Mc-köp

30 tusen för en hoj som är över 30 år gammal ?

måste ju gå att hitta något nyare & mer modernt för samma pengar

Nej Nej Nej. För de pengarna kan du få en så mycket bättre hoj som är nyare.
Lägg till lite mer pengar och varför inte kolla lite på en Thunderace.
Lycka till med hoj-letandet

En hoj kan vara rolig på fler än ett sätt. Allt handlar inte bara om vikt VS effekt förhållanden...

Själv har jag precis inhandlat mig en Honda CB 750 Four SOHC K2. Årsmodell? 1975! :tummenupp

(1969 års modell av CB 750, den så kallade "Sandcast" säljs idag för runt 100 000 Kr)

Kan tyckas vara mkt pengar för en gammal hoj, men med en "gammal klassiker" kommer man ju å andra sidan undan värdeminskning och dyra försäkringar. Man får i dom flesta fallen tillbaka pengarna man lägger ut. Så man kan ju diskutera om det är "dyrt"... Har man rätt hoj i rätt skick och håller efter den väl kan den t.o.m stiga i värde.

Beror med andra ord på vad man prioriterar, är ute efter och vad man själv tycker är "roligt" att ha...

Nu är jag inte insatt i just BMW´s klassiker, men denna hoj kan mkt väl vara värt pengarna.

Lycka till! :tummenupp

Priset är nog inte fel om det är en R100 du är ute efter! De ligger fortfarande kvar på nypriset!
Men det var den fulaste kåpan jag har sett på den!

BMWs R100 serie såldes i princip oförändrade från 78 till 94-95 ungefär, det enda större som ändrades var att den fick enkelsving och andra bromsar tror jag.
Att den tillverkades så länge orsakade samtidigt gubbstämpeln BMW försöker tvätta bort nu!

Däremot tror jag att den du tittar på snarare är en touring/autobahnhoj än en bus/pendlarhoj! Den är alldeles för lång och tung för att vara smidig på småvägar, däremot är den grym på långa snabba (70-tals) transporter!

Är du ute efter en BMW så titta på en F650 istället! Då får du en -95 till -98 för de pengarna! Mycket smidigare och roligare på korta turer, funkar till långresor också, iallafall ensam!

Vill du ha mer info om BMW kan du kolla på:
http://bmwklubben.se/forum.php

R100 är en kanonhoj med absolut skottsäker kvalité och för tiden när den konstruerades fantastska egenskaper, tyvärr försökte BMW lägga ner boxermodellerna och satsa på radmotorn i K modellerna istället, men folk slutade inte köpa boxrar fast det var samma modell under så många år.
Först -94 kom nästa generation boxrar, R1100 som tyvärr blev en halvmessyr som ersattes av R1150 efter bara några år.
2004 kom bästsäljaren R1200 som nu tillverkas i andra generationen.

F650 Funduro kom -94 men en encylindrig Rotaxmotor på 48-50 hk och tillverkades iallafall delvis av Aprilia i Italien fram till -97 tror jag när den ersattes av F650GS som tillverkades i Tyskland av BMW själva! Numera heter den G650 och finns i några olika modeller, och F650GS har numera en tvåcylindrig 800cc Rotaxmotor.

Jag hade tidigare en F650 -95, nu har jag en R1150R Rockster.
Min pappa har en R100RS -82 och min farbror har en R100RT -94

Det går i släkten alltså:yoparty

Priset är nog inte fel om det är en R100 du är ute efter! De ligger fortfarande kvar på nypriset!

BMWs R100 serie såldes i princip oförändrade från 78 till 94-95 ungefär, det enda större som ändrades var att den fick enkelsving och andra bromsar tror jag.
Att den tillverkades så länge orsakade samtidigt gubbstämpeln BMW försöker tvätta bort nu!

Däremot tror jag att den du tittar på snarare är en touring/autobahnhoj än en bus/pendlarhoj! Den är alldeles för lång och tung för att vara smidig på småvägar, däremot är den grym på långa snabba (70-tals) transporter!

Är du ute efter en BMW så titta på en F650 istället! Då får du en -95 till -98 för de pengarna! Mycket smidigare och roligare på korta turer, funkar till långresor också, iallafall ensam!

R100 är en kanonhoj med absolut skottsäker kvalité och för tiden när den konstruerades fantastska egenskaper, tyvärr försökte BMW lägga ner boxermodellerna och satsa på radmotorn i K modellerna istället, men folk slutade inte köpa boxrar fast det var samma modell under så många år.
Först -94 kom nästa generation boxrar, R1100 som tyvärr blev en halvmessyr som ersattes av R1150 efter bara några år.

F650 Funduro kom -94 men en encylindrig Rotaxmotor på 48-50 hk och tillverkades iallafall delvis av Aprilia i Italien fram till -97 tror jag när den ersattes av F650GS som tillverkades i Tyskland av BMW själva! Numera heter den G650 och finns i några olika modeller, och F650GS har numera en tvåcylindrig 800cc Rotaxmotor.

Ja som "motorvägsmaskin" är den ju oslagbar. Var en kille på 70 och 80-talet som åkte ifrån allt och alla på Bogan med en R100. Jag och polarna åkte (en kort period) på Honda, kawasaki m.m så den är dokumenterat skoj på kringliga vägar också med någon som kan hantera hojens fulla kapacitet.

I rent nostalgisyfte så...visst.
Men för dagligt bruk :va måste väl finnas bättre alternativ för 30papp???

Är r1100 en halvmessyr?
På vilket vis
Jag har funderingar på en r1100s, är det ett dåligt val?

Är r1100 en halvmessyr?
På vilket vis
Jag har funderingar på en r1100s, är det ett dåligt val?

Nja halvmessyr var ett lite grovt ord.... Det var en helt ny typ av maskin för BMW som inte hade någon enda skruv gemensamt med något tidigare, R1100 har vissa svagheter som magerryckningar och lite smågrejer, men jag vet många som är väldigt nöjda med R1100!!

Och sen är R1100S en lite speciell hoj, de tidiga modellerna är på något konstigt sätt en hybrid mellan R1100 och R1150, motorstyrningen (Motronic 2.4) och vissa andra grejer är gemensamma med R1150 medan volymen är 1100cc, baksvingen är gemensam med R1100 medan framänden var helt ny när den kom, den har dessutom en helt egen ram som inte finns på någon annan modell!! De senare får mer och mer gemensamt med R1150 serien, t.ex dubbeltändning fån -03 eller -04, den tillverkades dessutom parallellt med R1150 serien tills R1200S kom -05 eller -06 ungefär.

Ang. motorn så TROR jag att det helt enkelt är en R1150 motor som fått minskad slaglängd för att få mer varv, men som sagt jag tror....

En R1100S är absolut inget dåligt val! Det är en hoj man hänger med japanräsrar med i kurvorna, och försäkrar för 3-4000 per år:yoparty

Kolla gärna vidare på BMw klubbens forum om du vill veta mer!!

Ensam_pappan:
Visst är en R100 bra på småvägar också! Speciellt RS modellen med en duktig förare är den grym!
Men jag skulle ändå rekommendera en F650 för et du ska göra, men vill du ha en R100 av andra skäl är det en kanonhoj!
Men jag måste ändå säga att just den du hittade såg inget vidare ut.....
Men med tanke på vad den var påkostad är det nog inget dumt köp!

Jag är egentligen BMW-frälst, men det där är ingen pendlingshoj i mina ögon. Ska du pendla så vill du vara säker på att hojen startar. Yamahan Fz600 är nog pålitligare och ger mer upplevelse. Men kan du stå ut med att hojen inte startar trots att du har klätt på dig och är sen till jobbet så funkar ju BMW´n...

Neee... Inte om du inte specifikt vill ha just den hojjen. En nyare twin eller radfyra går att få MYCKET bättre cykel än den. Men det beror som sagt på vad du är ute efter.

Tja... står det Xjell på kåpan så ska du slå till, annars njet.
Jag håller med de andra som har synpunkter på priset.

Jag tror att om man får tag på ett gott exemplar så har Bumsen av den här årgången oerhört hög driftsäkerhet. Luftkylt och lätt mekat, boxer twin. Angående hojen i annonsen tycker den är intressant även om kåpan inte är den snyggaste, totalt sett verkar det vara en mycket trevlig maskin.

Nja halvmessyr var ett lite grovt ord.... Det var en helt ny typ av maskin för BMW som inte hade någon enda skruv gemensamt med något tidigare, R1100 har vissa svagheter som magerryckningar och lite smågrejer, men jag vet många som är väldigt nöjda med R1100!!

Och sen är R1100S en lite speciell hoj, de tidiga modellerna är på något konstigt sätt en hybrid mellan R1100 och R1150, motorstyrningen (Motronic 2.4) och vissa andra grejer är gemensamma med R1150 medan volymen är 1100cc, baksvingen är gemensam med R1100 medan framänden var helt ny när den kom, den har dessutom en helt egen ram som inte finns på någon annan modell!! De senare får mer och mer gemensamt med R1150 serien, t.ex dubbeltändning fån -03 eller -04, den tillverkades dessutom parallellt med R1150 serien tills R1200S kom -05 eller -06 ungefär.

Ang. motorn så TROR jag att det helt enkelt är en R1150 motor som fått minskad slaglängd för att få mer varv, men som sagt jag tror....

En R1100S är absolut inget dåligt val! Det är en hoj man hänger med japanräsrar med i kurvorna, och försäkrar för 3-4000 per år:yoparty

Kolla gärna vidare på BMw klubbens forum om du vill veta mer!!
Tack o bock för bra info!

Jag tror att om man får tag på ett gott exemplar så har Bumsen av den här årgången oerhört hög driftsäkerhet. Luftkylt och lätt mekat, boxer twin. Angående hojen i annonsen tycker den är intressant även om kåpan inte är den snyggaste, totalt sett verkar det vara en mycket trevlig maskin.

Trots att dom avråder dig så verkar du bestämd. Varför frågar du? Röstar också starkt på yamman för den är ny och har en väldigt beprövad fin motor:)

Köp en gammal Africa Twin, det är samma pengar. Den gamla Afrikanen grå 20000 mil utan problem bara du byter olja och filter och startar i alla väder. Min gamla -90'a har 10k mil mätaren nu och det har inte vart några problem dom seaste 3-4000 milen...

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup