Mc generator och bilbatteri = sant?

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
Jag och farsan ska starta ett projekt med att bygga en 3-hjulig bil. Vi ska troligtvis använda en motor från en Suzuki Burgman an650 (scooter) pga att allt sitter på motorn, inget krångel. :arsele

Men min fråga är hurvida en mc generator klarar av att ladda ett bilbatteri, går det?

Vi vill ha ett bilbatteri för att kunna driva tex sätesvärmare, stero etc. :rolleyes:

En fråga till!
Någon som har ett förslag på hur man ska kunna få "bilen" att backa, det är nämligen ett krav för att få den genom besiktningen.

Tack för svar :fyllisar

Cyren skrev:
Jag och farsan ska starta ett projekt med att bygga en 3-hjulig bil. Vi ska troligtvis använda en motor från en Suzuki Burgman an650 (scooter) pga att allt sitter på motorn, inget krångel. :arsele

Men min fråga är hurvida en mc generator klarar av att ladda ett bilbatteri, går det?

Vi vill ha ett bilbatteri för att kunna driva tex sätesvärmare, stero etc. :rolleyes:

En fråga till!
Någon som har ett förslag på hur man ska kunna få "bilen" att backa, det är nämligen ett krav för att få den genom besiktningen.

Tack för svar :fyllisar
den borde väll kunna ladda bara de är samma volt osv... kanske inte laddar lika bra som en bil generator... de där me backen :rolleyes: .... ni kan ju alltid ta en växellåda från en bil å pilla lite :tummenupp :rofl

NSR_MAN skrev:
den borde väll kunna ladda bara de är samma volt osv... kanske inte laddar lika bra som en bil generator... de där me backen :rolleyes: .... ni kan ju alltid ta en växellåda från en bil å pilla lite :tummenupp :rofl

Jo ja tänkte också så, ville ställa frågan i teknikforumet.. men är avstängd därifrån pga att jag råkade lägga en film på fel ställe :kocko swedie kanske inte hade fått till det på ett tag, vem vet :gnissla

Backen är ett mysterium :3freak

Cyren skrev:
Jo ja tänkte också så, ville ställa frågan i teknikforumet.. men är avstängd därifrån pga att jag råkade lägga en film på fel ställe :kocko swedie kanske inte hade fått till det på ett tag, vem vet :gnissla

Backen är ett mysterium :3freak
hehe jag är oxå avstäng :confused: kan bara svara i 125-forumet :gnissla

NSR_MAN skrev:
hehe jag är oxå avstäng :confused: kan bara svara i 125-forumet :gnissla
Han hade det säkert tufft i skolan och vill hämnas nu genom att sätta dit allt och alla för minsta lilla snesteg :D

Cyren skrev:
Han hade det säkert tufft i skolan och vill hämnas nu genom att sätta dit allt och alla för minsta lilla snesteg :D
:skrämd kanske bäst att hålla fingrarna i styr för en tid framåt då :hihi

Farfar körde med hojmotor och bilbatteri (6V) på sin sidvagns-Harley 750 -46 i sisådär 30 år och 24000 mil, såvitt jag vet fungerade det utmärkt. De små hojbatterierna som fanns förr var inte särskilt bra, och tändsystemet på dessa hojar fungerar bara om det finns ström i batteriet. Ska man åka till jobbet (vägverket) en kall vintermorgon när det ligger 20cm snö ute så är det sista man vill ha problem med ett tomt batteri på hojen...

Tänk på att ett större batteri tillåter hög strömförbrukning, men bara under kortare perioder. I grund och botten så kommer all ström från generatorn, och om den totala strömförbrukningen är större än vad generatorn klarar att ge betyder det att batteriet laddas ur. Får det pågå tillräckligt länge är batteriet helt tomt till slut. En normal hojgenerator har antagligen problem att ens orka driva den av lagen krävda delen av elsystemet på en bil, alltså två framlampor, två baklampor, instrumentbelysning och så vidare.

Ang backen, det va ju nån kille här på forumet som byggde en trehjulig....sak... Med en hojbakdel, om jag minns rätt så satte han en startmotor direkt på kedjan där bak så han lägger i friläget o sen kör han igång startmotorn så drar det fordonet bakåt... Nån kanske vet vilken tråd jag menar och kan länka?

NSR_Martin skrev:
Ang backen, det va ju nån kille här på forumet som byggde en trehjulig....sak... Med en hojbakdel, om jag minns rätt så satte han en startmotor direkt på kedjan där bak så han lägger i friläget o sen kör han igång startmotorn så drar det fordonet bakåt... Nån kanske vet vilken tråd jag menar och kan länka?

Jorå jag vet exakt vilken kille du menar, hans t42 turbotrike. Om nån vill läsa mer om den www.mride.se Men som ja skrev där uppe så ska vi ta en motor från en scooter mc, vilket betyder att vi inte kommer ha någon kedja :näsblod Fler förslag!! fleer!

Cyren skrev:
Jorå jag vet exakt vilken kille du menar, hans t42 turbotrike. Om nån vill läsa mer om den www.mride.se Men som ja skrev där uppe så ska vi ta en motor från en scooter mc, vilket betyder att vi inte kommer ha någon kedja :näsblod Fler förslag!! fleer!
...Använd inte en skotermotor? ;)

Cyren skrev:
Tycker det är ett perfekt alternativ, men de tycker inte pappa :(
jag har löst det där med backen :rolleyes: antingen kliver du ur bilen å puttar den bakåt :tummenupp eller så har du en annan motor som backar bilen:D...
har du motorn hemma eller? (650n)
köp en gxsr 1100 motor :D dom brukar vara rätt billiga :rolleyes: sen om du har råd så slänger du på en turbo :banana

Last edited:
NSR_MAN skrev:
jag har löst det där med backen :rolleyes: antingen kliver du ur bilen å puttar den bakåt :tummenupp eller så har du en annan motor som backar bilen:D...
har du motorn hemma eller? (650n)
köp en gxsr 1100 motor :D dom brukar vara rätt billiga :rolleyes: sen om du har råd så slänger du på en turbo :banana

Nä vi har den inte hemma
Om jag skulle fått bestämma hade det blivit en gixxer 1100 motor, men nu bestämmer pappa :rolleyes: .

RF_Racing skrev:
ta backväxeln från en snöscooter... eec
Ta och ta :D om de va så lätt så hade jag nog kommit på de själv. Inte så lätt att mickla in en backväxel i en redan komplett växellåda :rolleyes:

RF_Racing skrev:
Sätt den mellan kopplingen o variatorn.
Hur tänker du? den kan ju inte backa för att man sätter en växel imellan, det måste isåfall sitta innan variatorn eller efter kopplingen vid dreven vid bakhjulet och de finns det inte plats för. Man måste få remmen att snurra åt andra hållet. Så de är tyvär omöjligt.

Det måste antagligen vara ett helt externt system med en egen motor och egen drivning.

Cyren skrev:
Hur tänker du? den kan ju inte backa för att man sätter en växel imellan, det måste isåfall sitta innan variatorn eller efter kopplingen vid dreven vid bakhjulet och de finns det inte plats för. Man måste få remmen att snurra åt andra hållet. Så de är tyvär omöjligt.

Det måste antagligen vara ett helt externt system med en egen motor och egen drivning.

Nej men.. de fattar juh jag med men vet du hur en separat backväxel till snöscooter ser ut? jag menar så klart dubbla remmar till driften.

vet inte om jag är galet ute nu med de känns rätt

annars tror jag inte man har mycket kul med en skoter motor på, vänta sju år för att komma till hundra?

edit
antar du har 12v i motorn då funkar det ju sålänge du inte plockar ur mer än den alstrar(laddar) hört folk som bränt generatorn i båtar pga för kraftig stereo, själv åkte jag runt med en stereo på ca 1000w 2 sommrar dock fick jag ladda varje dag men min generator klarade 120w tror jag det var. Den höll!

Annars montera en startmotor med anpassad rulle på axeln så du kan driva remen.

Startmotorn ligger inte emot hela tiden utan skjuts ut då du kör i gång den alltså skulle du kunna få den att ligga brevid så du kör vanligt sen då du stannat kan du använda dig av den.

Annars skiter du i backen

Lycka till

en ide hur man kan få remen att gå åt andra hållet

Bifogat

• namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    21.7 KB · Visningar: 83
Last edited:
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”