Mc körkort i år?

Wieckman

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2012
Hoj
ingen ännu
Tjenis

Hinner jag ta MC körkort (obegränsad effekt) i år?, Sitter och dreglar här på SH varje dag ska ni veta. Är så J . . . A sugen så det finns inte!
Blev av med mitt B körkort i Februari, 6 månader:huvet.
Så det är först när jag fått tillbaka mitt B-Körkort som jag kan ansöka. Vilket är den 11 Augus
ti.
De nya reglerna som kommer 2013 är ju inte till min fördel direkt! Måste ta körkortet i år P.g.a min ålder 21. Eftersom det är många som vill slippa dom nya reglerna 2013 så passar dom flesta på att ta i år. Få beviljat körkortstillstånd tar ungefär 5 veckor enligt körskolan och läste någonstans här på SH att få en uppkörnings tid tar uppemot 13 veckor. Fick inget vettigt svar av körskolan om jag kommer hinna.
Det var inte speciellt länge sedan jag tog bilkörkortet så teorin sitter fortfarande i lite antar jag. Så Har jag kört "lite" cross så kan grunderna när det gäller körningen.

Ni som har lite kött på bena. vad tror ni, hinner en normal begåvad?

Mvh / Wieckman

Last edited:
Kan nog bli tight? Finns iallafall uppkörningstider i oktober vad jag vet. Ta en intensivkursvecka så klarar du nog dig.

Jag säger väl som jag gjort i alla andra sånhär trådar som börjat dyka upp, intensivkurs ökar sannolikheten. Speciellt i ditt fall. Men det är fullkomligt görbart. Problemet är nog att få tag på uppkörningstider eftersom att du inte är ensam om att ta kortet i år innan reglerna ändras. :)
Bara att börja jobba på det omedelbums.

självklart går de, men då är de intensivkurs som gäller och att inte räkna med "komma billigt undan" utan köra med den skola som har tid oavsätt vad kostnaden är. litet tips är redan nu om du har själv/känner någon med inhägnat område med grindar och låna/köpa en hoj, då kan du träna krypkörningen där(banan för krypkörningen finns på trafikverkets att googla fram eller fråga här på SH) utan någon har något att säga till om, och de är den biten som behövs, kan du köra bil i trafik så kan du köra mc i trafik. lycka te!

Lite ot men hur är det med uppkörningstider vs datum. Nån nämde tider i oktober, så om marken snötäckt kan man fortfarande köra upp? Datumstyrt eller väderstyrt, eller lite av båda?

Sen är det inte säkert att dom bevilljar dej körkortstillstånd i år för obegränsad mc i och med att du är 21 år och har en 6 månaders återkallelse.
Körkortstillstånd är inte rättighet utan något man får ansöka om.

Om han får körkortstillstånd för A (obegränsad) i år så går han väl på gamla reglerna och kan väl fortfarande köra upp för A (obegränsat) nästa år, eller? Annars är väl inte A2 med 35 kW så himla farligt att puttra runt på.

Om han får körkortstillstånd för A (obegränsad) i år så går han väl på gamla reglerna och kan väl fortfarande köra upp för A (obegränsat) nästa år, eller? Annars är väl inte A2 med 35 kW så himla farligt att puttra runt på.

Tar man körkortet nästa år (efter 19 januari) är det A2 man får, oavsett när körkortstillståndet utfärdades.

Lite ot men hur är det med uppkörningstider vs datum. Nån nämde tider i oktober, så om marken snötäckt kan man fortfarande köra upp? Datumstyrt eller väderstyrt, eller lite av båda?

Mer väderstyrt. Härnere kan de fortsätta rätt länge, men uppe i norrland är det nog lite svårare.

Något om tider... Ansökte om körkortstillstånd i vintras. Det kom på två veckor. Bokade risk1:a, risk2:a och teoriprov i samband med att jag skrev in mig på körskolan. Uppkörningtid fick jag exakt 14 dagar efter att jag skrev teoriprovet. Det tycker jag är ganska schyssta väntetider, absolut inte omöjliga. Vill du gå intenvis så rekommenderar jag Körkortexpress i Hallstahammar. Du får låna lägenhet och sedan är det bara att köra, köra och köra. :tummenupp

Back