MC-firmors öppettider

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Fast marginalerna är så små i branchen så jag skulle hävda att rea snarare innebär lite annat urval än vanligt. Jag har själv ståt bakom disk och redan innan innan julen var lagret fyllt med varor till rean. Andra varor än de vi brukade sälja. Med en påhittad rabattsats eftersom varorna inte sålts tidigare. :crash

Med lite kreativitet går det säkert att vara hojhandlare också. :tummenupp



Du missar poängen. Helt

Poängen vad att man måste rea och köra kampanjer osv för att få folk att åka och handla.. Funkar om man är en stor kedja med en nationell budget för marknadsföring..

För Jan-Ivars MC kostar en liten sketen tidningsannons 5lök + moms..

Vad ska en MC handlare bränna reklambudget på?

Har du några ekonomiska kalkyler för det där? Jag är övertygad om att man hade dragit in fler kunder på 4h på söndagen än under 8h en tisdag. Och för all del, ha billig korvgrillning till det samtidigt på söndagen.

??? Säljer du inte mat eller brännvin så är det tämligen lugnt på Söndagar. Även lördagar för den delen.. Iaf innan kl 12.. Och efter 15...

På söndagar slappar folk och enda som är öppet är de stora kedjorna för det förväntas att de är öppet.. De har heller inga direkta krav på sig att de ska ha kompetens utan de ska kränga på dig försäkringar och vad de säger åt dem att kränga åt dig.

Arbetskraft är dyrt i Sverige.. Fötetagande är som att köra MC:. Även om du inte kör något så har du bågen påställd kostar det pengar ändå..

Så även om du bara har öppet.. Så kostar det pengar.. Måste finnas en vettig inkomst på det hela för att det ska bära sig..

Sedan behöver folk vila lite också.. SÅ man kan vara lite service mind och :hej när du kommer i dörren..



De parasiterna har man ju oavsätt. Det man behöver ha in mer av är betalande kunder.

Jag är inte MC Handlare.. Känner dock att nästa jobb då är det dags för något som håller stängt på helgerna..
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Är rätt säker på att lagen gör undantag för säsongsberoende verksamheter, samt faktiskt inte tvingar till semester då, utan säger att semester bör ges då om den önskas.
Dessutom har alla verkstäder jag använt haft öppettider mellan 7-8 till 18-19...

Kan mycket väl stämma att det kan finnas undantag men det gäller inte en verksamhet som är igång året runt.

Inte ens dom som jobbar på vägarna och lägger ny asfalt har undantag på semestern under semester perioden då verksamheten är under för lång tid. Ja det finns verkstäder som har öppet längre än 19 med med merparten stänger runt 16.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan mycket väl stämma att det kan finnas undantag men det gäller inte en verksamhet som är igång året runt.

Inte ens dom som jobbar på vägarna och lägger ny asfalt har undantag på semestern under semester perioden då verksamheten är under för lång tid. Ja det finns verkstäder som har öppet längre än 19 med med merparten stänger runt 16.

Min statistiska insignifikanta erfarenhet säger att majoriteten inte stänger runt 16, då jag aldrig använt en sådan verkstad. Jag har jobbat på väg, och nog höll de igång under sommaren med. :D Minsann inte att bara stämpla ut och gå hem under industrisemestern.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Service gör man på vintern när hojen ändå inte brukas, och eftersom handlarna inte har allt på lager är det inte lönt att ha öppet på helgerna eftersom de ändå beställer hem prylarna först på måndagen.
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Klart det inte bara är att stämpla ut och gå hem. Jag är själv i säsongberoende branch och har folk som jobbar för och åt mig. Hur man gör i verkligheten är en sak men lagen säger en annan. Inte sagt att man måste ta ut semester under perioden men alla har RÄTT till 4 veckors sammanhängande ledighet under semester perioden. Vi jobbar från mars-april till november och några jobbar över som fan under den här tiden för att kunna vara ledig december till mars.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Du missar poängen. Helt

Poängen vad att man måste rea och köra kampanjer osv för att få folk att åka och handla.. Funkar om man är en stor kedja med en nationell budget för marknadsföring..

För Jan-Ivars MC kostar en liten sketen tidningsannons 5lök + moms..

Vad ska en MC handlare bränna reklambudget på?

Har du några ekonomiska kalkyler för det där? Jag är övertygad om att man hade dragit in fler kunder på 4h på söndagen än under 8h en tisdag. Och för all del, ha billig korvgrillning till det samtidigt på söndagen.

??? Säljer du inte mat eller brännvin så är det tämligen lugnt på Söndagar. Även lördagar för den delen.. Iaf innan kl 12.. Och efter 15...

På söndagar slappar folk och enda som är öppet är de stora kedjorna för det förväntas att de är öppet.. De har heller inga direkta krav på sig att de ska ha kompetens utan de ska kränga på dig försäkringar och vad de säger åt dem att kränga åt dig.

Arbetskraft är dyrt i Sverige.. Fötetagande är som att köra MC:. Även om du inte kör något så har du bågen påställd kostar det pengar ändå..

Så även om du bara har öppet.. Så kostar det pengar.. Måste finnas en vettig inkomst på det hela för att det ska bära sig..

Sedan behöver folk vila lite också.. SÅ man kan vara lite service mind och :hej när du kommer i dörren..



De parasiterna har man ju oavsätt. Det man behöver ha in mer av är betalande kunder.

Jag är inte MC Handlare.. Känner dock att nästa jobb då är det dags för något som håller stängt på helgerna..

Kristianstadsbladet har i vart fall annonser under arbete utföres. Sist jag annonserades fick jag 2 annonser för 150:-.
Varje annons genererade jobb. Är man liten får man hitta andra vägar. Annars får man väll annonsera ihop med andra MC butiker? Lite större annons med öppethus varsin helg eller nåt. Man får va lite kreativ.

Anonsen kunde innehållt "Korvgrill och REA på Nisses MC på Söndag". Vi var ute och tittade på bil i Lördags och under tiden vi provkörde så sålde säljaren 2 andra nya bilar. Verkar inte vara så dåligt med lördag? :va

Vet du någon som testat i en längre period ha öppet på söndagar så du vet att det säljs sämre på 4h Söndag än 8h tisdag? Och vila kan man väll lika gärna göra Tisdag som Söndag?
 

trailboss

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Ort
STHLM
Hoj
fz1-n 07
jobbar i en säsongs betonad branch och vi blir utskällda varje dag under sommaren att vi öppnar försent =07:00 och stänger för tidigt ca 18:00 samma i verkstaden, och så sa vi, då vi provar, så vi hade längre öppetider stängde inte för lunch och hade lördags öppet, det gav ca ingenting, dom få som kom under den "högsäsongen" var alldeless för få
för att det skulle gå runt. så jag förstår deras öppetidder fast jag själv har stått där utanfördörren 5min försent och svurit.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Klart det inte bara är att stämpla ut och gå hem. Jag är själv i säsongberoende branch och har folk som jobbar för och åt mig. Hur man gör i verkligheten är en sak men lagen säger en annan. Inte sagt att man måste ta ut semester under perioden men alla har RÄTT till 4 veckors sammanhängande ledighet under semester perioden. Vi jobbar från mars-april till november och några jobbar över som fan under den här tiden för att kunna vara ledig december till mars.

Jag tycker generellt sett det är oerhört korkat att ha en lag som pekar på en viss tid som extra viktig att få ut sin semester på, och tycker att dylika reliker borde kastas på historiens soptipp, tillsammans med de där idiotpåfunden sommartid och kommunism. Och en hel hög annat skit. >.<
Skulle inte förvåna mig alldeles om lagen dessutom är dispansiv som alla andra arbetslagar så att man kan förhandla bort den med facket/de anställda.
 

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Ort
Skogen...
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
Fast jag skulle hävda att stora delar av resten av Sverige redan anpassat sig. Köpcenter och livsmedelsbutiker har oftast öppet alla dagar i veckan. Många industrier stannar inte. Det är okej om de inte vill ha mina pengar men då vill jag inte höra gnäll från dem heller om hur svårt det är att få det att gå runt när man inte har öppet när klientelet är ledigt.

Men om nu större delen av Sverige redan har "anpassat sig" borde det ju finnas en ansenlig mängd hojåkare som redan jobbar helg och är lediga den där tisdagen när du tycker det kan vara stängt.. Vem ska ta emot deras pengar?:tungan
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
För de anställda ska det väl inte vara så komplicerat. I alla andra serviceyrken har man "obekväm" arbetstid, kvällar, helger, nätter... Det är väl bara att vara tydlig med det när man anställer? Det finns tydligen en stor arbetslöshet så folk som faktiskt vill jobba så (och även kan nå't) borde det finnas gott om...
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Men om nu större delen av Sverige redan har "anpassat sig" borde det ju finnas en ansenlig mängd hojåkare som redan jobbar helg och är lediga den där tisdagen när du tycker det kan vara stängt.. Vem ska ta emot deras pengar?:tungan

Är deras kunder lediga varje tisdag och ingen söndag är det såklart olyckligt ;)
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Jag tycker generellt sett det är oerhört korkat att ha en lag som pekar på en viss tid som extra viktig att få ut sin semester på, och tycker att dylika reliker borde kastas på historiens soptipp, tillsammans med de där idiotpåfunden sommartid och kommunism. Och en hel hög annat skit. >.<
Skulle inte förvåna mig alldeles om lagen dessutom är dispansiv som alla andra arbetslagar så att man kan förhandla bort den med facket/de anställda.
Nu är du på mycket djupt vatten....:D
Ser du en svartklädd ninja i närheten av ditt hem med Aftonbladets logo på axeln, se upp !!!!!
Du låter nästan som.. som... som en moderat arbetsgivare...:rolleyes:
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
jobbar i en säsongs betonad branch och vi blir utskällda varje dag under sommaren att vi öppnar försent =07:00 och stänger för tidigt ca 18:00 samma i verkstaden, och så sa vi, då vi provar, så vi hade längre öppetider stängde inte för lunch och hade lördags öppet, det gav ca ingenting, dom få som kom under den "högsäsongen" var alldeless för få
för att det skulle gå runt. så jag förstår deras öppetidder fast jag själv har stått där utanfördörren 5min försent och svurit.

Om någon vågar testa köra öppet på 4h på söndag en hel säsong och dessutom kör lite Jippo runt det så tror jag det skulle fungera. Och det kommer jag fortsätta tro till någon provar och bevisar att jag har fel ;).
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu är du på mycket djupt vatten....:D
Ser du en svartklädd ninja i närheten av ditt hem med Aftonbladets logo på axeln, se upp !!!!!
Du låter nästan som.. som... som en moderat arbetsgivare...:rolleyes:

Det hade iofs varit spännande. :D
Mjah, så värst arbetsgivare är jag inte. Moderat vetefan heller, de är ju mest nån form av förklädda sossar.
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Kristianstadsbladet har i vart fall annonser under arbete utföres. Sist jag annonserades fick jag 2 annonser för 150:-.
Varje annons genererade jobb. Är man liten får man hitta andra vägar. Annars får man väll annonsera ihop med andra MC butiker? Lite större annons med öppethus varsin helg eller nåt. Man får va lite kreativ.

Anonsen kunde innehållt "Korvgrill och REA på Nisses MC på Söndag". Vi var ute och tittade på bil i Lördags och under tiden vi provkörde så sålde säljaren 2 andra nya bilar. Verkar inte vara så dåligt med lördag? :va

Vet du någon som testat i en längre period ha öppet på söndagar så du vet att det säljs sämre på 4h Söndag än 8h tisdag? Och vila kan man väll lika gärna göra Tisdag som Söndag?

Ja att annonsera en liten radannons i "Vart ska jag vända mig" genererar inte några fler sålda bågar..

Där kan man annonsera om MC rep och dylikt..

Ska du ha en kampanj behöver du en riktigt annons(er) med bild(er) och en sådan kostar inte 150kr. Nej inte ens i Kristianstad..

Visst man kan göra massor av saker.. Men

Räntan av kontentan är att det krävs arbete och pengar för att hålla öppet med förtjänst..

Och det är inte värt det för att hålla öppet 4h på en söndag.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Nr 1. Har du testat den typen av annonser? Jag har. Runt 2000kr i annonser har generat affärer för ett par hundra tusen åt mig. :rock

Nr 2. Är du säker på att det behövs?

Nr 3. Klart det krävs, precis som alla verksamhet.

Nr 4. Jag gissar att du eller andra inte
"Om någon vågar testa köra öppet på 4h på söndag en hel säsong och dessutom kör lite Jippo runt det så tror jag det skulle fungera. Och det kommer jag fortsätta tro till någon provar och bevisar att jag har fel ;)"


Jag tror det skulle kunna vara lönande, att tro behöver jag inget bevis för. Du säger att jag absolut helt tvärsäkert har fel. Då får man presentera bevis för sin sak. :smasha
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Nr 1. Har du testat den typen av annonser? Jag har. Runt 2000kr i annonser har generat affärer för ett par hundra tusen åt mig. :rock

Ja.. Funkar på rep inte på försäljning..

Nr 2. Är du säker på att det behövs?


Nr 3. Klart det krävs, precis som alla verksamhet.

Nr 4. Jag gissar att du eller andra inte
"Om någon vågar testa köra öppet på 4h på söndag en hel säsong och dessutom kör lite Jippo runt det så tror jag det skulle fungera. Och det kommer jag fortsätta tro till någon provar och bevisar att jag har fel ;)"

Folk har annat för sig på söndagarna och jag vill inte jobba på söndagar..


Jag tror det skulle kunna vara lönande, att tro behöver jag inget bevis för. Du säger att jag absolut helt tvärsäkert har fel. Då får man presentera bevis för sin sak. :smasha

Har provat.. Kan du bevisa att det funkar då?

Men .. nevermind..
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Top