MC förvaring gemensamt garage Brf

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
Hej
Har sökt men hittar typ inga trådar gällande detta. Tänker på dessa underjordiska garage som ofta finns i nyproducerande bostadsrättsföreningar. Finns det någon som förvarar sin MC i ett sådant och hur har det fungerat ? Har MC:n fått stå ifred ? Får man förvara MC där eller är det endast till för bilar ?

Hur ser försäkringsbolagen på denna typ av förvaring ? Anses MC:n vara i låst utrymme ?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det varierar kraftigt mellan olika BRF om man får ha sina saker ifred. Men jag skulle tro att man oftast får det. En polare i sthlm har fått inbrott i flera bilar, men så bor han i Hammarbyhöjden med. Nu står hans hojar i mitt garage i Enköping.

Vad gäller försäkringen får du prata med försäkringsbolaget.
 

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
Det varierar kraftigt mellan olika BRF om man får ha sina saker ifred. Men jag skulle tro att man oftast får det. En polare i sthlm har fått inbrott i flera bilar, men så bor han i Hammarbyhöjden med. Nu står hans hojar i mitt garage i Enköping.

Vad gäller försäkringen får du prata med försäkringsbolaget.

Okej tack för svar. Men det är tillåtet iallafall att förvara MC och inte endast till för bilar. Man tänker ju att MC borde få stå ifred om det bara är boende inom BRF som vistas i garaget. Men det kan ju säkert smita in någon obehörig person via garageportarna vid passage.

Ser att alltfler BRF sätter upp skyltar att det är viktigt att se till inte obehöriga personer följer med in vid passage till garage.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det varierar kraftigt mellan olika BRF om man får ha sina saker ifred. Men jag skulle tro att man oftast får det. En polare i sthlm har fått inbrott i flera bilar, men så bor han i Hammarbyhöjden med. Nu står hans hojar i mitt garage i Enköping.

Vad gäller försäkringen får du prata med försäkringsbolaget.
Check på det, dom år jag hade hoj där blev jag av med 1 hoj och polarens hoj blev stulen och sönderbruten ett antal gånger, i två olika garage i området.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Ser ut så här hos mig på Lidingö och en till ska in. Vår förening tillåter fler fordon på varje plats vilket är en billig lösning men alla gör inte det. Det får man höra med föreningen. Jag känner mig väl inte helt bekväm med denna lösning efter att ha fått 7-8 hojar stulna genom årens lopp. Tips kan ju vara att fråga om det är okey att stoppa dit låsöglor om inget annat finns men det fördröjer egentligen bara en stöld.

20220308_124931.jpg
 
Last edited:

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Fråga din förening de borde veta om du får stå där eller inte. Tror inte det är lika lätt hyra plats i en annan förening än din egen. Kan ha fel men ingen förening jag bott i har velat hyra ut till utomstående för inga föreningar vill ha onödigt spring. Jag är en av "få" som haft mina mcs ute året om i Stockholms innerstad och aldrig fått dem stulna. Ibland ler Gud mot idioterna. Nu har jag inne i vår förening och det är inga problem varken med stölder eller med försäkringsbolag. Pyntar 250/mån för egen plats mitt i huvudstaden. En no brainer då det nu kostar att stå på gatan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Okej tack för svar. Men det är tillåtet iallafall att förvara MC och inte endast till för bilar. Man tänker ju att MC borde få stå ifred om det bara är boende inom BRF som vistas i garaget. Men det kan ju säkert smita in någon obehörig person via garageportarna vid passage.

Ser att alltfler BRF sätter upp skyltar att det är viktigt att se till inte obehöriga personer följer med in vid passage till garage.
Många BRF verkar till och med ha mc-parkeringar. Inte helt sällan kan de annars upplåta något hörn som inte går att använda till bilar för MC om man ber snällt.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
När jag blev "utslängd" från mitt gamla (2018) liv så bodde jag i lägenhet drygt ett år.
Föreningen hade ett bilgarage, precis sådär som du beskriver under fastigheten.
Jag pratade med styrelsen, och fick möjlighet att måla en egen parkeringsruta på ett ställe som inte var användbart för bilar (jag fick in två hojar där).
Kollade med försäkringsbolaget (Svedea) och dom betraktade det inte som ett låst utrymme (eget garage) men det var ok om jag hade två godkända lås (styrlåset betraktas som godkänt).
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
jag bor i en gammal förening (50 år) För 15 år sedan fanns en litet rum med plats för några hojar. När garagen renoverades för 10 år sedan så gjordes ett garage om till mc parkering. Det ligger innanför två dörrar och bilägarna har inte tillgång till hojutrymmet (såvida dom inte också är mc-ägare) Lustigt nog så har jag hört att mopparna som finns i hojgaraget är dom som man är mest rädd om, Dom har fått en egen modell större stålbur med kodlås inne i hojgaraget. Har själv inte haft några bekymmer med åverkan o sånt. Inga grejer har försvunnit, en del lämnar ju hjälmen på hojen (!), själv har jag bara kedjespray o sånt framme
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Många BRF verkar till och med ha mc-parkeringar. Inte helt sällan kan de annars upplåta något hörn som inte går att använda till bilar för MC om man ber snällt.
Erbjuder man sig sen att själv måla rutan i golvet, sätta upp skylten och ger ett förslag på rimlig hyra så ökar chansen till god relation med styrelsen. De är också människor och människor är lata, serveras en lösning så tar många den.

I min förra förening byggde jag ut min uteplats på egen bekostnad. Utan knussel och med godkännande på pränt fick jag över 20 kvadratmeter att ställa grill, hojar och solstol på. Tilläggas ska göras att jag hade en ordentlig ritning och såg till att inga avstånd till tomtgräns och stakethöjder blev bygglovspliktiga. Är man trevlig, lyhörd och väl påläst så går saker lättare.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
På tiden jag hade bil hade jag den i garage hos BRF. Inbrott hela tiden… De snodde delar från bilarna också till exempel stals framspoilern två gånger.

Nu har jag den hojen jag använder på innergården. Enligt både If och Svedea räknas det som låst utrymme. Definitionen är att det ska vara omgivet av väggar där alla är låsta för ällmänheten. Jag har fått en moped stulen och en motorcykel fick tändningslåset sönderbrutet. Båda var gammalt skrot. De nya hojarna har de inte rört, antagligen tack vare startspärr. Använder aldrig lås, bara styrlås.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag bor i hyresrätt och har hojen i garaget under fastigheten. Vi har mc-rutor att hyra. Haft någon som pillat på hojen och fått ett kapell stulet. Men inget anmärkningsvärt, och då bor jag ändå i Malmö ?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top