MC-gudarna gillar inte mig!

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Min lilla praktiska pendlarscooter bestämde sig tidigare i år för att tappa oljepluggen på motorvägen. En ny kolv, cylinder och oljeplugg senare funkade den ca 1km innan variatorremen gick av. Bytte även den och körde ytterligare 2 mil innan den nya kolven gav upp!

I väntan på reparation kör jag BMWn till jobbet och i morse när jag svänger in på parkeringsplatsen känner jag att det luktar bensin... hmmmmm, vad kan detta vara ? :brinnerup
 

Bifogat

  • DSC000361.JPG
    DSC000361.JPG
    128.8 KB · Visningar: 8,249
  • DSC000371.JPG
    DSC000371.JPG
    119.8 KB · Visningar: 1,277
Här kör vi så det ryker:tummenupp

Tråkigt när gudarna är på det viset, hoppas du har försäkring så det täcker.
 
Jäklar! Som alla andra här undrar jag ju nu om du har någon misstanke kring vad som har hänt?

Hur som helst väldigt synd på en schysst hoj. Hur är det med försäkring och brand?
 
Jisses! Nån slang som hoppat av eller fabrikationsfel ? Dina fordon dras med dålig karma Josef :) (är det inte samma hoj som gav dig feta böter på Åland också ?)
 
Jisses! Nån slang som hoppat av eller fabrikationsfel ? Dina fordon dras med dålig karma Josef :) (är det inte samma hoj som gav dig feta böter på Åland också ?)

Nej, det var förra BMWn som vart lite dyr på Åland.

Vad som hänt vet jag inte riktigt men det var definitivt ett bensinläckage och jag tror inte att någon slang hoppat av helt eftersom hojen gick bra (en liten stund iaf) även medan den brann. Troligen någon otät koppling eller nött slang.

Nåja, den är iaf försäkrad och självrisken vid brand är låg så jag ska väl inte klaga allt för mycket antar jag. Kunde ju blivit indränkt i bensin och tagit eld själv också i värsta fall.
 
Hur gammal är den? Du har ju tre års reklamationsrätt om den är köpt från näringsidkare, varav första sex månaderna med omvänd bevisbörda. Kan ju vara värt att nämna, eftersom du måste betala för kompensation via försäkringen (självrisk plus ev. premiesänkningsförskjutningar)..
 
Hur gammal är den? Du har ju tre års reklamationsrätt om den är köpt från näringsidkare, varav första sex månaderna med omvänd bevisbörda. Kan ju vara värt att nämna, eftersom du måste betala för kompensation via försäkringen (självrisk plus ev. premiesänkningsförskjutningar)..

Ett år och ett par månader gammal men det är knappast möjligt att bevisa att branden berodde på fel som fanns vid leverans, slangarna som troligen läckte finns inte mer...
 
Som alltid blir det ju en fråga om bevisvärdering. Jag hade nog åtminstone argumenterat för att branden var ett direkt resultat av ett atypiskt fel, dvs. slangarnas malfunktion. Att motorcykeln brinner upp är inte, mig veterligen iaf, ett alltför vanligt förekommande fel. Värdet på reparationen bör ju inte överstiga basbeloppsgränsen för att en tvist skulle klassas småmål, och då bär ju endera part sina egna rättegångskostnader.

Men det viktigaste är självfallet att du är nöjd. Att du känner dig tillfreds med situationen är det enda som räknas, jag förstår mycket väl att en tvist kan kännas jobbig, framförallt när det inte handlar om några stora summor egentligen. :)
 
OM det nu skulle vara ett fabriskfel så kan det ju vara bra ifall det uppdagas. Ja menar det kan ju hända andra ägare av samma hojtyp. Eller det kanske redan har hänt andra? Kan ju vara värt att kolla upp.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top