MC försökring om man kör väldigt lite ? Möjlighet att ställa av & på ?

Gixxer

Full Throttle
Gick med
13 Apr 2003
Hoj
Aprilia Falco -00 , tidigare GSX-R 750, därför GIXXER
Hej

Jag har en Aprilia Falco som jag kör väldigt sällan. Tycker att det är för dyrt att betala helförsäkring helår. Har tyvärr bara hunnit köra ett tiotal ggr i år.

Finns det något bolag där man kan ställa på försäkring om man ska köra 1 till ett par dagar & sen ställa av igen.

Som det är nu så kör jag kanske 1 ggr i månaden.

I år är det färre bolag än tidigare där det finns möjlighet att ställa av och på. För att vara på den säkra sidan så skulle jag ringa runt själv för att se vad som gäller hos respektive bolag.

I praktiken blir det dock inte så att du ställer på en till ett par dagar eller hur länge du nu vill att påställningen ska vara. Försäkringsbolaget drar hela månadspremien för en eller två månader beroende på vilken dag du ställer på. Extra känsligt är det i slutet på en månad. Det gäller att ha täckning på ditt konto för minst två månader. I slutändan är det dock sagt att det ska bli rätt. De sätter tillbaka pengar på ditt konto vid nästa avstämning. Jag har själv inte suttit och räknat på det så noga. Ska du göra så här är det en fördel om du använder dig av autogiro. Annars får du gå och få pengarna insatta på din bank varje gång försäkringsbolaget betalar tillbaka.

Man har även ändrat reglerna vid av och påställning hos vägverket. Gå in på www.vv.se och läs på lite.

Lycka till.

Folksam har (hade förra året iallafall) en försäkring man kan teckna och avsluta när man vill, det man dock får tänka på är vägverkets påställningsavgift på 50 kronor varje gång du ställer på och ställer du på hojen enbart en dag under en månad behöver du betala skatt för hela månaden.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park