MC i gemensamt garage

xanto

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2018
Ort
Helsingborg
Hoj
2006 Suzuki V-Strom 650
Hej på er!

Jag ska flytta och nya lägenheten har endast ett stort gemensamt garage.
Hur förvarar jag min hoj där på bästa sätt? Är så rädd om den... Det är en V-strom 650 från 2006, vet inte hur stöldbegärlig den är.
Frugan ville inte ha den i lägenheten så det alternativet går bort. :hihi

Garaget:
  • Ca. 100 P-platser med både bil och mc.
  • Endast de som betalar en månadshyra kommer in, med nyckel.
  • Inga kameror.
  • Det finns betongpelare, rätt tjocka (50cmx50cm) vid varje ruta.
  • Hyfsad belysning.
  • Området är relativt lugnt men hyresvärden sa att de haft inbrott, bil eller mc vet jag ej, tidigare innan de bytte port + dörr in till garaget.

Öppen för förslag! GPS-sändare, kättinglås runt pelaren, stålbur(?!?), m.m.
Jag har fått två inbrott i mina bilar så jag är väl lite skärrad av det.

Hälsningar,
Xanto
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Fråga om det är ok att fästa ett markankare i t.ex. ena hörnet där det aldrig kommer vara i vägen för någon bil som eventuellt får platsen efter dig. Du kan även åta dig att ta bort det när du flyttar.
Youtuba lite på Motorcycle ground anchor och sen kollar du på Ebay eller Amazon efter ett.
Sen ett fett lås med kätting, finns även på Ebay, men dessa brukar tyvärr inte ha den svenska klassningen som krävs av försäkringen. Kolla det och köp ett som är godkänt.
ankare_1.jpg


Se till att ha en bra försäkring och bli inte allt för fäst vid hojen.

Kapell kan hjälpa mot den tillfällige tjuven eller ungen som skall torrbryta på hojen.
 
Last edited:

xanto

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2018
Ort
Helsingborg
Hoj
2006 Suzuki V-Strom 650
Fråga om det är ok att fästa ett markankare i t.ex. ena hörnet där det aldrig kommer vara i vägen för någon bil som eventuellt får platsen efter dig. Du kan även åta dig att ta bort det när du flyttar.
Youtuba lite på Motorcycle ground anchor och sen kollar du på Ebay eller Amazon efter ett.
Sen ett fett lås med kätting, finns även på Ebay, men dessa brukar tyvärr inte ha den svenska klassningen som krävs av försäkringen. Kolla det och köp ett som är godkänt.
View attachment 473460


Se till att ha en bra försäkring och bli inte allt för fäst vid hojen.

Kapell kan hjälpa mot den tillfällige tjuven eller ungen som skall torrbryta på hojen.
Tack. Det ser ut som att det är asfalt i garaget, kan man ändå fästa ankare med lika bra säkerhet? Jag har frågat min hyresvärd om jag får lov att borra i golvet.

För övrigt så har jag två skivbromslås samt ett bygellås. Ett gammal kättinglås har jag sedan moppen, men planerar att köpa helt nytt från t.ex ABUS.

Där är en betongpelare jämte med parkeringsrutan, kan man låsa runt den tro?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Svårt tro du får tillstånd att borra i golvet i garaget men vem vet frågan är fri.
Det där är nog ganska varierande. Jag har aldrig haft problem med det i hyres/bostadsrätts garage. Bara man presenterar det snyggt.
Vill du borra i bärande pelare blir det nog nej, men diskret i hörnet på betonggolv/vägg och du tar på dig att avlägsna allt när du flyttar så är det nog enklare.

Edit: Asfalt blir inte bra att fästa i.
Annars kan du ju alltid improvisera och ställa dit en betongsuggasom du fäster den i. Då kan ingen klaga :crash
En betongsugga kostar typ 1500:
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag har haft hojar i gemenskapsgarage två gånger. Ena gången blev den stulen och andra gången försökte nån stjäla den. Det är ingen bra idé om man är rädd om sina saker. Men det finns faktiskt saker man kan göra. I en del garage så finns det burar man kan hyra där man får ha sina saker lite mer ifred. Man kan även köpa en speciell kåpa som man ställer hojen under. Den är inte fäst i marken men ramen är tung och svår att lyfta. de är rätt dyra dock.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Tack. Det ser ut som att det är asfalt i garaget, kan man ändå fästa ankare med lika bra säkerhet? Jag har frågat min hyresvärd om jag får lov att borra i golvet.

För övrigt så har jag två skivbromslås samt ett bygellås. Ett gammal kättinglås har jag sedan moppen, men planerar att köpa helt nytt från t.ex ABUS.

Där är en betongpelare jämte med parkeringsrutan, kan man låsa runt den tro?
Du behöver inte köpa en ABUS-kätting.
Biltema, Jula, Handelsboden m fl säljer billiga som duger. Bara det är Klass 3 och SBSC-märke så är försäkringsbolaget glada.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag hade hojen i ett sånt där garage, och den blev stulen, Ett Abus Granit-lås var uppenbarligen noll utmaning för den välmeriterade hojtjuven, och uppenbarligen var det inte så svårt att komma in i garaget utan nyckelbricka heller.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Två godkända lås och en stöldförsäkring. Då har du gjort vad som försäkringsbolaget kräver. Ligg inte sömnlös.

Ett kapell skyddar mot damm och skit i garaget. Du slipper också några klåfingriga. Nackdelen med kapell är att man alltid måste gå ner när motorn svalnat.

Lås runt pelaren om du har så lång kätting.

Statistik då? Har har haft tre hojar i föreningens flerbilsgarage. Ingen har stulits och ingen har pillats på. 2-3-4 vintrar ungefär. Den statistiken säger att det har varit säkert i mitt garage där jag bor. Det säger inget om hur det blir nästa gång eller hur det kommer att gå för dig.

Nu har inte jag läst hela tråden men; Om några verkligen vill ha din hoj så kommer dom att ta den.
Blev jag först nu?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Skivbromslås, styrlås och försäkring. Räcker gott. Annars en lång kätting runt betongpelaren som andra redan nämnt.

På tiden när jag körde bil hade jag den i två olika gemensamma, men låsta garage. Inbrott fyra gånger. Stulen spoiler två gånger. En gång ungdomar som hoppat på bilen.

Har alltid en hoj hemma på innergården. Låst och typ 50 pers som har tillgång till gården. Fått en hoj stulen och ett stöldförsök.

Det är bara saker. Har man dessutom försäkring så är det inte hela världen om det är en standardhoj. Den enda hojen jag skulle bli riktigt ledsen om den blev stulen är min Honda MT5 som jag totalrenoverat. De andra hojarna är värda betydligt mer pengar men är enkla att ersätta.
 

Löfbergsblå

Medlem
Gick med
20 Apr 2022
Hoj
Yamaha FZ
Två godkända lås och en stöldförsäkring. Då har du gjort vad som försäkringsbolaget kräver. Ligg inte sömnlös.

Ett kapell skyddar mot damm och skit i garaget. Du slipper också några klåfingriga. Nackdelen med kapell är att man alltid måste gå ner när motorn svalnat.

Lås runt pelaren om du har så lång kätting.

Statistik då? Har har haft tre hojar i föreningens flerbilsgarage. Ingen har stulits och ingen har pillats på. 2-3-4 vintrar ungefär. Den statistiken säger att det har varit säkert i mitt garage där jag bor. Det säger inget om hur det blir nästa gång eller hur det kommer att gå för dig.

Nu har inte jag läst hela tråden men; Om några verkligen vill ha din hoj så kommer dom att ta den.
Blev jag först nu?
Håller med men smackar på mitt överdrag direkt, även när det är 102 grader i glykolen ( yamahan går varmt). Aldrig några problem, inte heller på avgasröret! Det är ett förvisso lite mer avancerat med "värmetåligt" nedre parti men fortsatt det billigaste från jula
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Skippa allt utöver det du behöver för att vara garderad om försäkringsbolaget bråkar. Hört om folk som fått sina sporthojar stulna där tjuvpacket lyft hojen för hand förbi en stor kombi och ut ur hemmagarage. Vill de ha din hoj så snor de den krasst sagt.

Det jag hade gjort är att smälla upp en kamera i hörnet som spelar in eller livesänder till dig. Förhoppningsvis kan du se vem det är som snor och ge igen efteråt, slå sönder en bil, slå av en eller båda knäskålarna vid bra tillfälle efteråt. Ingen hade klandrat dig för det...:hihi:cdevil
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det jag hade gjort är att smälla upp en kamera i hörnet som spelar in eller livesänder till dig.
Tror det blir svårare att sätta upp kamerabevakning än att sätta upp markankare.

Sen är det där med att kunna identifiera någon inte så mycket värt om man inte är redo att lösa saker själv med våld. Vilket inte är att rekommendera i dagens värld där kiddsen har skjutvapen.
Nere i Skåne har det varit raider mot självbetjänings/containerbutiker. Sådana utan personal där man sköter allt själva. Tjuvarna rusar in och tömmer dem. De identifierar sig med Bank-id för att komma in och filmas på varenda millimeter av butiken. Men polisen griper dem inte. ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Två godkända lås och en stöldförsäkring. Då har du gjort vad som försäkringsbolaget kräver. Ligg inte sömnlös.

Ett kapell skyddar mot damm och skit i garaget. Du slipper också några klåfingriga. Nackdelen med kapell är att man alltid måste gå ner när motorn svalnat.

Lås runt pelaren om du har så lång kätting.

Statistik då? Har har haft tre hojar i föreningens flerbilsgarage. Ingen har stulits och ingen har pillats på. 2-3-4 vintrar ungefär. Den statistiken säger att det har varit säkert i mitt garage där jag bor. Det säger inget om hur det blir nästa gång eller hur det kommer att gå för dig.

Nu har inte jag läst hela tråden men; Om några verkligen vill ha din hoj så kommer dom att ta den.
Blev jag först nu?
Vadå för ?
Jag slänger på kapellet direkt efter jag parkerat hojen vid övernattningar utanför mitt garage.
Men förresten, mitt är ett billigt Biltemakapell, det finns kanske kapell som inte klarar värme ????
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Vadå för ?
Jag slänger på kapellet direkt efter jag parkerat hojen vid övernattningar utanför mitt garage.
Men förresten, mitt är ett billigt Biltemakapell, det finns kanske kapell som inte klarar värme ????
För att avgasrören bränner hål på kapellet och det är svårt att få bort, det luktar illa, kapellet läcker, det ser risigt ut och sedan fastnar hålen i styret, backspeglar och handtag.

Fast det var ju dumt av mig att skriva så när det bara gäller två av mina tre hojar. Det hjälper ju inte ts alls.

Kan man slänga på ett kapell direkt på en sån hoj som ts har, oavsett om den står på sido- eller centralstödet?
Förmodligen. Annars är det ju bara att prova.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag har mina hojar i ett delat garage som i sin tur har en delad bur. En gång på 8 år har jag haft stöldförsök av ena hojen. Det var när jag hade slarvat med lås utöver buren, eftersom jag visste att hojen hade nyckeligenkänning och var svår att tjuvkoppla.

Det var så klart en tankevurpa att anta att tjuven vet vad de stjäl för något. Så nu för tiden är jag väldigt noga med synligheten på lås, använder både kätting och bromsskivelås. Använder kapell med, för att hojarna inte ska väcka intresse på samma sätt, men är noga med att låsen sticker fram.

Vad gäller kapell så ger jag hojen någon minut att svalna, sen kastar jag på kapellet. Har känt på ljuddämparen och det har aldrig varit några skrämmande temperaturer. Men har man en modell där ljuddämparen kan spontan-antända atmosfären kanske man behöver vänta längre. Aldrig varit ett problem på mina i alla fall.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
För att avgasrören bränner hål på kapellet och det är svårt att få bort, det luktar illa, kapellet läcker, det ser risigt ut och sedan fastnar hålen i styret, backspeglar och handtag.

Fast det var ju dumt av mig att skriva så när det bara gäller två av mina tre hojar. Det hjälper ju inte ts alls.

Kan man slänga på ett kapell direkt på en sån hoj som ts har, oavsett om den står på sido- eller centralstödet?
Förmodligen. Annars är det ju bara att prova.
Mina avgasrör är under hojen och kapellet kommer bara i kontakt med ljuddämparna
och ljuddämparna är inte speciellt varma...
 

xanto

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2018
Ort
Helsingborg
Hoj
2006 Suzuki V-Strom 650
God dag!

Tack för samtliga svar.

Som ett tecken från ovan hade en bekant garage nära oss, där jag kan hyra plats framöver. Slipper alltså gemensamt garage. Skönt. Jag hade inte kunnat sova om nätterna om jag hade hojen i det garaget! :3freak

Jag hade annars fått fästa markankare i marken. Då hade jag haft mina 4 lås, kapell, larm, gps sändare och hoppats på det bästa. :lol

Allt gott,
xanto
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
För att avgasrören bränner hål på kapellet och det är svårt att få bort, det luktar illa, kapellet läcker, det ser risigt ut och sedan fastnar hålen i styret, backspeglar och handtag.

Fast det var ju dumt av mig att skriva så när det bara gäller två av mina tre hojar. Det hjälper ju inte ts alls.

Kan man slänga på ett kapell direkt på en sån hoj som ts har, oavsett om den står på sido- eller centralstödet?
Förmodligen. Annars är det ju bara att prova.
Tur jag aldrig haft sådana avgasrör ! Vid styret, backspeglarna och handtagen.
Allvarligt talat vilka hojar fabrikat ? modeller ? får man sådan avgasrörsproblem med ?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Tur jag aldrig haft sådana avgasrör ! Vid styret, backspeglarna och handtagen.
Allvarligt talat vilka hojar fabrikat ? modeller ? får man sådan avgasrörsproblem med ?
Dr600 & z750 LTD twin. Endast sidostöd på dessa.
Tur och tur, att kunna slänga på kapellet direkt på dessa var aldrig ett kriterium.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top