MC-import från USA

zike

REAL MEN WEAR PINK
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Rätta
Har ganska nyligt kommit hem efter att ha bland att gjort en 4 veckors praktik i Los Angeles på ett dataföretag. Har tidigare varit i New Jersey/Washington. Men wow, vilken skillnad det var gentemot LA. Blev riktigt positivt överraskad över Kalifornien. Alla människor så trevliga, vädret, livet, allting - skitschysst! Därför är chansen nog extremt övervägande stor att jag kommer åka dit igen, då jag dels har min syster boende där och då jag dels blivit erbjuden att komma tillbaka och jobba hos företaget där jag gjorde min praktik.

Hur som helst, åker jag tillbaka så måste jag ju givetvis också köpa mig en hoj, också med tanke på de nästan snuskigt billiga priserna de säljer cyklarna för. Förmodligen blir det en nyare hoj jag kommer att köpa, med endast något år på nacken.
Nu till min fråga: Vad gäller när jag sedan ska återvända till Sverige och vill ta med min hoj? Hur blir det om jag kan ta hojen som flyttgods? Hur blir det om jag inte kan ta hojen som flyttgods? Vilka krångligheter kan uppstå vid inregistreringen i Sverige? Behöver man skaffa något speciellt intyg från motorcykeltillverkaren? Hur fungerar det? :rolleyes:

Vore extremt tacksam om ni kunde dela med er av era erfarenheter och hjälpa mig. Tack =)

Ett snabbt svar:
Om det inte ar flyttgods sa tillkommer svensk moms pa den totala kostnaden du haft i samband med kopet. (Inkopspris (inkl US tax i den staten du valjer att registrera den) + transport + forsakring + tullavgift o andra ev omkostnader.)

Om du vill ta hem den som flyttgods sa slipper du tull och moms, men da kravs det att du agt fordonet under en viss tid i USA, samt att du ager det en viss tid nar du kommit till Sverige. Ska du gora pengar pa detta sa ar det nog battre att kopa en ny bil, eftersom vinsten kommer bli i form av utebliven moms och den ar ju procentuell.

Nu ar ju vi arliga killar pa detta forumet, men annars ar val en tanke att syrran koper hojen och sedan saljer den till dig for halva priset nar det ar dags att borja betala procentuella avgifter till Goran...
Om du gor detta i samband med export sa behover du ju inte heller registrera in den i staten igen, vilket gor att du slipper betala moms pa det agarbytet. Det sista, ang registrering, ar ett rimligt antagande, inget jag provat sjalv.

Lycka till!

Anledningen till att det inte importeras så många hojar från staterna är ju tull och accis, frakt osv, när allt det är pålagt på hojpriset är det ingen bra affär längre, utan då är hojar från EU ett bättre alternativ.

Lugn skrev:
Om du vill ta hem den som flyttgods sa slipper du tull och moms, men da kravs det att du agt fordonet under en viss tid i USA, samt att du ager det en viss tid nar du kommit till Sverige.
Tack för ditt svar :tummenupp

Sammanfattningsvis är flyttgods det som vore allra bäst. Jag har dock hört att de skall ha skärpt reglerna för detta. Eller är det fortfarande ett år bosatt i staterna som gäller för att kunna ta hem den till Sverige som flyttgods?

Annars, så kan nog chansen finnas att min syster impulsköper en motorcykel för att sedan ångra sig för att sälja den billigt till lillebror =)
Problemet är väl om detta "händer" i samband med exporten, så har jag inga bevis på att jag haft hojen tillräckligt länge för att kunna ta hem den som flyttgods? Eller räcker det med att jag exempelvis har haft mc-försäkringen på hojen i mitt namn ett år?

Poacher skrev:
Anledningen till att det inte importeras så många hojar från staterna är ju tull och accis, frakt osv, när allt det är pålagt på hojpriset är det ingen bra affär längre, utan då är hojar från EU ett bättre alternativ.

Jag tror inte det är de enda anledningarna. Jag tror framförallt det beror på att ifall man importerar inom EU så slipper man mycket "krångel". Man slipper t.ex. vänta länge på att hojen skall fraktas hem. Sedan måste man också köpa hojen osedd ifall man köper från USA. För jag tror inte direkt att man bara sådär köper en flygbiljett till staterna över en helg för att spana in en cykel.
Priserna skiljer sig ändå ganska markant, åtminstone vad jag kunnat se, från den svenska marknaden, iallafall i Los Angeles. Framför allt verkar det vara hojar med endast något år på nacken som man sparar mest pengar på.

Det är ett år som gäller + att du måste äga hojen ett år i sverige innan du får sälja den.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park