MC firma byter saker utan tillstånd

off

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Sverige - Spanien
Hoj
Suzuki SV1000S -03, Honda CBR600 F3 -97, Hyosung GT 650 -09, BMW f650 -99, BMW K75 - 94, Honda CBR 125R -04
Hej!

Har ett litet problem med en mc firma och tänkte höra lite med er så att man kan återkomma till dom med lite mer kött på benen så att säga.

Jag lämnade in min mc på vinterförvaring i ett halvår och betalade fullpris varje månad som den stog där, inga problem med det. Det som hände när jag ringde för att säga att jag skulle hämta ut den var att dom hade bytt ut batteri utan att fråga mig om tillstånd. Enligt pappret som jag har påskrivet så skulle det bara vara vinterförvaring samt tvätt av mcn när jag skulle hämta ut den. Jag ber dom snällt att ta ur batteriet för att jag kan få tag i samma batteri själv billigare och montera för att slippa arbetskostnaden dessutom. Inga problem där inte, dom var inte glada men tog ur batteriet. Jag tänker att dom självklart sätter i det gamla batteriet igen, men det har dom inte gjort.

De bytte även registreringsskylts hållaren som jag hade till en med sitt eget märke på, innan hade jag en från ett företag där jag känner ägaren. Den gamla fick jag inte heller med mig. Mindre sak men vill inte åka runt med deras logga och göra reklam när jag är missnöjd.

Vad har jag för rättigheter i detta sammanhang? Vad kan jag kräva? Är det bara att strunta i det?

Tacksam om någon kan hjälpa mig att göra mig mer informerad om situationen.

(hoppas att jag postade i rätt del)
 
Låter inte alls okej att göra sådär. Jag hade aldrig använt firman till något någonsin igen iaf.
De kan inte ta betalt för jobb som du inte beställt afaik. Längesedan jag läste på om det, men tror de måste återställa hojen med egentligen... Det kan garanterat andra mer om här på forumet.
 
Besynnerligt beteende. Ingick underhållsladdning av batteriet? DET är väl det minsta man kan begära när man vinterförvarar. Att byta ut batterier utan att fråga eller byta ut skylthållaren är konstigt.


----------
Tapatalk via mobilen
 
Efterfråga ditt batteri eller motsvarande i ersättning.
Samma sak med skylthållaren.

Vägrar de så är det bara påtala att det i så fall blir en sak för allmänna reklamationsnämnden och sedan tingsrätten, som enbart tittar på påskrivet kontrakt som underlag för genomfört arbete.
 
Besynnerligt beteende. Ingick underhållsladdning av batteriet? DET är väl det minsta man kan begära när man vinterförvarar. Att byta ut batterier utan att fråga eller byta ut skylthållaren är konstigt.


----------
Tapatalk via mobilen

Kollade nu och underhålls laddning ska ingå samt tvätt. Skylthållaren är mer en princip sak, redan målat över loggan med svart färg men batteriet är lite tråkigare att byta.
 
Kollade nu och underhålls laddning ska ingå samt tvätt. Skylthållaren är mer en princip sak, redan målat över loggan med svart färg men batteriet är lite tråkigare att byta.

Om batteriet var dåligt och inte svarade på underhållsladdningen (om de underhållsladdat det) borde firman kontaktat dig och frågat om de skulle byta ut det. Eftersom man inte gjort det borde firman ersätta dig för batteriet med ett motsvarande om man redan avyttrat det gamla. Samma sak med skylthållaren. Skulle be dem ersätta med en utan logga dock.
 
Skall man hårddra det så skall de återställa mc till ursprungligt skick. Men du borde ha bra förhandlingsläge att inte betala särskilt mycket för batteriet och skylthållaren kan du ju byta på 5 min...
 
Skall man hårddra det så skall de återställa mc till ursprungligt skick. Men du borde ha bra förhandlingsläge att inte betala särskilt mycket för batteriet och skylthållaren kan du ju byta på 5 min...

Lät en firma kränga av vinterdäcken på en uppsättning fälgar. Tanken var att sälja dem, men innan jag hunnit det hade däckfirman gett bort dem till någon bekant. Inga sura miner från min sida. Fick bra rabatt på den uppsättning vinterdäck jag ändå hade tänkt köpa.

Så jag håller med dig om att trådskaparen har ett bra förhandlingsläge. Vore firman smart hade de redan föreslagit en bra gottgörelse. En missnöjd kund är en dålig kund. Särskilt när det förefaller uppenbart att firman överskridit sina befogenheter enligt avtalet.
 
Det är egenmäktigt förfarande, säg att du vill ha tillbaks batteri och skylthållare annars polisanmäler du dem.
 
Är inte detta mc-relaterat?

Jag brukar inte uppmana till uthängning men såvida inte herr off utelämnar något väsentligt i storyn måste jag nog säga att det är läge för just det. Vad är det för stolligheter? Är batteriet finito så skall det meddelas. Det är ju personligt vad man vill skaffa. Dessutom är det ju smart att vänta till tiden för påställning med bytet av sagda batteri.

De skall göra det de åtagit sig. Förvara, underhållsladda och i förekommande fall tömma förknasare. Klabbarpare.
 
Fast det kan ju precis lika gärna vara välvilja från bolagets sida. Batteriet är stendött och kunden kommer att vilja ha det bytt, då är det dumt att stå där när cykeln skall hämtas utan batteri som fungerar. Och att ha ett laddat och fräscht batteri på hyllan redo att stoppa i har man inte beredskap för.

Nu har iof handlaren gjort något mer än beställt men plockat ur batteriet på uppmaning. Då tycker jag det är onödigt att hänga ut folk som inte har möjlighet till replik.
 
Fast det kan ju precis lika gärna vara välvilja från bolagets sida. Batteriet är stendött och kunden kommer att vilja ha det bytt, då är det dumt att stå där när cykeln skall hämtas utan batteri som fungerar. Och att ha ett laddat och fräscht batteri på hyllan redo att stoppa i har man inte beredskap för.

Nu har iof handlaren gjort något mer än beställt men plockat ur batteriet på uppmaning. Då tycker jag det är onödigt att hänga ut folk som inte har möjlighet till replik.

Det bör och skall förankras hos kunden. Basta.

Nåväl, han kan väl bjuda in till replik, eller? Jag hade en reservation med. Såg du den? Kan finnas skäl att kolla läget om man nu har sin hoj där och av någon anledning inte plockat ut den.

Skulle vara intressant att veta om batteriet var ok när hojen lämnades in?
 
Batteriet skall du inte betala en krona för, begär bara att du vill ha det ersatt med ditt gamla.

nu är det nog så att ditt eget batteri gått i soporna för länge sen så lägg huvudet på sned och tacka fint för det nya.

vägrar dom lämna ut hojen så är det bara att göra en polisanmälan på det och då löser det sig fort.

men det är ju givetvis bara om du inte skrivit på någonting som inte framkommit här.
 
De har väl antagligen försökt att ge dig vad de tror är en bra service men helt enkelt misslyckats totalt.
Behåll batteriet, ge bara fan i att betala det helt enkelt. Du har inte efterfrågat det så det är deras problem.

Jag erbjuder vinterförvaring av trädgårdsmaskiner i min butik och då skriver jag upp på lappen vad kunden vill ha gjort samt ett telefonnummer. Hittar man fler fel under service så ringer vi och förklarar det, men samtidigt frågar man kunden vid inlämning om det är ok att byta saker som kan dyka upp.
 
Som många säger är det väl praxis att ringa och fråga kund om det är OK att byta en del som upptäck vara trasig eller sliten samt att informera om en eventuell merkostnad för detta.

Jag hade t.ex. inne en gammal R6a på service på Yamaha Center Gbg. De tyckte att framdäcket var slitet och ringde mig för att fråga om jag ville ha det bytt i samband med service. Då jag för tillfället befann mig på Sunny Beach, Bulgarien hade jag ej möjlighet att ta samtalet. Framdäcket blev inte bytt.

Klart du ska få batteriet gratis, eller åtminstone kraftigt rabatterat.
Sen nummerplåtshållaren tycker jag bara verkar konstig? :va
Var din tidigare trasig eller byttes den endast i reklam-syfte? Väldigt sneaky i så fall, enligt min åsikt.
 
De har väl antagligen försökt att ge dig vad de tror är en bra service men helt enkelt misslyckats totalt.
Behåll batteriet, ge bara fan i att betala det helt enkelt. Du har inte efterfrågat det så det är deras problem.

Jag erbjuder vinterförvaring av trädgårdsmaskiner i min butik och då skriver jag upp på lappen vad kunden vill ha gjort samt ett telefonnummer. Hittar man fler fel under service så ringer vi och förklarar det, men samtidigt frågar man kunden vid inlämning om det är ok att byta saker som kan dyka upp.

Det är fullt möjligt att firman gjorde vad de trodde var bra service. Det visar inte minst hur viktigt det är med kommunikation. Ett samtal till kunden hade nog fått helt omvänd respons. Alla reagerar vi nog olika. Jag hade nog tyckt det vore OK om man bytt ut batteriet mot ett exakt likadant utan att salta notan ifall de upptäckt att det var i slutet av sin livslängd så länge firman ger ett seriöst intryck och har rykte om sig att vara ärliga mot sina kunder. Om jag misstänkte något annat hade jag nog blivit riktigt förbannad. Det är de små nyanser som gör hela skillnaden hur man uppfattar saker och ting.

I längden tjänar man på att kontakta kunden om det inte är någon skitsak som en lampa eller så för någon 50-lapp. Börjar det handla om tusenlappar kan folk reagera lite hur som helst. Onödigt att utsätta sig för risken att få en missnöjd kund på halsen. Det visar den här tråden och många andra vi sett genom åren.
 
Jag hade t.ex. inne en gammal R6a på service på Yamaha Center Gbg. De tyckte att framdäcket var slitet och ringde mig för att fråga om jag ville ha det bytt i samband med service. Då jag för tillfället befann mig på Sunny Beach, Bulgarien hade jag ej möjlighet att ta samtalet. Framdäcket blev inte bytt.
Exet lämnade in sin hoj på ett försäkringsärende, och firman tyckte att hojen skulle få en storservice också. Hon var bortrest utan mobiltäckning, så dom fick inte tag på henne och gjorde servicen ändå. Eftersom hon vägrade betala så vägrade dom lämna ut hojen, det bråkades rätt flitigt där ett tag. Snabbkurs i hur man minskar kundkretsen :tummenupp
 
Jag har själv jobbat som verkmästare på bilsidan tidigare (samma regler och lagar gäller ju självklart för MC).

Om du har avtalat med din verkstad att du ska serva din hoj för tex 3000kr, så får inte verkstaden överstiga det avtalade beloppet med mer än 10% (rätta mig på procenten om jag råkar ha fel) utan att kontakta dig först. Verkstaden kan således inte bara byta kopplingsgrepp för att det var en aning krökt och sen kräva dig på pengar för detta. Verkstaden måste kontakta dig, med inte bara det nya totalpriset, utan även priset på delen och arbetet som tillkommer om du godkänner reparationen.

//D
 
Som när jag lämnade in min på bmw en vår för att ändra immoblajsern och fixa nya nycklar efter en stöld av nycklar jag glömt i packboxen.. Lämnade in den på våren.. På hösten fick jag hämta den. Då hade dom bytt bakdäck pga skruv eller något som satt i däcket enligt dom. Då hade jag just bytt däck en mån tidigare. Så hade dom bytt bromsbelägg dessutom. Högst märkligt då jag hade haft den på service i samma veva då jag bytte däck en månad tidigare. Allt detta utan kontakt med mig. Usla på att höra av sig över huve taget. Fick ringa och tjata och fråga hur det går, gång på gång.
 
Är det så att verkstäderna har lite och göra och chansar?

Jag har varit med om att de fixat något mindre när de gjort annat utan att höra av sig. Det har jag tyckt varit okej om det kostar 200 extra på en verkstad jag litar på. Men de ringer allt vid större saker som bromsbelägg och annat.
 
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top