det är nog ganska många mc-olyckor som är självförvållade också...
Finns säkert mycket som vv kan lära av flyget om hur "systemet" fungerar/borde fungera.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back