MC-Försäkring... Evighetsämnet

Nu orkar jag argumentera igen, lite kaffe gör susen :)
- Är det då större chans att bli påkörd av en mupp i stockholm när du sitter på en R hoj eller en BMW GS?
Jag håller med om att stöld risken är större i storstäder men skadefrekvensen?

Ja, sporthojar är kraftigt överrepresenterade i skadestatistiken. Detta har varit känt i tid och evighet. Oavsett anledning så skrotar förare av R-hojar pinsamt ofta.

Det finns folk som räknar på sånt hela dagarna, de jobbar på försäkringsbolag och de är inte dummare än dig och mig.

Ja, sporthojar är kraftigt överrepresenterade i skadestatistiken. Detta har varit känt i tid och evighet. Oavsett anledning så skrotar förare av R-hojar pinsamt ofta.

Det finns folk som räknar på sånt hela dagarna, de jobbar på försäkringsbolag och de är inte dummare än dig och mig.

Nej, men de jobbar för bolagen och tänker på sitt arsle och drar till med förslag som gynnar deras jobb/positioner.

Hur kan du vara så säker på att de gör ett så ärligt och bra jobb?

Bara för att statistiken anger hur många som kraschar osv säger inget om hur mycket vinst de har per försäkrad supersporthoj i snitt? Jag vill se officiella siffror. Varför jag är så oerhört tveksam är just hur jävla ojämna premier man får, alltså finns det mycket pengar att tjäna.

Last edited:
Mm Det finns folk som kan räkna, och det finns folks som kan räkna, fast då på ett annat sätt och då vinkla resultatet efter mage och mun.
Det är vinst drivande företag vi talar om! Det spelar ingen roll hur dom räknar för om dom inte har X i marginal så kommer dom aldrig vilja vara kompis med dig.
Artikeln du hänvisar till är just en artikel. Inget annat. Siffrorna som nämns i den har dessutom positiv utveckling, fast dom lade nog Bike redaktionen in och det hänvisas inte till några källor mer än Trygghansas egen statistik...
Läs den här om du vill komma med pekpinnar.
http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/rapporter/llycksutveckling_mc.pdf

MEN, det förklarar inte om person Zon 1 kör på vägar i Zon 4 och vurpar. Skulle han då kosta mer för försäkringsbolaget i form av rehab än om person Zon 4 vurpar i just Zon 4? Eller Zon 4 killer tar hojen till stan och blir påkörd..
Nä och då tänker eller räknar jag inte på stöld eller skadegörelse..... bara personkostnadernas skillnad.
Jag bor i zon 1. En hojbroder bor 500 meter i från mig i en grannkommun, han har då zon läge 4. Jag betalar 3 gånger så mycket som honom... vi kör samma vägar. Nja han tar hojen till jobb och jag cyklar...

Hur kan du vara så säker på att de gör ett så ärligt och bra jobb?

Det kan jag inte. Det enda jag kan vara säker på är att om jag hade ett försäkringsbolag så skulle jag inte vilja ha sporthojar över huvud taget. Se det som grekiska statsobligationer med flera hundra procent i ränta, det kommer att smälla - frågan är bara när. Man tar en stor risk när man försäkrar en sporthoj och det vill man ha betalt för.

För att upprepa mig: Jag antar att det statistiska materialet är ganska litet vilket kan ge lite märkliga prisskillnader i premier på nya sporthojar.

Mm Det finns folk som kan räkna, och det finns folks som kan räkna, fast då på ett annat sätt och då vinkla resultatet efter mage och mun.
Det är vinst drivande företag vi talar om! Det spelar ingen roll hur dom räknar för om dom inte har X i marginal så kommer dom aldrig vilja vara kompis med dig.
Artikeln du hänvisar till är just en artikel. Inget annat. Siffrorna som nämns i den har dessutom positiv utveckling, fast dom lade nog Bike redaktionen in och det hänvisas inte till några källor mer än Trygghansas egen statistik...
Läs den här om du vill komma med pekpinnar.
http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/rapporter/llycksutveckling_mc.pdf

Ja, försäkringsbolag är vinstdrivande verksamheter. I dokumentet du länkar till står det att klassen supersport står för över 1/3 av dödsolyckorna men utgör bara 10 % av motorcyklarna i trafik. Det är därför rimligt att försäkringspremierna är högre, t.o.m. mycket högre än för andra motorcykeltyper. Det är möjligt att man också har högre marginaler på dessa försäkringar men det får du nog fråga försäkringsbolagen om.

MEN, det förklarar inte om person Zon 1 kör på vägar i Zon 4 och vurpar. Skulle han då kosta mer för försäkringsbolaget i form av rehab än om person Zon 4 vurpar i just Zon 4? Eller Zon 4 killer tar hojen till stan och blir påkörd..
Nä och då tänker eller räknar jag inte på stöld eller skadegörelse..... bara personkostnadernas skillnad.
Jag bor i zon 1. En hojbroder bor 500 meter i från mig i en grannkommun, han har då zon läge 4. Jag betalar 3 gånger så mycket som honom... vi kör samma vägar. Nja han tar hojen till jobb och jag cyklar...

Nu pratar du ju bara om undantag. Eftersom försäkringsbolag inte är bättre än gemene man på fjärrskådning så får man arbeta med genomsnitt. Man får helt enkelt anta att folk som bor i zon 1 kör mer i zon 1 än folk som bor i zon 4. Det kommer så klart inte bli 100 % rättvist och någon kommer alltid komma i kläm men hur skulle man annars räkna?

Lite OT men en ganska skoj dialog med ett FB

Ringde för nått år sedan till mitt försäkringsbolag, då jag hade min Sp1a, och ville kolla en sak med dom mest på skoj.

Jag fråga ungefär sissåhär, Jag är 30 år har kört tung lastbil med släp i 10 år och ca 140000 mil, killen på andra sidan sa verkligen "Va sa du" jo jag har kört 140000 mil, inte km utan mil.. Det är ca 4000 mil runt jorden, du kan ju fundera på hur många varv det blir. Killen i luren vart alldeles tyst, Hallå, nån kvar sa jag, joo jag är kvar sa försäljaren. Så med andra ord kan det ju tyckas att jag har en lite mer erfarenhet av trafik än vissa andra människor har, + att jag har haft hojkort i 8 år.

Så jag tycker nog att jag borde ju kunna få nån sort kompensation, "typ yrkesförarkompensation" som 10% billigare försäkring eller nått...

Han sa att han skulle prata med sin chef och försvann ca 3 4 min eller så, vet ej om han gjorde det eller ej, men skit de samma, försäljaren kom iaf tillbax och svara NEJ det går inte, varför inte då tyckte jag?? ni tar ju hänsyn till ålder, mil och erfarnhet eller hur??
Så en Svenne på ca 55 år och har haft körtkort i 37 år som kör ca 1500 2000 mil om året, varför ska han få billigare försäkring ?? han kommer ju bara upp i max 74000 mils erfarenhet???? Typ nästan hälften av vad jag har i min kropp... Bara för att du är äldre betyder inte att du är en bra bilförare.....

Svaret jag fick va iaf, att det skulle ju inte kunna ordnas för om jag slutade köra lastbil eller yrkestrafik, då skulle försäkringen inte gillas längre..... DOOOOOOOH

Va fan har detta med saken å göra om jag slutar köra lastbil så försvinner ju inte min erfarenhet hux flux... Detta kunde säljaren inte svara eller motivera varför dom inte kunde ha en speciell försäkring för oss som är eller har varit yrkeschaufförer.

HaHaHaHa, man blir iaf lite förvånad när man pratar med dom på F-bolagen...

Ville bara dela med mig att en lite skoj erfarenhet, hoppas jag inte stal förmycket av din tråd

Nej det just det som är sjukt irriterande, individuella fall finns inte, och jag fattar inte hur svensson kan hålla med försäkringsbolagen ständigt om och om igen i alla dessa trådar på sh.

Majoriteten av folket tycker att det bolagen gör är rätt.

Vi lever i ett konstigt, naivt och fegt samhälle i Sverige.

Mkt går på effekt, men dessutom så väger dom in hur olycksdrabbad en modell är historiskt.
Därför är en ovanlig modell/modell som inte är inblandad i lika många olyckor ofta rejält mkt billigare trots liknande prestanda.

Detta gäller även till viss del helt nya modeller som ännu inte klättrat i statistiken, därför var t ex Daytona 675 väldigt billig att försäkra när den kom, likaså så är S1000RR billig för att vara en sån hoj. Dock så är den så vanlig nu så det lär inte ta särskilt många säsonger innan ingenjörerna kraschat upp även den hojens premie.

Testa att försäkra en R1:a som är en modell som funnits länge.. :tummenupp

Sporthojar Don't Kill People - People Kill People...
Anledningen till att R1 är så överrepresenterad i statistiken är ju (självklart..) varken hög effekt/vikt ratio (det har många hojar), avsaknad av ABS (det saknar många hojar), eller sämre byggkvalitet än konkurrenterna (det ordnar italienarna och britterna så bra ändå...) etc etc. Anledningen till att hälften av alla R1 som lämnar fabriken aldrig får uppleva sin två-årsdag är ju att dessa hojar drar till sig en viss typ av klientel - skummet på ytan i skittunnan med hojåkare (no offence peter1234..:krama) vilket gör att gräddan av SH-ingenjörerna kommer att fortsätta krascha in R1:or på olycksstatstikens Hall Of Fame säsong efter säsong... Med känt resultat som följd:tummenupp

Det som återstår är personlighets(störnings)test, utdrag ur belastningsregister, regelbundna pissprov och fullständiga läkarjournaler med syfte att sätta försäkring på individnivå i stället för hojnivå för att få en 'rättvis' bedömning:död av R1-piloternas premie..
Eller Blejd-piloter.. Eller Gixxer... Eller..:glömdet

Sporthojar Don't Kill People - People Kill People...
Anledningen till att R1 är så överrepresenterad i statistiken är ju (självklart..) varken hög effekt/vikt ratio (det har många hojar), avsaknad av ABS (det saknar många hojar), eller sämre byggkvalitet än konkurrenterna (det ordnar italienarna och britterna så bra ändå...) etc etc. Anledningen till att hälften av alla R1 som lämnar fabriken aldrig får uppleva sin två-årsdag är ju att dessa hojar drar till sig en viss typ av klientel - skummet på ytan i skittunnan med hojåkare (no offence peter1234..:krama) vilket gör att gräddan av SH-ingenjörerna kommer att fortsätta krascha in R1:or på olycksstatstikens Hall Of Fame säsong efter säsong... Med känt resultat som följd:tummenupp

Det som återstår är personlighets(störnings)test, utdrag ur belastningsregister, regelbundna pissprov och fullständiga läkarjournaler med syfte att sätta försäkring på individnivå i stället för hojnivå för att få en 'rättvis' bedömning:död av R1-piloternas premie..
Eller Blejd-piloter.. Eller Gixxer... Eller..:glömdet

Stämmer grymt bra.

Varför kostar tex en Multistrada mindre att försäkra än en 1098, båda är ungefär lika snabba/kraftfulla - olika kundkrets.

R1, GSXR osv drar tyvärr till sig folk som köper sådana hojar för att just leka på gatan. Några procent köper dessa hojar för att köra normalt/glida.

Jag hade aldrig kört sporthoj för prestandan, utan enbart för att det är mina favorithojar utseendemässigt, ljudmässigt osv. Gillar sådana hojar. Har aldrig fattat folk som resonerar att om man kör sporthoj så ska det gasas - jag kan bli tex utskrattad för att jag kör min Ducati 1098 till och från jobbet, med enstaka helgkörningar på lite kurvig landsväg, eller att jag skjutsar min flickvän på den. Den är ju inte riktigt byggd för det, den ska ju rejsas med enligt SH-ingenjörerna :)

Håller med om att det finns bättre hojar för gata men om man älskar superbikes och vill bruka dem på gata på samma sätt som man hade brukat en touring hoj, vem har egentligen rätt att säga hur man ska köra sin sporthoj?

När det gäller mig så är jag en lika stor risk på min 1098S som jag är på en Hornet 600, Multistrada, eller en offroad osv. Jag kör inte sporthoj för prestandan, utan enbart för att jag gillar hojarna! Tror att vi är fler. Individuell försäkring is the shit... i USA får man lägre försäkring när man tex är gift osv. Tänk efter själva, medelåldersman med fru och barn har mer att förlora helt klart. Hör ju ständigt att folk lugnar ner sig efter första barnet osv.

Last edited:
Med krisen i europa kommer strax dom stora europeiska försäkringsbolagen göra entre på den svenska marknaden. Många bäckar små är framtidens melodi.
Det kommer kännas rejält för dom stora 3 bolagen som finns om dom inte vaknar. Nu pratar jag inte bara MC försäkringar, utan hem/bil/personförsäkringar.
Så jag hoppas försäkringsbolagen också kommer vakna till liv och just börja göra individuella bedömningar (på gott och ont) och inte generalisera för att det är enklast och mest lönsamt.

:fyllisar

Det finns faktiskt ett fordon till som FB inte vill ha. EU moped i "storstad". Där helförsäkringen kan kosta moppens pris genom två per år.

Ja just... glömde bort mopparna... se där ja :)
Här kan jag förstå stöldbegärligheten är den dominerande kostnaden och inte person skadan i sig. Omvänt alltså :näsblod
Skulle vara roligt att se försäkringsbolagen underlag för prissättningen av moppe försäkringar. :7peta

Last edited:
Ja just... glömde bort mopparna... se där ja :)
Här kan jag förstå stöldbegärligheten är den dominerande kostnaden och inte person skadan i sig. Omvänt alltså :näsblod
Skulle vara roligt att se försäkringsbolagen underlag för prissättningen av moppe försäkringar. :7peta

En arbetskamrat blev av med sin moppe (en riktig moppe avses) veckan efter han köpte den (stals på jobbets parkering). Fick en ny på försäkringen och även den blev stulen någon vecka senare. Därefter nekade de honom försäkring.

Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...