MC Folket RASAR, CHOCKHÖJNING av fortkörningsböter!

Chrille skrev:
Det är väl på tiden att de höjer de rent löjliga bötesbeloppen när det gäller trafikbrott. Det finns inget värre än lagar som inte genomdrivs, det säger något om inställingen gentemot lagen hos vårt rättsväsende.

Att sen svensken avfärdar fortkörning som bagatellartat visar bara vad dum svensken verkligen är. Det finns gott om tillfällen där fortkörning faktiskt borde rendera i fängelse om man ser till risken man utsätter andra för.


Vill man stoppa fartsynderiet så tror jag inte att det hjälper så mycket med höjda böter, som någon tidigare sa att denne åkt en sommar utan att träffa på nån fartkontroll.
Det som skulle hjälpa (om man nu vill det) är att utöka kontrollerna.

Det är som att stoppa narkotikaflödet in i landet genom att höja straffet för införsel till minst 50 år i kurran, utan att öka kontrollerna och utan att skapa effektivare tullsystem.

Gillar inte denna straffhöjning... Känns som att det är mest för att det ska klirra i kassan till staten, inte att verkligen minska fortköringen.

(såklart kommer vissa att köra långsammare, men jag tror de är så få att det inte spelar någon större roll)

Tack o hej! :crash
 
motardkungen skrev:
Varför slänger man ut tusentals kronor på att ta MC-kort om man ändå har inställningen att man kommer att sticka från polisen vid en eventuell kontroll?

För att få ersättning när du kvaddar hojjen.... kanske :rolleyes:
 
Fredr28 skrev:
Regeringen vill fördubbla de flesta trafikböter enligt inlämnat förslag, kan eventuellt börja gälla redan i sommar enligt skvallertidningen .

Undrar om detta även gäller felaktig/saknad registreringsskyllt mm.?

dom gör som med allt annat, gör det till en klass fråga, inte nog me att bensinen kostar skjortan...
 
är det nån här som testat nån av dom många firmor som pröjsar fortkörningsböter om man är "medlem" hos dom?

har inte kollat om dom har uppdaterat sina sidor nu iom det nya förslaget eller dom kanske bara höjer sina årsavgifter.
 
motardkungen skrev:
Varför slänger man ut tusentals kronor på att ta MC-kort om man ändå har inställningen att man kommer att sticka från polisen vid en eventuell kontroll?

Sluta och håll den här tattarregeringen om ryggen och väx upp och inse att en fortkörning går väl inte att gämföra med brutal misshandel.
revolution skulle behövas i det här jävla landet fy faan för folk som försvarar ett sånt sjukt förslag....
 
sandstream skrev:
Personligen tycker jag att trafikpolisen ska lägga mer krut på kontroller med utandningsprov i stället för att jaga folk med laserpicka.
Det är inte trafikpolisen i sig som bestämmer var man skall lägga det mesta krutet. Det kommer höga chefer och Rikspolisstyrelsen vilka bestämmer vad vi skall göra och hur mycket.

Lite skrämmande i sammanhanget är att man har bestämt att vi skall skriva si och så många tusen böter för olika förseelser. Men man har också bestämt att vi i Stockholm city skall skriva ut 3 000 böter (tror det var det) för hastighetsöverträdelser under 2006. Hur kan man bestämma sådant? Och hur skall vi nå upp till de bestämda målen? Bestämma detta är väl enkelt för cheferna. Men hur skall vi nå dit då? Jo, vi skall stå på ställen där det ger mest resultat, oavsett om platsen är trafikfarlig eller inte. Eller om det sker trafikolyckor på platsen eller inte...

Sedan så utbildar man flera poliser som kan mäta hastigheten med laser, så det är inte enbart trafikpoliser som numera har hastighetskontroller.

Likaså är det med rattfyllerikontroller. Vi skall utföra si och så många tusen rattfyllerikontroller under 2006.

MEN, nu skall man även börja med att kontrollera oss och hur mycket och hur många vi rapporterar :mad: Sedan så skall detta (en av flera saker) även vägas in i eventuella löneförhöjningar. Man vill helt kolla om vi jobbar tillräckligt mycket och "sätter fast" tillräckligt många personer i trafiken. :mad: :mad: Vad säger man? Det blir ju nästan som provision...

Jag tycker att det är på både gott och ont att höja böterna. Det har säkerligen en positiva effekter men säkerligen en del negativa också. Men det drar väl i alla fall in en massa miljarder till staten....

Men syftet med det är (förhoppningsvis) att man vill rädda många liv och skadade i trafiken. Och det ställer jag upp på och det är därför som jag har valt att jobba som trafikpolis. Inte för att det är kul att bötfälla människor. Kan jag uppnå syftet att enbart prata med någon så gör jag hellre det än att skriva ut böter.

Och som sagt, det är ett förslag på höjda böter och inte klubbat än.

Skit... Nu blev jag lite långrandig. Men jag hoppas att jag kan bli förlåten...
 
Last edited:
Hörde genom min rättskunskaplärare att enbart ca 1% av alla böter betalas, som utdöms. Om det stämmer, vad är det för mening med böter om ändå staten betalar dessa?
 
Fredr28 skrev:
Regeringen vill fördubbla de flesta trafikböter enligt inlämnat förslag, kan eventuellt börja gälla redan i sommar enligt skvallertidningen .

Undrar om detta även gäller felaktig/saknad registreringsskyllt mm.?


Tänk om de kunde visa samma handlingkraft när det gällde grov brottslighet. Varför inte dubbla fängelsstraffen på samma sätt?

Nej just ja, de grova brottslingarna är det ju egentligen synd om, de rår ju faktiskt inte för att de hamnar i finkan. Däremot, den förbannade medelsvensson till fortkörare, han borde verkligen veta bättre. Honom straffar vi med dubbla bötesbelopp.

Ja gott folk, man väljer vilket parti som får ens stöd i höst. Kul dock att vänstern (som ju iof alltid säger nej) även tycks säga nej i detta fall. :lol

/Olzki

sandstream skrev:
Nolltoleransen för döda i trafiken är en vision, kallas Nollvisionen, och är inget annat än en vision.
Höjda böter och straff kommer aldrig att få ner antalet döda till 0.

Personligen tycker jag att trafikpolisen ska lägga mer krut på kontroller med utandningsprov i stället för att jaga folk med laserpicka.

:tummenupp ;)

/O
 
KJECOP skrev:
Det är inte trafikpolisen i sig som bestämmer var man skall lägga det mesta krutet. Det kommer höga chefer och Rikspolisstyrelsen vilka bestämmer vad vi skall göra och hur mycket.

Lite skrämmande i sammanhanget är att man har bestämt att vi skall skriva si och så många tusen böter för olika förseelser. Men man har också bestämt att vi i Stockholm city skall skriva ut 3 000 böter (tror det var det) för hastighetsöverträdelser under 2006. Hur kan man bestämma sådant? Och hur skall vi nå upp till de bestämda målen? Bestämma detta är väl enkelt för cheferna. Men hur skall vi nå dit då? Jo, vi skall stå på ställen där det ger mest resultat, oavsett om platsen är trafikfarlig eller inte. Eller om det sker trafikolyckor på platsen eller inte...

Ja vet, har hört det från andra också och förstår din frustration. Det är verkligen helt galet. Det är tydligt att det är viktigare att man får det att framstå som man gör något än så faktiskt sker. Hanteringen av Nova-projektet som man läste om i DN för en tid sedan imponerade ju tyärr inte heller.

Men de får ju indirekt sina direktiv från den polistiska toppen och där vill man ju gärna uppvisa siffror som gynnar partiet. Så man förstår ju var pressen kommer ifrån.

KJECOP skrev:
MEN, nu skall man även börja med att kontrollera oss och hur mycket och hur många vi rapporterar :mad: Sedan så skall detta (en av flera saker) även vägas in i eventuella löneförhöjningar. Man vill helt kolla om vi jobbar tillräckligt mycket och "sätter fast" tillräckligt många personer i trafiken. :mad: :mad: Vad säger man? Det blir ju nästan som provision...


Är det verkligen sant att antalet böter skulle vara lönegrundande?!!! :confused: Låter helt otroligt!

/Olzki
 
KJECOP skrev:
Det är inte trafikpolisen i sig som bestämmer var man skall lägga det mesta krutet. Det kommer höga chefer och Rikspolisstyrelsen vilka bestämmer vad vi skall göra och hur mycket.

Som vanligt styrs en verksamhet av verklighetsfrämmande stolsvärmare som utan att veta vad dom egentligen beslutar om, tar en massa beslut som mest är till för att se fina ut :huvet

KJECOP skrev:
MEN, nu skall man även börja med att kontrollera oss och hur mycket och hur många vi rapporterar :mad: Sedan så skall detta (en av flera saker) även vägas in i eventuella löneförhöjningar. Man vill helt kolla om vi jobbar tillräckligt mycket och "sätter fast" tillräckligt många personer i trafiken. :mad: :mad: Vad säger man? Det blir ju nästan som provision...

Jag tycker det låter som ett sätt att tvinga fram böter, för att tvinga er att inte se mellan fingrarna, vara sjyssta osv, för då får ni lägre lön. :( Det här ser mer och mer ut som ett angiverisamhälle! När jag läste 1984 av George Orwells första gången avfärdade jag den som paranoida vanföreställningar, nu börjar jag tro att våra "kära" politiker har den som modell för hur dom skapar landet :4skrika

KJECOP skrev:
Jag tycker att det är på både gott och ont att höja böterna. Det har säkerligen en positiva effekter men säkerligen en del negativa också. Men det drar väl i alla fall in en massa miljarder till staten....

Men syftet med det är (förhoppningsvis) att man vill rädda många liv och skadade i trafiken. Och det ställer jag upp på och det är därför som jag har valt att jobba som trafikpolis. Inte för att det är kul att bötfälla människor. Kan jag uppnå syftet att enbart prata med någon så gör jag hellre det än att skriva ut böter.

Jag tror att det kan få en omvänd effekt, såna som oss kommer ju försöka köra ifrån polisen i ännu större omfattning. Kostar det 4000kr att stanna så blir det ju mer och mer intressant att försöka sticka. Och det kan nog i sig ge mycket värre konsekvenser än den ursprungliga förseelsen...
Jag tror snarare på att man sänker beloppen, och sen får man tidernas utskällning av en arg konstapel, det tror jag skulle ge en betydligt större effekt! Eller som man gjorde i Tyskland (tror jag), man lät fortkörare se en film i en husvagn på plats. På filmen visades trafikoffer upp, ganska grova grejer, och en moralkaka om att det kan gå jävligt illa om man kör för fort och något händer. Det hade tydligen ganska god effekt! :tummenupp
Jag tror som många andra här, det är inte prislappen på fortkörningen som är det avgörande, det är inställningen och beteendemönstret i trafiken vi måste ändra på! Jag skulle vilja säga att en ouppmärksam förare i laglig hastighet är farligare än en skärpt förare som kör lite för fort!
 
svampe skrev:
Toppen.
Det är "billigare" att slå någon på käften än att köra 20- 30 km/h för fort. :kocko

Slutsats: Misshandla någon, stjäl en bil, men åk får fan inte för fort, är det så det ligger till? :rolleyes:

Välkommen till Sverige! :fyllisar
 
Blir lite skevt i den här tråden, personligen tycker jag inte om höjda böter då jag själv är i riskzonen. Jag förstår inte riktigt resonemanget med misshandel/fortkörning dock. Visst är det väldigt få fortkörningar som resulterar i olycka men o andra sidan vad hade ni valt: Bli påkörda av en motorcyklist i 200 blås eller få en smäll på käften?

Hoztic skrev:
...Jag skulle vilja säga att en ouppmärksam förare i laglig hastighet är farligare än en skärpt förare som kör lite för fort!

Det är olagligt att vara ouppmärksam också! Missa en stoppskylt och du åker dit! Det kostar en hel del dessutom om jag inte minns fel.
 
KJECOP skrev:
Lite skrämmande i sammanhanget är att man har bestämt att vi skall skriva si och så många tusen böter för olika förseelser. Men man har också bestämt att vi i Stockholm city skall skriva ut 3 000 böter (tror det var det) för hastighetsöverträdelser under 2006. Hur kan man bestämma sådant? Och hur skall vi nå upp till de bestämda målen? Bestämma detta är väl enkelt för cheferna. Men hur skall vi nå dit då? Jo, vi skall stå på ställen där det ger mest resultat, oavsett om platsen är trafikfarlig eller inte. Eller om det sker trafikolyckor på platsen eller inte...
Det du skriver här tycker jag är bra mycket sjukare än att man vill höja böterna även om det går lite hand i hand.


Finns det någon som överhuvudtaget tänker på botens storlek när man kör för fort?
Jag tror inte det och därför gissar jag att en höjning inte kommer att ge någon större effekt trafiksäkerhetsmässigt utan mest synas i statens kassakista (vilket kanske är meningen).


KJECOP skrev:
Sedan så utbildar man flera poliser som kan mäta hastigheten med laser, så det är inte enbart trafikpoliser som numera har hastighetskontroller.
Utbildning är en sak men har dom så lite att göra idag så att det kommer bli någon märkbar förstärkning?

Vore den verkliga avsikten att sänka hastigheten så skrota plåtpoliserna och skicka ut fler riktiga trafikpoliser som syns och rör sig på vägarna!
Detta är dock fel om man ser på det rent företagsekonomisk så det kommer inte att hända.
 
HanneZ skrev:
Jag förstår inte riktigt resonemanget med misshandel/fortkörning dock. Visst är det väldigt få fortkörningar som resulterar i olycka men o andra sidan vad hade ni valt: Bli påkörda av en motorcyklist i 200 blås eller få en smäll på käften?
Med andra ord borde bötesbeloppet för långtradare hundradubblas?
 
Fredr28 skrev:
Regeringen vill fördubbla de flesta trafikböter enligt inlämnat förslag, kan eventuellt börja gälla redan i sommar enligt skvallertidningen .

Undrar om detta även gäller felaktig/saknad registreringsskyllt mm.?

Finland har dagsböter. Senast jag åkte på dom finska vägarna(med bil) förvånades jag över att dom allra flesta höll hastigheten. Det har skett en markant hastighetssänkning där. Om det beror på böter lr nåt annat låter jag vara osagt. Dock irriterande när man som försvenskad finne är van vid att trafiken håller ca 20 över vad som gäller här i Sverige.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top