MC-försäkringar utomlands?

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Hej!

Hur står sig andra mc-försäkringar jämfört med de svenska? Vad får engelsmännen betala för deras sportisar till exempel? Fransmännen? Tyskarna? Antar att det är ganska likt.

Eftersom väldigt få (ett eller två) bolag erbjuder avställningsbar försäkring i Sverige (som kostar därefter) så kan man ju kort och gott säga att det inte går att bli av med att betala försäkringen i Sverige om man inte gjort ägarbyte. Hur funkar det i andra länder? Är avställningsbara försäkringar normen i England, Frankrike, Tyskland osv på motorcyklar?

Jag vet att försäkringar är dyrare i England i alla fall. Deras regler är också hårdare, man måste skriva i avtalet exakt vilka som ska framföra fordonet. Om någon annan kör gäller den inte. Eftersom dom inte har personnummer så är skenförsäkring vanligare.

Jag vet att försäkringar är dyrare i England i alla fall. Deras regler är också hårdare, man måste skriva i avtalet exakt vilka som ska framföra fordonet. Om någon annan kör gäller den inte. Eftersom dom inte har personnummer så är skenförsäkring vanligare.

Dom har National Insurance Number, i princip samma sak som personnummer, dom är inte papperslösa på ön. :)

I USA betalade jag under $300/år för hel/hel på en zx10r.
Här i Japan ligger min nuvarande försäkring på knappa $500, men jag är inte helt säker på vad den täcker. Tror det är halv fast utan stöld... Kanske trafik dårå...? :va

Min förnyelse av försäkring skulle gå på 700 Euro. Enbart trafikförsäkring (Third party)
Men i det här landet så är det alltid helår som gäller.

Billigaste jag har haft ligger på typ 550€.

Back