MC-Köp i sommar, behöver tips.

Gääsparn

Medlem
Gick med
22 May 2006
Ort
Piteå
Hoj
Gsx-r 1216, Yamaha rd 350
Hejsan. Nu i sommar planerar jag och sambon att köpa MC. Tidigare har jag haft en RD125:yoparty och en GPX 600r, så det är ingen första hoj jag ska köpa. Nu tänkte jag att ni på sporthoj skulle ge mig lite tips på någon bra hoj som uppfyller/nästan uppfyller kraven jag har.

* Minst 80hk och 600cc
* Sport/Sporttouring, helst en sporttouring då det lär bli endel långfärder
* En MC som håller bra och inte går sönder varannan vecka.
* Passagerarvänlig är ett absolut måste (Längd på passagerare 167cm)
* Jag själv vill sitta någorlunda bekvämt, är 171-172cm.
* Årsmodell 1980-1995, annars blir det nog för dyrt.
* Priset får helst inte överstiga 25,000kr
* Skall gå att köpa 25kw satser (om den inte redan är strypt), iofs går det väl att lämna in det mesta?

Har blivit lite intresserad utav CBR1000 (80talarna), men jag vet inget om den hojen. GSXR från tidigt till mitten av 90-tal är också utav intresse då dom är så förbannat snygga!

Tack på förhand :)
 

Turture

Naken,blästrad och skitsur.
Gick med
18 May 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Fireblade 929RR,Husaberg 350,xt660-07.
Jag hade en gsxr 1100 90:a för många år sen som var en riktig kompis å arbetshäst. Hade valt den alla dagar hela veckan ist för gamla cbr 1000,om du får tag i en. Jag(1,87) och min sambo (1,67) var tom i nordkapp med den,ca 600 mil på 2 veckor utan nåra som helst problem.Kanske du borde välja 750:n ist om du "vill ha" med 25kw, va vet jag. Zxr 750 hör ju oxå till gamla favoriter men är inte i närheten å skjutsa på.
Lycka till!
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Ska du skjutsa och åka långt vill du ha större än 600cc alternativt en twin. Jag tror en Honda VFR750 kan vara det ni söker.
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
En bättre beggad Gpz900r kan ju funka..
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Du kan få köpa min CBR600F billigt :) Det är en 97a och hon e helt underbar startar i alla väder och man sitter bekvämt och bra på henne :) Dessutom är hon strypt :)
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Viffern eller CBR600F. Föreställer mig att Viffern är bekvämare för en passagerare.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Ska du åka längre turer med skjuts är VFR 750 att föredra före cbr 600. Annars är det bra hojar båda två, välförtjänt populära med bra byggkvalitet på känt Hondamanér.

Som gixxer 1100 torsk så kan jag inte låta bli att slå ett slag för den.:D Ett fint ex är fortfarande enormt mkt hoj för pengarna. Men det är rätt mkt mer massa att slänga runt och effekt att hantera och att strypa ned en sån motor till 25kw...näää jag tror inte det är någon höjdare.
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Gsx-R utan snack...
Strypa till 25kw? varför?
Försäkringspremien är väldigt låg med tanke på vad det är för hoj.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Precis, en Viffer är det som gäller.

En vanlig 600 med ca 100hk är inte så rolig att skjutsa på, jag själv har en Thundercat från 97 och tycker att den går hyffsat bra men med skjuts så kunde frugan lika gärna tagit roslagsbanan.
 

Glooie

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R1200 GS -08
Jag skulle nog lägga min röst på en VFR, bekväm att åka lite längre med och tillräckligt med kraft. Om jag inte missminner mej helt finns även packboxar och toppbox att köpa till denna...
 

MÅLAREN

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
FZ8N 11a
VFR e grejen, om du tvunget ska ha med tjejen. 600 cc är väl inte så kul att skjutsa på, om ni ska åka långt. VFR:en är en riktig tourer.:tummenupp
 

JoeWer

Old fart....
Gick med
7 Jul 2008
Ort
Alingsås
Hoj
*såld*
En så´n här kanske?

http://www.blocket.se/vi/21536893.htm?ca=16_s

Vet inte vad gäller strypning, den är på 100 hkr. Jag åkte till Italien och Jugoslavien med packning och skjuts, drog 0,45 l/mil på autobahn. I mitt tycke ett alternativ till Viffer. En 600 blir nog lite seg om du har packning och skjuts.
 

Gääsparn

Medlem
Gick med
22 May 2006
Ort
Piteå
Hoj
Gsx-r 1216, Yamaha rd 350
Tack för alla intressanta svar :) Varför jag ska ha 25kw? För jag får bara köra sånt ännu. Dock lär ju det bara vara på pappret mcn kommer vara 25kw.. Ingen idé att försöka sälja något till mig ännu, är inte förän i Juni köp kommer ske :D Tiden går enormt sakta alltså, men den som väntar på något gott :tuttar
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top