MC-firmors öppettider

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Kan någon förklara för mig hur en MC-firma kan ha kortare öppetider under sommaren jämfört med övriga delen av året?
Borde de inte ha öppet längre på sommaren?

//Andreas

1. Få anställda gör det svårt att fylla schemat när folk vill ha semester
2. Kunderna har semester vilket gör att omsättningen ändå minskar
3. Vem fan vill jobba på sommaren?

Det är helt idiotiskt! Man kan inte ha sämre öppettider under säsong.
Är man en smart företagare ser man till att ha öppet, men det är relativt ovanligt bland mc-butiker.

Det är helt idiotiskt! Man kan inte ha sämre öppettider under säsong.
Är man en smart företagare ser man till att ha öppet, men det är relativt ovanligt bland mc-butiker.

Med smarta företagare eller öppet? :D
Han jag servar hojen hos tar sin semester på vintern, för under sommaren har han inte tid. Om man driver ett säsongsberoende företag kanske man ska göra så. Men ibland verkar det vara lite svårt att förstå att verkligheten inte alltid är resonlig, iaf bland folk här i landet som absolut måste ha semestern på sommaren.

Tycker det är helidiotiskt att ha korta öppetider/semesterstängt på sommaren på mc-firmor.
Visst, dem är berättigade till semester dem också men man tycker ju att det borde gå att lösa på något bättre sätt.
Är ju som sagt ganska så säsongsbetonat.

Det här har diskuterats ett flertal gånger tidigare. Vad man kommit fram till, är de som vill tjäna pengar har bättre öppettider på sommaren, de som vill vara lediga samt värna om personlen håller stängt så mycket som möjligt under sommaren

Jag hade önskat mig söndagsöppet. På vardagarna jobbar man, på lördagen gör man ofta nåt annat vilket leder till att mina pengar är kvar på kontot istället för handlarna tar dem.

Ha stängt en tisdag eller nåt istället.

För några år sedan fanns det en mc-affär i Vetlanda som hade semesterstängt i slutet på juli och början av augusti.

Säsongsberoende branscher borde vara självsanerande med det där tänket; "vadå vi vill ju också köra hoj?!" .. Måste vara ett tecken på för dålig konkurrens helt enkelt.

För några år sedan fanns det en mc-affär i Vetlanda som hade semesterstängt i slutet på juli och början av augusti.

Med betoning på fanns eller?
Inne på renkötts kommentar.
Stäng en vardag och ha öppet på söndagar.

Visstär personalen berättigad till semester. Men lever man på branschen som vara max 6 månader per år så kanske man ska vara tillmötesgående de 6 månaderna och ta semester i största möjliga mån övriga del av året eller?

Skönt att internet finns! :tummenupp

Internet har öppet när det passar mig, DET kallar jag kundservice! :hihi

1. Få anställda gör det svårt att fylla schemat när folk vill ha semester
2. Kunderna har semester vilket gör att omsättningen ändå minskar
3. Vem fan vill jobba på sommaren?
1. Mindre firmor borde ha ett egenintresse i att vara tillgängliga under säsong. "Sommarvikarier" på större firmor är knappt värt besväret, då de inte har koll (av förklarliga skäl).
2. Är det så? det är väl då kunderna använder sina säsongsleksaker och behöver prylar/hjälp?
3. Jag jobbar gärna på sommaren så man kan fly till varmare klimat när vintern (regnstormarna) anfaller.

Hade varit nice om man kunde leva på 6månaders säsong, lite svårt i hojbranchen...

Jag servar alltid hojen på hösten innan jag ställer in den för vintern och sen klarar jag mig vanligtvis under hojsäsongen utan hjälp av butiker. Jag handlar det jag behöver innan jag behöver det. Men det är HIMLA enerverande om hojen skulle rasa och man inte får hjälp. Men det har inte hänt hittills. Det funkar vanligtvis. Åtminstone har det gjort det för mig.

I båtbranschen är det inte så vanligt att firmorna tar semester under sommaren. Tror dock att det rent statistiskt är betydligt vanligare att folk får vatten i drivmedlet, smäller på grund, får tampar i propellern, backslaget lägger av, vinschar går sönder och annat som gör att man inte kan nyttja sin båt än att en motorcykel lägger ner. Åtminstone bland "vanliga" båtägare/hojåkare. Hur som, planerar man så brukar det funka.

Problemet är antagligen just "semester tider" . Klart man kan ha sem-vikarier som kanske bara är visstids anställda under säsongen men kvalitén på arbetet och service brukar sjunka en aning då, och rätt mycket i den här branschen tror jag.

Men lite lustigt är det. Tänk om skid-uthyraren i Åre skulle ha lunchstängt och stänga för dagen kl 15 under v.1-v.14 :D

/Nitrous

Problemet är antagligen just "semester tider" .:D
/Nitrous
Nu är vi faktiskt i Sverige.
Finns det något mer heligt i Sverige än "semester"??
För inte så många år sen hade hela landet stängt i juli när övriga Europa jobbade och var förvånade över att man inte kunde nå nån i (S)verige under juli?
När övriga Europa hade semester i augusti, DÅ hade vi öppet igen..
Sånt har vi inte råd med längre...

Öppettider, kapital och olika form av samhällssystem.

Därför var det gamla Rysk kommunistiska systemet galet roande både ekonomiskt och tidsmässigt när man t ex fick vänta på en vara i några månader som man sedan fick köa i timmar för och när man väl kom fram så var denna vara slut.Och tur var väl det när man ändå inte hade några pengar.Opponerade man sig var man en ekonomiskt fientlig trubbelmakare och löpte risk att hamna i fängelse för att man ifrågasatte och inte stöttade systemet.

I en diktaturer äger en enda person precis alla tillgångar och övriga medborgare har egentligen inget existensbehov när de saknar allt vad kapital heter som ju i så fall skulle tillhört den allsmäktige ledaren.Opponerar man sig är man återigen en ekonomiskt fientlig trubbelmakare.Fördelen med den Ryska kommunistiska varianten är att du slipper hamna i fängelse i en diktatur för du blir istället skjuten på plats.

I Sverige och väst är däremot systemet uppbyggt långt mer finurligt i en sann demokratisk anda som att precis allt finns till försäljning 24 timmar om dygnet.Och har man inte råd att handla så lånar man av en privatägd bank som i sin tur drivs genom stöttning av statliga finansiella medel där medborgarna redan bekostat denna bankverksamhet genom skattepengar.Den enskilde låntagaren lånar med andra ord av sina egna pengar som låntagaren redan betalt i skattepengar och nu en andra gång får betala igen som avbetalning till en bank som egentligen inte skulle funnits rent ekonomiskt om det inte vore för skattesystemet där banken själv skattar i en avlägsen Bahamas värdsdel och mellan varven frikostigt delar ut hundratals miljoner i fallskärmsavtal till nära medarbetare av samma pengar.Detta kallas kapitalism och precis som i den Ryska varianten går det illa om man opponerar sig när man är en ekonomiskt fientlig trubbelmakare.Man hamnar däremot inte i fängelse men blir politiskt omöjlig och anses vara en skojare som möjligtvis kan bedriva verksamhet i det numera nedlaggda Ny Demokrati som för stunden har ungefär samma förtroendevärde som en avliden snigel.

Men visst hade det varit bra med mera sommaröppet om nu någon undrade ... :crash

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT