MC i Stockholms bussfält, Underskrifter!

Gammal tråd det här men av de argument som vägt mest mot att tillåta mc i bussfil är trafiklösningarna med framförallt av/påfarter och möjligen viss (hrm) missvisande statistik.

Däremot kan jag då tycka att en rättvis jämförelse vore taxibilar som betydligt oftare har rätt att köra i bussfil = där de har rätt att köra borde även mc ha rätt att köra. Om detta inte har tagits upp som argument i ärendet så framstår kanske inte de som lobbar för saken som några med spjutspetskompetens =0) Det jag vill säga är att här finns några enkla argument som går att visa på papper, statistik väger ofta tungt i liknande sammanhang.

Riskutbildningen är garanterat större vid körkortsutbildning för mc än motsvarande för taxi där lokalkännedom samt ecodriving troligtvis väger tyngst och hör ihop.

Mc är ofta någon form av hobbyfordon för ägaren, hobbyfordon sköts i regel bättre än yrkesfordon där föraren ofta inte är ägaren av fordonet. En så enkel sak som besiktningstatistik skulle förmodligen tala sitt tydliga språk och är förhållandevis enkel att presentera. Mc´n måste besiktigas först inom 48 månader första gången och sedan inom 24 månader efter det medan ett fordon i yrkestrafik måste besiktigas inom 12 månader från dag ett. Visst finns det utökat säkerhetstänk för fordon som exempelvis används för persontransport men jag vågar nog tro att mc´n står som vinnare hur man än vrider och vänder den statistiken.

Taxibilar rullar på gatorna med ett enda mål = vinstintresse. Det blir nog även svårt att yrka taxiveksamhet som ett samhällsintresse med dagens miljöpolitik men ändå har de ofta företräde i bussfilen jämfört med mc.

Mc´n tar mindre plats, stör förmodligen bussarna mindre än en taxibil med tanke på storleken och om den nu skulle gå sönder så talar ju allt för att mc´n som är lättare ställa i väggrenen även om det knappt finns någon. Återigen så kanske det finns statistik som går att bena ut till "breakdown" mellan taxibilar och mc, även olycksstatistik/konsekvenser kan vara intressant.

Namninsamling i all ära men säg att någon inbiten bilförare skulle göra detsamma fast med motsatt intresse så står sig antalet mc intresserade sig förmodligen rätt slätt mot antalet bilförare i det här landet. Naturligtvis en hypotes och bilförare kanske inte lägger så stor vikt i hurvida mc får eller inte får köra i bussfil, även om de garanterat finns, men jag vet inte om jag tror på namninsamling i ärendet. Att si o så många vill få köra i bussfil beslutar förmodligen inget, kan lika gärna gå upp till herr talman och säga att alla mc förare vill ha möjlighet köra i bussfil men det är argumenten/statistiken som spelar roll.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back