MC-försäljningen, EU, 2018

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Liiite uppåtvindar i alla fall då the European Association of Motorcycle Manufacturers (ACEM) presenterar sina siffror för nyförsäljningen av mc, jan - sept, 2018. (Försökte här plocka bort mopeder, snöskoter, samt 3- och 4-hjulingar ur siffrorna). Och alla länder - faktiskt - verkar ha ökat färsäljningen, jämfört med motsvarande period 2017, utom Polen (-2,3%). Störst procentuell ökning redovisar Grekland (25,2%) och Danmark (20,5%), fast de senare kommer då förstås från rena skämskuddenivån...

Det är fan nästan värt en bira. Av icke-dansk sort, probably...

2017 2018 %

Austria 23 370 24 329 4,1%
Belgium 19 006 21 096 11,0
Czech Republic 11 200 12 251 9,4
Denmark 2 494 3 005 20,5
Finland 2 616 2 888 10,4
France 132 950 146 276 10,0
Germany 126 592 140 628 11,1
Greece 21 616 27 058 25,2
Italy 177 421 186 487 5,1
Netherlands 11 696 12 195 4,3
Poland 12 760 12 470 -2,3
Portugal 20 190 23 121 14,5
Spain 105 185 113 650 8,0
Sweden 8 756 9 326 6,5
UK 80 222 83 155 3,7

TOTAL 767 924 830 694 8,2
 
Last edited:
Inte konstigt att det inte säljs några hojar i Grekland, ingen som har några pengar där. Heller inte konstigt att det inte säljs några hojar i Danmark, de är ju helt sinnessjukt dyra. En hoj som går för drygt 140000 ny i Sverige går för över 230000 DKK där, dvs ca 320000. När jag köpte min SV så kollade jag för skojs skull vad samma hoj gick för i dkk. Svaret var att man fick en tio år äldre modell för samma summa i DKK som jag betalde i SEK. Ändå imponerande att de sålt så många hojar som de gjort. Per capita ungefär dubbelt så många hojar sålda i Sverige som i Danmark. Fattar inte någon har råd att köra hoj där över huvudtaget.
 
Ja, hur många länder inom unionen som använder någon form av aggressiv punktskatt för fordon framgår ju inte av såna här siffror. Det är egentligen lite förvånande att sådant ens existerar i dagens marknadsekonomiska klimat och med den fria rörligheten för varor och tjänster inom EU. Jag vet bara att när jag jämfört riktpriser i Sverige och Italien har vi legat rätt lika. Ungefär på par även med Tyskland. Britterna, däremot, tycks vad jag kunnat se generellt haft något lägre riktpriser... Inte bara på Triumph, alltså, utan i allmänhet...
 
Vore kul att veta antal sålda hojar i förhållande till folkmängd.
Nån som inte har nåt bättre för sig?
 
Åkäj, då! Försäljning/folkmängd...


Italy 186 487 (60,6 milj)
France 146 276 (66,9 milj)
Germany 140 628 (82,8 milj)
Spain 113 650 (46,5 milj)
UK 83 155 (65,6 milj)
Greece 27 058 (10,8 milj)
Austria 24 329 (8,7 milj)
Portugal 23 121 (10,3 milj)
Belgium 21 096 (11,3 milj)
Poland 12 470 (38,5 milj)
Netherlands 12 195 (17 milj)
Czech Republic 12 251 (10,5 milj
Sweden 9 326 (10 milj)
Denmark 3 005 (5,8 milj)
Finland 2 888 (5,5 milj)
 
Fattar inte någon har råd att köra hoj där över huvudtaget.

Det är mest billigare cyklar som säljs här och så är väl genomsnittslönen lite högre än i Sverige. Visserligen har avgiften på fordon sänkts något de sista par åren men den är fortfarande väldigt hög.
Utan tvekan är det bästa med att köra hoj i Danmark att den bara besiktigas vid ägarbyte, så länge man kommer ihåg att betala skatten.
 
Är dessa siffror registrerade motorcyklar?
Jag är lite nyfiken på hur mycket cross och enduro cyklar som säljs.
 
Fast läser jag rätt har försäljningen ökat med 25% jämfört med 2017. Och de köper tre gånger fler hojar än oss, med samma folkmängd.

Pratar vi Syd- och Mellaneuropa så skall vi komma ihåg att en STOR del av deras "hojar" är små scooters för citybruk... Den statistik jag sett är rensad på kategorin "scooters" och då ser det annorlunda ut.
 
Pratar vi Syd- och Mellaneuropa så skall vi komma ihåg att en STOR del av deras "hojar" är små scooters för citybruk... Den statistik jag sett är rensad på kategorin "scooters" och då ser det annorlunda ut.



Så är det, förstås. Läste italiensk mc-försäljningsstatistik för ett knippe år sedan. Då toppade fem mc-skotrar 10-bästa listan. Men jag lägger ingen värdering vid det. Så länge det är två hjul och körs med a-behörighet.

Dessutom är det nog en och annan mc-skoter som placerar sig högt även på vår försäljningslista...
 
Det finns ett problem med statestiken.

Man kan gissa att det säljs mycket begagnade hojar i länder med svag ekonomi och / eller höga skatter. Det gör att en premium hoj som nysäljs i t.ex Tyskland hamnar i t.ex. Polen , Ungern efter några år när priset har sjunkit.
 
Det är mest billigare cyklar som säljs här och så är väl genomsnittslönen lite högre än i Sverige. Visserligen har avgiften på fordon sänkts något de sista par åren men den är fortfarande väldigt hög.
Utan tvekan är det bästa med att köra hoj i Danmark att den bara besiktigas vid ägarbyte, så länge man kommer ihåg att betala skatten.

När vi var på ett motorcykelhotell i Tyskland förra året konstaterade ägaren när jag frågade vilka hojar om mest frekvent behövde nyttja hans verkstad av alla besökare han hade svarade han; Danska hojar, oavsett märke,

De kör så gamla hojar pga kostnaderna så de krävde lite mer omtanke än många andra.
Men det var glädjande att se att de ändå ar en hälsosam nyförsäljning! :tummenupp
 
Ja, hur många länder inom unionen som använder någon form av aggressiv punktskatt för fordon framgår ju inte av såna här siffror. Det är egentligen lite förvånande att sådant ens existerar i dagens marknadsekonomiska klimat och med den fria rörligheten för varor och tjänster inom EU. Jag vet bara att när jag jämfört riktpriser i Sverige och Italien har vi legat rätt lika. Ungefär på par även med Tyskland. Britterna, däremot, tycks vad jag kunnat se generellt haft något lägre riktpriser... Inte bara på Triumph, alltså, utan i allmänhet...

Skattas rätt friskt i finland också, och en hoj som kostar 200k i sverige ligger på runt 27-28k €, alltså ca 280k kr.

Här löses det ju med att fräsa på skyhöga importskatter frihandelsavtal till trots. Farbror staten ska ha sina pengar.

Samma gäller ju med bilar vilket är varför det fortfarande rullar 80-tals skruttar i Helsingfors, medan en 2010'a är gammal i Stockholm.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top