Mc körkorts frågor

Sannaberga

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Hoj
Hemmabygge 600cc
Tjabba gott folk!

Jag tänkte påbörja mitt MC körkort nu under sommaren..
Jag hade tänkt övningsköra med min fader som haft mc körkort väldigt länge men eftersom det var så länge sedan han tog körkortet undrar jag om hans teori i trafiken kommer räcka.. T.ex. ecodriving och liknande är det ett tvång för att få mc körkort som det är på bilen? Sen undrar jag hur en uppkörning går till.. Kör de med bil bakom och har en mic till din hjälm där de berättar vad du ska göra och liknande eller vad? Undrar även om där är någon speciell spegelrutiner och liknande som ska följas med mera.. Med andra ord undrar jag om rent allmänt vad man behöver tänka på när man kör upp med MC..

Jag hade inte tänkt köra något med körskola då jag vill spara pengar och har även kört moped / cross / 250 motorcykel sen jag var 8 år (är 18 nu) så det är begränsat körkort jag ska ha.. Har även alla trafik regler färskt i huvudet då jag precis tagit körkortet..

Mvh,
Robban

Den som körde upp före mig fick en kille på transalp bakom sig som låg välidgt nära och kollade hur hon bromsade osv. Men när det var min tur började det regna så de tog bilen var på de inte kunde ha samma koll och när man stod på bra nog på grusvägen i 70 (som man ska göra) då hängde de inte med alls...hahaha.. men allt sköttes med en öronsnäcka..

Att tänka på:
* Stäng av blinkersen efter du svängt
* Ligg rätt i filen
* Träna som f-n på bromsning och undanmanöverbanan och alla de andra fasta övningar som är rätt svår

...kommer inte på så mycket mer.. lycka till! Va noga med att köra helt rätt under hela övningskörningstiden för du kommer vara nervös när du kör upp och då vill man inte tänka på mer än man behöver! :)

Last edited:
Den som körde upp före mig fick en kille på transalp bakom sig som låg välidgt nära och kollade hur hon bromsade osv. Men när det var min tur började det regna så de tog bilen var på de inte kunde ha samma koll och när man stod på bra nog på grusvägen i 70 (som man ska göra) då hängde de inte med alls...hahaha.. men allt sköttes med en öronsnäcka..

Att tänka på:
* Stäng av blinkersen efter du svängt
* Ligg rätt i filen
* Träna som f-n på bromsning och undanmanöverbanan och alla de andra fasta övningar som är rätt svår

...kommer inte på så mycket mer.. lycka till! Va noga med att köra helt rätt under hela övningskörningstiden för du kommer vara nervös när du kör upp och då vill man inte tänka på mer än man behöver! :)

Inga spegelrutiner eller liknande de har koll på?
Och växlingen? Märker de om man varvar lite högt och reagerar de på det i så fall? dvs eco driving :)

Och att man ska ligga rätt i filen är väll bara att ligga som om man var en bil dvs i mitten av filen så att man inte kan bli ut trängd eller? :)

ps tack för det snabba svaret!

Inga spegelrutiner eller liknande de har koll på?
Och växlingen? Märker de om man varvar lite högt och reagerar de på det i så fall? dvs eco driving :)

Och att man ska ligga rätt i filen är väll bara att ligga som om man var en bil dvs i mitten av filen så att man inte kan bli ut trängd eller? :)

ps tack för det snabba svaret!
Speglarna är bra men än viktigare att röra huvudet ordentligt (överdriv gärna) för att visa att blicken är med.

Inget eco-tjaft (ännu!?) - MC är ett ett nöjesfordon. :yoparty Mitten ska det vara. Tag plats i trafiken.

Välj inte bort trafikskolan - räkna vad en kuggning motsvarar i lektioner.

Jag rekomenderar att du tar nån lektion ändå för att lära dig manöverbanorna. Tänkte du köra upp med egen hoj eller körskolans?

Tänker du använda körskolans så är det bra om du lär känna den

eco-driving har införts som en kontroll vid uppkörningen. Men det handlar på mc mest om att du ska försöka att anpassa körningen så det lir så få stopp som möjligt. Dom kuggar dig nog knappast på den punkten.

Såg att biltema börjat sälja koner för träning. Kan ju vara en idé att köpa koner där eller använda pet-flaskor. Du måste behärska konbanans moment annars kommer du inte ens att få köra i trafiken.

spegelrutiner = så fort du ska slå på blinkersen bör du ta en blick i spegeln först, sedan vrida på skallen för att se att ingen "ligger i döda vinkeln" för att sedan placera cykeln i rätt position...när du väl har kortet kanske man inte överdriver detta med att vrida på skallen så fort du ska ta ny position, men få det som rutin....är nått man kan bli kuggad på annars...

Speglarna är bra men än viktigare att röra huvudet ordentligt (överdriv gärna) för att visa att blicken är med.

Ja, du måste nästan göra det överdrivet! Inte för att du egentligen behöver det för att själv se, utan för att snubben från transportstyrelsen ska se att du tittar efter ordentligt.

När vi ändå är inne på att överdriva... bromsberedskap är något man behöver ha på många ställen, inför korsningar och dyl. Då för att VISA att du har bromsberedskap så kan du dra in handbromsen eller trycka på fotbromsen lätt. För du tänds bromsljusen och han som övervakar din körning tänker, där är en duktig grabb som är beredd.
Bromsljusen ska tändas innan bromsen tar, så känner du av någon bromsverkan överhuvudtaget så ska bromsljusen vara tända (nita inte i varje korsning i onödan).

Sannaberga skrev:
Sen undrar jag hur en uppkörning går till.. Kör de med bil bakom och har en mic till din hjälm där de berättar vad du ska göra och liknande eller vad?

Kommunikationen sker över radio som du säger. Han (eller hon) har mic och du har hörsnäckor som du får kommando i. Du ska nicka om du hör vad han/hon säger eller skaka på huvudet om du inte uppfattade vad han/hon sa (tyvärr kan de vara brusig skit utrustning).

Om de är fint väder kör de efter på motorcykel.
Vid dåligt väder så beror det på om de är man eller mus. :)

På den körskolan jag gick på (fast det är ju inte dem som kontrollerar uppkörningen) så hade de attityden att om våra elever kan köra motorcykel så kan vi också göra det. :tummenupp

Håller med D-Kay.. ta någon lektion i början ändå.. finns nog regler som man inte tänker på som är lätt att kugga på om man inte visste...
som t.ex. så trodde jag tills för 2min. sedan att man skulle ligga 2/3 ut i körbanan och INTE i mitten då det dels är större risk för oljespill där och sen (av egen erfarenhet när man hade en off-road 400 som inte gick så fort) så kan bilarna tränga sig förbi utan att gå ut i andra körfältet vilket man blir skapligt skraj för när de slickar en med sidospeglarna..

I svängarna ska du dock använda hela körfältets bredd...de är populärt..

Är det mitten som gäller eller är det 2/3 in...:va

När du kör rakt fram ska du ligga i mitten. Vid vänstersväng till vänster och vid högersväng till höger. Ifall det inte är t.ex. vid ett trafikljus där hela körfältet svänger till vänster, då kan du ligga mitt i körfältet. Eco-driving på mc innebär som sagt ovan att du ska planera din körning inför korsningar, rondeller m.m. för att försöka att undvika att behöva stanna.
Har man B-kort så kan man ju trafikregler och så så det är mest hantering av hojen samt konbanor man behöver träna på då.

Inte illa att försöka lära sig köra MC via ett internetforum :D

Nä, är du så osäker på vad som gäller som du verkar så tycker jag att det är värt dom kronorna det kostar med några lektioner. Vi andra som vistas i trafiken skulle oxå uppskatta om du gjorde det.

Hej jag tog kortet i oktober 2008 det viktigaste är bromsbereskap det kollar dom på stenhårt

sen är övningsbanan viktigast om du inte kört den med en bilskola så klarar du inte uppkörningen där..tror mig ta nån lektion på banan med en bilskola jag trodde ja kunde köra den där lätt ja hade övningskört bara hemma o tyckte mig vara en riktigt bra mc förare men dags för banan den gick helt åt skogen...lågfartsbanan måste man ha tränat på sen högfartsdelen måste man också veta hur man köra sen bromsprovet .....

Hoppas det är ok om man flikar in en fråga här, jag är i ungefär samma sitts som TS förutom att det är tung cykel jag ska leka med.
Frågan är, min hoj har inte centralstöd och då inställer sig frågan, hur kolla rman svinglager osv utan detta? Någon som har nåt tips, hemma har jag depåstöd osv men det har jag ju kanske inte med mig på uppkörning?

/ Jacob

Hoppas det är ok om man flikar in en fråga här, jag är i ungefär samma sitts som TS förutom att det är tung cykel jag ska leka med.
Frågan är, min hoj har inte centralstöd och då inställer sig frågan, hur kolla rman svinglager osv utan detta? Någon som har nåt tips, hemma har jag depåstöd osv men det har jag ju kanske inte med mig på uppkörning?

/ Jacob
Du kan inte kolla svinglager med depåstöd heller tror jag, du måste palla upp den under motorn. depåstödet har ju samma effekt som när den står på backen. (vikt på svingen)

Du kan inte kolla svinglager med depåstöd heller tror jag, du måste palla upp den under motorn. depåstödet har ju samma effekt som när den står på backen. (vikt på svingen)

Instämmer.

Alternativt medhjälpare (dvs förrättaren) som väger upp hojen på sidostöd och fram- eller bakhjul beroende på vilken ände du är intresserad av att kolla lager på.

/Anders

Dom första lektionerna på körgården på körskolan ger mycket bra info om tex att hålla blicken rätt och dyligt, vilket är ovärderligt att lära in rätt från början.

Det bästa är nog att börja öva på hantering av mc:n, koppling, broms, blinkers osv, privat.
Sedan börja ta lektioner för att verkligen lära sig hur konbanorna går till och vad man ska tänka på.
Blanda sedan upp det med privat körning.
Det tror jag man lär sig mest på.

Inget eco-tjaft (ännu!?) - MC är ett ett nöjesfordon. :yoparty Mitten ska det vara. Tag plats i trafiken.

Välj inte bort trafikskolan - räkna vad en kuggning motsvarar i lektioner.

överdriv inte fööör mkt.. jag gjorde det och det var en faktor till att jag inte fick körkortet första gången. Han menade att man ska kolla på saker som händer långt fram och inte på det som händer omkring just dig.

jag har iofs fått höra i efterhand att uppkörningsgubben jag hade då är en hård surfitta som gör mkt på sitt eget vis.. men vad vet jag

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT