Mc-körning en sjukdom?

200

Gammal glidare
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
VMX1700, XJR1300, XT600, SR400
Av mängden meningslös statistik har man nu troligen med skattepengar konstaterat att kriminella:machinegu löper dubbelt så stor risk att klota än ärliga människor:angel. Epidemiologerna på Karolinska saknar tydligen arbetsuppgifter, stackars. Epidemiologi är vad jag förstår läran om sjukdomsförlopp och då undrar jag om mc-körningen eller kriminaliteten är ett sjukdomsförlopp?
http://www.sydsvenskan.se/sverige/kriminella-oftare-i-mc-olyckor/

Är denna slutsats förvånade om kriminella som medvetet utsätter sig för risker som att vifta med vapen inför polis vid rån även gör det på en skrevraket?:squid:kulspruta
 
Tja, det är väl puckona som snott en hoj och är ute och buskör utan att ha koll som stryker med?
Jag har svårt att tycka synd om dom. Tvärtom.
 
Please, lite mer insatt kan man väl ändå va. :va

Detta är en del av en mycket större forskning kring olyckor med allvarliga skador eller dödlig utgång och man har fått ut bland annat denna summa ur den.
Epidemiologi är väl ändå att studera mönster, orsakerna och effekterna till hälsoproblem hos befolkningen, detta har Michael Fored använt till att studera mc-olyckor då han själv är inbiten motorcyklist och mycket aktiv inom SMC. Vägverket/Trafikverket har även varit med och sponsrat den forskningen om jag inte minns helt fel.

Studien
http://www.svmc.se/smc/Nyhetsakriv/2009/Nationell-MC-studie-/

Och han fick även hålla en presentation på Tylösandskonferensen
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/MC-seminarium-pa-Tylosandskonferensen/
 
Last edited:
Att "kriminella" är inblandade i fler olyckor av olika slag tycker jag inte är särskilt förvånande.

Folk som begår brott saknar ju förmodligen respekt för lag och ordning till skillnad från en vanlig "svensson", respekterar man inte lagen i övrigt, varför ska man då respektera hastighetsregler?

Lägger man där till att många kriminella är lågutbildade och ja, ganska korkade, så kan man väl gissa att de saknar konsekvenstänkande som de flesta normala människor ändå har.

Och sätter man en person med avsaknad av förmåga att se konsekvenser och dessutom med bristande respekt för lagar och regler på en hoj så är det ju inte så svårt att räkna ut hur det kommer att sluta.
 
Please, lite mer insatt kan man väl ändå va. :va

Detta är en del av en mycket större forskning kring olyckor med allvarliga skador eller dödlig utgång och man har fått ut bland annat denna summa ur den.
Epidemiologi är väl ändå att studera mönster, orsakerna och effekterna till hälsoproblem hos befolkningen, detta har Michael Fored använt till att studera mc-olyckor då han själv är inbiten motorcyklist och mycket aktiv inom SMC. Vägverket/Trafikverket har även varit med och sponsrat den forskningen om jag inte minns helt fel.

Studien
http://www.svmc.se/smc/Nyhetsakriv/2009/Nationell-MC-studie-/

Och han fick även hålla en presentation på Tylösandskonferensen
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/MC-seminarium-pa-Tylosandskonferensen/

Ok jag läste bara artikeln först nu har jag googlat MF lite. Hittade också en presentation med LITE statistik. Naturligtvis är text innehållet sparsamt i presentationen och att man borde egentligen höra den muntliga presentationen tillsammans med bilderna. Men för 297 000 SEK blev det inga dramatiska slutsatser som tex att narkotika brott inte var positivt för mc-körningen. Mycket siffror och arbete med det men nyttan??

Det fanns dock ett intressant resultat att de som genomgått SMC's kurser hade 70% högre skaderisk än de som inte gått kurser! Med den statistiken skulle man kunna dra slutsatsen att SMC har en skadlig påverkan beroende på hur man tolkar det. Kanske "jag har gått kurs, nu kan jag köra över min förmåga" som tex de som kör med varselväst och tror att det är ett skydd.
 
Ok jag läste bara artikeln först nu har jag googlat MF lite. Hittade också en presentation med LITE statistik. Naturligtvis är text innehållet sparsamt i presentationen och att man borde egentligen höra den muntliga presentationen tillsammans med bilderna. Men för 297 000 SEK blev det inga dramatiska slutsatser som tex att narkotika brott inte var positivt för mc-körningen. Mycket siffror och arbete med det men nyttan??

Det fanns dock ett intressant resultat att de som genomgått SMC's kurser hade 70% högre skaderisk än de som inte gått kurser! Med den statistiken skulle man kunna dra slutsatsen att SMC har en skadlig påverkan beroende på hur man tolkar det. Kanske "jag har gått kurs, nu kan jag köra över min förmåga" som tex de som kör med varselväst och tror att det är ett skydd.

En sån forskning som Michael gjort kräver ganska många mantimmar och den handlar inte om att veta om knarkande är farligt för hojåkande. Har själv fått en dragning av honom och det är ganska intressant det han kommit fram till.

Vad gäller SMCkurserna så beror det som vanligt alltid på hur man läser det och inget jag tänker gå in på.

Däremot en slutsats jag hört från Michael är att om man inte är dömd för brott och inte kör onykter samt äger sin egen hoj så är det rent statistiskt ganska liten risk att köra hoj. :tummenupp
 
Det fanns dock ett intressant resultat att de som genomgått SMC's kurser hade 70% högre skaderisk än de som inte gått kurser! Med den statistiken skulle man kunna dra slutsatsen att SMC har en skadlig påverkan beroende på hur man tolkar det. Kanske "jag har gått kurs, nu kan jag köra över min förmåga" som tex de som kör med varselväst och tror att det är ett skydd.

Problemet med att faktiskt kunna köra fort på sin hoj är ju att man alltid kan använda den kunskapen till att antingen köra i samma fart som innan och därmed få mer marginaler eller så använder man sina nyvunna kunskaper till att just köra fortare, och därmed inte ha större marginaler än tidigare men däremot en högre fart och därmed större risk för skador när det väl skiter sig. Hur folk väljer att köra är ju svårt att påverka.

Att folk som gått en kurs har 70% högre skaderisk tror jag isåfall mer beror på att många som kör kurser eller bana överhuvudtaget ofta är folk som faktiskt kör väldigt mkt hoj, dvs lägger många mil på en säsong, och kanske dessutom gärna kör "inspirerat". Baksidan med all typ av olycksstatistik är ju att man inte kan mäta hur många som faktiskt inte råkade ut för en olycka mh a sin utbildning/erfarenhet.
 
En sån forskning som Michael gjort kräver ganska många mantimmar och den handlar inte om att veta om knarkande är farligt för hojåkande. Har själv fått en dragning av honom och det är ganska intressant det han kommit fram till.

Vad gäller SMCkurserna så beror det som vanligt alltid på hur man läser det och inget jag tänker gå in på.

Däremot en slutsats jag hört från Michael är att om man inte är dömd för brott och inte kör onykter samt äger sin egen hoj så är det rent statistiskt ganska liten risk att köra hoj. :tummenupp

Hoppas det var ironi när du tyckte att den slutsatsen var värd 297 000 kronor.
 
Då drar vi slutsatsen att om man är brottsling så ska man hålla sig ifrån mc-världen om man vill vara på den "säkra" sidan :hihi
 
Hoppas det var ironi när du tyckte att den slutsatsen var värd 297 000 kronor.

Forskningen har förmodligen kostat mer än så men Trafikverket har bidragit med de pengarna till den... och ja, jag anser i alla fall att det är något som är värt att forska på.
Slutsatsen av forskningen har varken du eller jag sett, jag nämnde bara EN slutsats.... förmodligen en av många, så som det brukar vara när man forskar på något.

Varför inte bara vara glad på att man engagerar forskning på att försöka förstå varför olyckor sker och därmed kan försöka jobba på att förhindra de utifrån förståelse istället för tärningskastning?
 
Att "kriminella" är inblandade i fler olyckor av olika slag tycker jag inte är särskilt förvånande.

Folk som begår brott saknar ju förmodligen respekt för lag och ordning till skillnad från en vanlig "svensson", respekterar man inte lagen i övrigt, varför ska man då respektera hastighetsregler?

Lägger man där till att många kriminella är lågutbildade och ja, ganska korkade, så kan man väl gissa att de saknar konsekvenstänkande som de flesta normala människor ändå har.

Och sätter man en person med avsaknad av förmåga att se konsekvenser och dessutom med bristande respekt för lagar och regler på en hoj så är det ju inte så svårt att räkna ut hur det kommer att sluta.
Visst är det kul med spekulationer! Dessutom mycket billigare än forskning!

Det enda du har rätt i är att många kriminella har sämre impulskontroll (snäll tolkning av ditt begrepp "konsekvenstänkande"!) men det beror varken på utbildning, vilja eller intelligens.

Hur många sporthojsförare har för övrigt respekt för hastighetsregler? Jag får nog erkänna att min inte är så enormt stor, tur jag inte är kriminell för övrigt för då hade det tydligen varit ett problem.
 
Forskningen har förmodligen kostat mer än så men Trafikverket har bidragit med de pengarna till den... och ja, jag anser i alla fall att det är något som är värt att forska på.
Slutsatsen av forskningen har varken du eller jag sett, jag nämnde bara EN slutsats.... förmodligen en av många, så som det brukar vara när man forskar på något.

Varför inte bara vara glad på att man engagerar forskning på att försöka förstå varför olyckor sker och därmed kan försöka jobba på att förhindra de utifrån förståelse istället för tärningskastning?

Absolut jättebra med forskning speciellt om mc-körning om det leder någon vart. Det finns dock kanske av oss ett motstånd till "för mycket" säkerhet eftersom de flesta av våra fordon är livsfarliga för många. Jag vill personligen inte ha någon effektgräns som på 90-talet. Glädjen är för mig som många andra tex överflödet med kraft och möjligheten att känna att man ligger nära olika fysiska gränser. Egentligen ännu mer skrämmande att det kostat ytterligare skattepengar men MF går det möjligen ingen nöd på. Lite förvånad är jag när folk inte förstår ironi. Statistik kan man använda till vad som helst beroende på syftet till utredningen/"forskningen" eller beställarens önskemål. Man kan påvisa vad som helst och skapa tidningsrubriker, jag läser tex allt som handlar om mc-körning i olika former som intresserar mig. Men när jag läser det som jag refererar i från början av denna tråd som jag egentligen ironiserar om kan man bli uppgiven. Att alkohol, droger och kriminalitet i kombination med mc-körning skulle vara fel hoppas jag ingen blir förvånad över. Men när personer med en imponerande titel publicerar detta som om det åter igen uppfunnit hjulet känner jag det som ett slöseri med resurser. Personligen intresserar jag mig mer i forskning i teknik som för vårt intresse framåt som däck, bromsar, utformning av vägar och annat som kan göra min dag på hojen säkrare. Den största faran som jag ser det är bilister som borde informeras och utbildas i samspelet i trafiken speciellt med oss som är oskyddade. Att filosofera med en statistik gör inget för vår sak mer än att igen påtala för icke-mc-åkare hur FARLIGT det är och vilken samhällsfara vi utgör. Att forska i beteende borde vara nyttigt om inte resultatet till stor del försöker öppna de dörrar som redan står vidöppna.

Som en kommentar till "Peter 1980" håller jag med dig i det mesta men angående SMC utbildningarna är det ändå anmärkningsvärt. Syftet borde med utbildningen att skapa större marginaler inte att utnyttja marginalerna ännu mer på allmän väg än före utbildningen. Visst statistiskt kör de som deltar i SMC utbildningar fler mil men räknat på person en högre risk procent åter igen statistik som kan användas hur man vill.

Jag har lagt in detta inlägg i "Överflödiga Diskussioner" precis som jag tycker att MF's forsknings resultat blev. Jag har inte hittat något i MF's material på nätet i denna forskning som egentligen kan föra något framåt mer än att konstatera statistiska fakta som i mycket var förutsägbart. För det behöver man inte vara epidemiolog.
 
Last edited:
Absolut jättebra med forskning speciellt om mc-körning om det leder någon vart. Det finns dock kanske av oss ett motstånd till "för mycket" säkerhet eftersom de flesta av våra fordon är livsfarliga för många. Jag vill personligen inte ha någon effektgräns som på 90-talet. Glädjen är för mig som många andra tex överflödet med kraft och möjligheten att känna att man ligger nära olika fysiska gränser. Egentligen ännu mer skrämmande att det kostat ytterligare skattepengar men MF går det möjligen ingen nöd på. Lite förvånad är jag när folk inte förstår ironi. Statistik kan man använda till vad som helst beroende på syftet till utredningen/"forskningen" eller beställarens önskemål. Man kan påvisa vad som helst och skapa tidningsrubriker, jag läser tex allt som handlar om mc-körning i olika former som intresserar mig. Men när jag läser det som jag refererar i från början av denna tråd som jag egentligen ironiserar om kan man bli uppgiven. Att alkohol, droger och kriminalitet i kombination med mc-körning skulle vara fel hoppas jag ingen blir förvånad över. Men när personer med en imponerande titel publicerar detta som om det åter igen uppfunnit hjulet känner jag det som ett slöseri med resurser. Personligen intresserar jag mig mer i forskning i teknik som för vårt intresse framåt som däck, bromsar, utformning av vägar och annat som kan göra min dag på hojen säkrare. Den största faran som jag ser det är bilister som borde informeras och utbildas i samspelet i trafiken speciellt med oss som är oskyddade. Att filosofera med en statistik gör inget för vår sak mer än att igen påtala för icke-mc-åkare hur FARLIGT det är och vilken samhällsfara vi utgör. Att forska i beteende borde vara nyttigt om inte resultatet till stor del försöker öppna de dörrar som redan står vidöppna.

Som en kommentar till "Peter 1980" håller jag med dig i det mesta men angående SMC utbildningarna är det ändå anmärkningsvärt. Syftet borde med utbildningen att skapa större marginaler inte att utnyttja marginalerna ännu mer på allmän väg än före utbildningen. Visst statistiskt kör de som deltar i SMC utbildningar fler mil men räknat på person en högre risk procent åter igen statistik som kan användas hur man vill.

Jag har lagt in detta inlägg i "Överflödiga Diskussioner" precis som jag tycker att MF's forsknings resultat blev. Jag har inte hittat något i MF's material på nätet i denna forskning som egentligen kan föra något framåt mer än att konstatera statistiska fakta som i mycket var förutsägbart. För det behöver man inte vara epidemiolog.


Dessa är mina högst personliga åsikter och iaktagelser.

Varför inte försöka lyfta blicken lite från vissa punktinsatser istället.
Det pågår något av en hetsjakt från allmänheten på alla som kör motorcykel och vad jag kan se så kommer Michael Foreds forskning fram till att det absolut inte är så farligt att köra motorcykel, att så länge man inte är dömd brottsling och kör nykter på sitt eget fordon så är skaderisken relativt låg. Att man även får möjlighet att basunera ut det på Tylösandskonferensen ger ganska bra vikt åt vilket håll man skall gå, vem vet, det kanske medför att trafikverket och transportstyrelsen börjar prioritera oss motorcyklister mer i utbyggnader och ombyggnader av vägnätet då vi inte är en grupp som ändå bara tar död på oss själva.

För att vi skall få en bättre trafikmiljö att vistas i så måste vi få samma prioritering som bilisterna och kanske även i vissa fall en bättre prioritering, som t.ex. att få köra i bussfält av ren säkerhetshöjniing.

Vi har t.ex. äntligen börjat få underglidningsskydd på vissa vägpartier, det är en delseger och detta kanske gör att det arbetet skyndas på.

Sen vad gäller de som skadar sig efter SMCkurser, vad är det som säger att dessa inte hade skadat sig utan kursen? Men det är frågor som behandlas inom SMCs verksamhet hela tiden och inom instruktörskåren jobbas det för fullt med att försöka hitta nya vägar att nå deltagarna och arbeta med riskmedvetenhet.
 
Dessa är mina högst personliga åsikter och iaktagelser.

Varför inte försöka lyfta blicken lite från vissa punktinsatser istället.
Det pågår något av en hetsjakt från allmänheten på alla som kör motorcykel och vad jag kan se så kommer Michael Foreds forskning fram till att det absolut inte är så farligt att köra motorcykel, att så länge man inte är dömd brottsling och kör nykter på sitt eget fordon så är skaderisken relativt låg. Att man även får möjlighet att basunera ut det på Tylösandskonferensen ger ganska bra vikt åt vilket håll man skall gå, vem vet, det kanske medför att trafikverket och transportstyrelsen börjar prioritera oss motorcyklister mer i utbyggnader och ombyggnader av vägnätet då vi inte är en grupp som ändå bara tar död på oss själva.

För att vi skall få en bättre trafikmiljö att vistas i så måste vi få samma prioritering som bilisterna och kanske även i vissa fall en bättre prioritering, som t.ex. att få köra i bussfält av ren säkerhetshöjniing.

Vi har t.ex. äntligen börjat få underglidningsskydd på vissa vägpartier, det är en delseger och detta kanske gör att det arbetet skyndas på.

Sen vad gäller de som skadar sig efter SMCkurser, vad är det som säger att dessa inte hade skadat sig utan kursen? Men det är frågor som behandlas inom SMCs verksamhet hela tiden och inom instruktörskåren jobbas det för fullt med att försöka hitta nya vägar att nå deltagarna och arbeta med riskmedvetenhet.

Personliga åsikter är bäst. Jag tror absolut på SMC's insatser ska själv gå på minst en utbildning under året för att öka mina marginaler inte för att köra snabbare. Olyckorna som är självförvållade får man själv ansvara för det är naturligtvis inte SMC's ansvar.

Men även MF's forskning som säkert har ett gott syfte, kan skapa tidningsrubriker med fel budskap. Det de flesta läser är mc-körning och olyckor, nu igen mc-körning borde förbjudas! Jag har bara läst artikeln och det jag hittat på nätet, återkom gärna om du kan hitta någon faktisk nytta med denna utredning och statistikarbete. Försvara inte bara arbetet för arbetets skull utan resultatet.
 
Personliga åsikter är bäst. Jag tror absolut på SMC's insatser ska själv gå på minst en utbildning under året för att öka mina marginaler inte för att köra snabbare. Olyckorna som är självförvållade får man själv ansvara för det är naturligtvis inte SMC's ansvar.

Men även MF's forskning som säkert har ett gott syfte, kan skapa tidningsrubriker med fel budskap. Det de flesta läser är mc-körning och olyckor, nu igen mc-körning borde förbjudas! Jag har bara läst artikeln och det jag hittat på nätet, återkom gärna om du kan hitta någon faktisk nytta med denna utredning och statistikarbete. Försvara inte bara arbetet för arbetets skull utan resultatet.

Tidningar i all ära men de lever på att hitta snaskiga saker att skriva om, det viktigaste är att nå ut med rätt budskap till de som faktiskt har mandat att bestämma utformningen av trafikmiljön.

Finns ju gott om tillfällen där tidningar hakat på diverse forskning bara för att det är något som stöder en bild som allmänheten har eller som de tycker allmänheten skall ha.
Man får cancer av chips (ja, om du käkar ca 20påsar om dagen så löper du risk), en meteorit kan krascha på jorden (ja, det finns en risk men den är inte särskilt trolig men enligt NASA så finns den) osv osv osv osv.
Det jag tycker är mest tragikomiskt med saker i tidningen är att när folk läser något de vet något om så dissar de allt som tidningarna skriver för de vet minsann att så ligger det inte till, sen vänder de sida och blir chockade av att de får cancer av en påse chips. :död
 
Klart det är en sjukdom. Det första symptomet är nervösa ryckningar i högra handen. Sedan måste du bara dra iväg med hojen. Efter en stund börjar du hallucinera att du är en vild mustang som galloperar i solnedgången tillsammans med dina svarta artfränder, du följer ledarhästen som tar riktningen rakt in i en sagolik skog och du följer efter. Slutar ofta illa.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top