Mc-förare klämdes ihjäl mellan lastbilar

Nr:18 skrev:
2285617 Att du inte har tid eller lust att leta upp bevis för det du anklagar mej för säger mer om dej än om mej. Jag har aldrig fördömt nån som kört för fort på väg, däremot fördömer jag gnället på att poliserna gör fel som bötfäller dom. Jag har även klagat på folk som drar snuten, då jag anser att det medför onödiga risker. Man vet om spelreglerna när man vrider på rullen, är man missnöjd med reglerna visar man det med hjälp av valsedeln, inte genom att gnälla på poliser som gör sitt jobb.
Ja det säger det om mig att jag inte har ork eller lust, inget annat. I övrigt tycker jag samma, nog om det.

Angående situationen, klart att den som kör på bakifrån är vållande! Men tror du på allvar att den killen mår bra idag? Förtjänar han ett nackskott för att ha varit oaktsam i trafiken? Kan du tänka dej vilka bilder den killen har på hornhinnan ikväll när han lägger sej i sängen? Jag har råkat ut för en del under mina år på vägarna, det ska du veta: Man sover aldrig gott om man skadat nån annan.

Att jag skulle förespråka nackskott? Nä verkligen inte, jag har suttit o gaggat med idioterna här på sporthoj i flera mils trådar om de som verkligen förespråkar detta. Så jag är nog den siste på hela sh som tycker så. Du kanske läste tråden om där något mejjat ner "småpojkar" på en stulen hoj?

Föraren mår garanterat uselt, vare sig det var hans fel eller inte. Det jag tänkte på nu var skuldfrågan. Pojkarna här på sh behöver skriva av sig lite kulsprute-smajli och använda sig av uttryck som "fan han borde avrättas" i några sidor här, sen glömmer dom av alltihopa och i eftermiddag är dom ute o kör som vanligt.

Stortryne skrev:
2285631 Jag får väl förklara hur jag tänker då.
Jag sitter inte med alla fakta, men från vad jag har lyckats få ut ur de olika artiklarna så har det gått till ungefär så här:
Traktor följs (långsamt) av först lastbil nr1, och sedan 2 hojjar.
Lastbil nr2 kör in i lastbil nr1, med hojjarna emellan.
Varför kör lastbil nr2 in i lastbil nr1? Varför väjar han inte? Att hojjarna var där gör ingen större skillnad (för resonemanget).
Alternativ:
- Han kör in i lastbil nr1 med flit. Knappast troligt.
- Han ser inte lastbil nr1 (eller hojjarna). Mer troligt.
Att man missar en hoj kan jag ibland ha viss förståelse för, men en hel lastbil :va
Så, nästa fråga. Varför såg inte föraren av lastbil nr2 lastbil nr1?
Här kan jag bara spekulera, så då gör jag det.
- En lastbil går inte så fort ( = får inte gå så fort), så hävda att "de bara dök upp" tycker jag inte känns trovärdigt. Om han tagit bort hastighetsspärren så är det hans fel.
- Föraren var distraherad av annat, t.ex. mobiltelefonen, stereon, laptopen, tidningen, kaffet, o.s.v. Solklart hans fel.
- Föraren kan ha varit berusad. Då är det ju inte hans fel, för då kan han ju inte hjälpa vad han gör :huvet
- Föraren kan ha fått ett hastigt anfall och tuppat av med foten på gasen. Detta är väl det enda scenariot då jag håller med om att det inte var hans fel. Under förutsättning att det kom plötsligt, om han kännt sig kass en stund innan, så skulle han stannat = hans fel.
- Föraren såg inte lastbil nr1 på grund av nedsatt syn. Då undrar jag hur han ens hittat ut på vägen?
- Föraren kan ha haft solen i ögonen. Är inte säker på den exakta formuleringen, men när jag tog körkort så fick jag lära mig att man inte skall köra fortare än att man kan stanna inom den sträcka man kan överblicka. Nu har jag inte lastbilskort, men borde det inte gälla för ekipage över 3,5 ton också?
- Per definition så är det alltid den påkörandes fel vid påkörning bakifrån. Den bakom skall hålla avstånd.

Jag tycker altså att det mesta pekar på att det verkligen var föraren av lastbil nr2 som var vållande, men det är klart att säker kan man ju aldrig vara.
Håller helt med om att den bakomvarande är vållande, men det jag reagerar på är vissa individer kräver nackskott o dyl, utan att ha bilden helt klar för sej. Ingen, inte ens en elak trucker, kör på nån annan med vilje! Det är ingen som tjänar något på två döda motorcyklister. Varför chauffören inte väjde i diket kan bara han själv svara på. Vem vet hur det såg ut där olyckan hände? Var det möjligt att väja? Stup jämte vägen? Bergvägg? En långtradare är inte helt enkel att väja snabbt med, det är ganska stora krafter att ändra riktning på.

Min poäng är att det är synd om de som omkom, extra synd om deras familjer, men det finns en till förlorare som inte ska glömmas bort: Han som gjorde DET. Du kan vara övertygad om att han aldrig kommer glömma detta.

2285589 Tror du på fullt allvar att han har det då? :rolleyes:
Man vet aldrig, han kanske tagit sig ett par jägermeister! Man får ju höra om drickande yrkesförare alltför ofta...

Muggen skrev:
2285625 Ärligt talat grabbar!! Två stycken har dött, o ni ska börja bråka på deras bekostnad om vems fel det är? Dem är redan i himlen, den skyldige lär knappast gå psykiskt orubbad från denna tragiska händelse!

Lägg ner...
Jo det är sant, men vi hånar ingen genom att diskutera i denna tråd. Det är väl mycket bättre att det kommer ut NÅGOT bra av händelsen, personligen tycker jag alla vif-trådar ska handla om hur olyckan gick till och hur andra ska göra för att inte hamna i samma situation. Man kan lägga in ett vif och samtidigt diskutera.

Där som olyckan inträffade så är det en högerkurva och troligtvis därför som långtradaren inte vågade köra om traktorn p.g.a den skymda sikten. har nu hojjarna legat bakom i utgången av den kurvan så händer smällen väldigt fort just där.

Vet själv att den kurvan har gett kårar i ryggen när jag körde sporthoj å friskade på över hela den sträckan. Som någon nämnde förut så är det helt enkelt tragiskt, för anhöriga inkl. chaffisen.

Fredrik skrev:
2284564 Fruktansvärt det som hänt.
Vet inte om det kanske var nå'n man kände, fick reda på det nyss när kompisen ringde och kollade att det inte var jag..

TV4's text tv hade ett lite annorlunda händelseförlopp: http://tv4.se/tv4/plain.aspx?ArticleID=475175

Först trodde polisen att olyckan orsakats av att ett släp på en långtradare lossnat och därmed nödbromsats.

- Enligt de uppgifter jag har nu verkar det som att släpet på långtradaren lossnat i samband med krocken och att mc-förarna hade legat efter långtradaren i samma fart. Sedan har lastbilen kommit bakifrån och kört rakt in i motorcyklarna, sade Jan Strannegård, presstalesman för polisen i Västra Götaland, till TT vid 20-tiden.

Tycker det är ganska likt aftonbladet.

morecore skrev:
2285647 Man vet aldrig, han kanske tagit sig ett par jägermeister! Man får ju höra om drickande yrkesförare alltför ofta...

Jaså det är det dom får ölmage av, trodde det var förmycket bira bakom ratten.

Fick precis reda på vilka det var som omkom, kände båda väl. Sitter här på jobbet och skakar, vet inte vad jag ska göra riktigt..

En kille och en tjej i 35-års åldern, båda kommer härifrån Åmål.

Fredrik skrev:
2285731 Fick precis reda på vilka det var som omkom, kände båda väl. Sitter här på jobbet och skakar, vet inte vad jag ska göra riktigt..

:(...

Strömma skrev:
2284514 Innan man dömer ska man nog iaf ha alla fakta. Finns rätt många variabler, solen i ögonen, fel på lastbilen, svimmat vid ratten etc :fakta

Självklart är det enormt tragiskt med killarna på hojarna som inte hade en chans! Men innan det finns fakta som säger att han var vållande pga klumpighet/vårdslöshet väljer jag i nuläget att tycka synd om honom med, inte kul att vara i hans läge nu :(

Håller med dej men är det nåt vajsing med föraren så är det fanimej bud på elektriska stolen.

Tankar går till familjerna. VIF

RIP :( , Tycker det är jävligt tragiskt att de sätter upp vajerräcke överallt nu för tiden..hur fan ska någon kunna väja för något när de vill förhindra en olycka, när de tamefan inte går väja åt något jävla håll eftersom det sitter vajer på båda sidorna..Nu va det inte så i detta fallet men tänk om det skulle hända..fy fan för den som fick iden att sätta skydds vajer på båda sidorna. Sen är det inte så lät att tokbromsa o väja samtidigt med en lastbil..om det va det i en höger kurva så vart det ju inte lättare. Har en mc polare som kunde ha strukit med tack vare han görde på en ljuddämpare som någon bil hade tapat...han hade vajer räken på båda sidorna som tur va så lyckades han hålla hojen stabilt i färd riktningen, annars har det varit köttfärs av honom nu...sen så kan man ju undra varför inte bilen stanade och plockade upp det han tapade..lätt att parkera vid sidan om när det sitter en jävla vajer där.

//Ursäkta mitt svärande o stavning

Men snälla nån, vilken nivå ligger ni på här? Olyckor i trafiken har hänt och kommer även hända i framtiden. När det är människor som framför våra olika fordon, så kommer det alltid finnas stunder där felbedömningar får mindre eller större konsekvenser.
Detta verkar vara en ovanligt tragiskt/våldsam olycka och orsaken är ännu inte fastställd vad jag sett och hört. Det enda vi kan göra så här långt är att försöka ta till oss detta och påminna oss om att försöka hålla bra avstånd till framförvarande fordon.

De som sågar lastbilsföraren sågar även MC-förarna, eftersom de i de flesta versioner av denna tråkiga berättelse drämde in i framförvarande lastbil...

2285646 Håller helt med om att den bakomvarande är vållande, men det jag reagerar på är vissa individer kräver nackskott o dyl, utan att ha bilden helt klar för sej. Ingen, inte ens en elak trucker, kör på nån annan med vilje! Det är ingen som tjänar något på två döda motorcyklister. Varför chauffören inte väjde i diket kan bara han själv svara på. Vem vet hur det såg ut där olyckan hände? Var det möjligt att väja? Stup jämte vägen? Bergvägg? En långtradare är inte helt enkel att väja snabbt med, det är ganska stora krafter att ändra riktning på.

Min poäng är att det är synd om de som omkom, extra synd om deras familjer, men det finns en till förlorare som inte ska glömmas bort: Han som gjorde DET. Du kan vara övertygad om att han aldrig kommer glömma detta.
Om du läser mitt första inlägg så ser du att det inte var nackskått jag förordade, men en rejäl örfil tycker jag allt att han(?) kan vara värd.
Det kan faktiskt också hjälpa till rent psykiskt att få känna att man på något sätt fått sitt straff, så att man kan gå vidare, men det var inte riktigt så jag tänkte - bara att jag inte vill vara i närheten nästa gång han(?) ger sig ut å kör.
Annars är vi väl alla överens om att sådant här inte skall ske. Frågan är bara hur man skall förhindra det...

För övrigt så borde det varit nyklippt gräs jämte vägen. Det var väl just gräsklippningen som hindrade trafiken till att börja med?

Matin skrev:
2286297 De som sågar lastbilsföraren sågar även MC-förarna, eftersom de i de flesta versioner av denna tråkiga berättelse drämde in i framförvarande lastbil...
Sant... Och tänkvärt.

Fredrik skrev:
2285731 Fick precis reda på vilka det var som omkom, kände båda väl. Sitter här på jobbet och skakar, vet inte vad jag ska göra riktigt..

Ja vad ska man säga....bäst att inte säga något alls. :(

Jag är också lastbilschaffis.
Och gillar Motorcyklar.
Dock så fort det blir någon olycka inblandad med lastbilar är det mer eller mindre ALLTID vi yrkeschaufförer som får skit för det.

Men något det inte talas speciellt mkt om är alla självmordspiloter som finns på våra vägar. Som siktar in sig på våra lastbilar.

Ni som gnäller på oss chaufförer kan ju gärna hänga med ut och åka en sväng så skall ni få se på något mkt intressant.

helt plötsligt skall nästan varenda pb eller hoj förbi oss. Oavsett hur kurvigt och jävligt det är.
Ligger man och håller 70 på 70-väg så skall dom förbi i alla fall.

Men sätter man sig sedan i en pb (personbil) och håller 65km/h på samma 70-sträcka, så skall dom inte om längre?

Och ang sporthojarna. Det är ju skrattretande att höra alla er tuffa som sitter och predikar hastigheterna på en lastbil. Hur fort kör ni själva med era hojar?
varför är det så många trådar i minneslunden? Varför är det inte det på t.ex SOE?

Hur som helst så är det hemskt oavsett om en person dör.

Men skyll för f*n inte allt på lastbilschaufförerna nästa gång.

Jag tycker att det borde bli obligatoriskt att få åka med en chaufför minst 1 dag innan man får ta sitt A eller B-körkort enbart för att se hur det verkligen är att köra lastbil. Hur stor plats dom behöver, bromsträcka, samt tiden att komma igång m.m.

Och en sista sak till er som gnäller på alla lastbilar.
Hur tror ni era hojar fraktades till butiken där ni köpte hojarna?
Vem levererar maten ni äter varje dag?
Vem ser till så att ni kan tanka hojen?
Vem håller sverige igång?

Och en allra sista sak.
Lider med alla omkomnas anhöriga.

Last edited:
Jag är också lastbilschaffis.
Och gillar Motorcyklar.
Dock så fort det blir någon olycka inblandad med lastbilar är det mer eller mindre ALLTID vi yrkeschaufförer som får skit för det.

Men något det inte talas speciellt mkt om är alla självmordspiloter som finns på våra vägar. Som siktar in sig på våra lastbilar.

Ni som gnäller på oss chaufförer kan ju gärna hänga med ut och åka en sväng så skall ni få se på något mkt intressant.

helt plötsligt skall nästan varenda pb eller hoj förbi oss. Oavsett hur kurvigt och jävligt det är.
Ligger man och håller 70 på 70-väg så skall dom förbi i alla fall.

Men sätter man sig sedan i en pb (personbil) och håller 65km/h på samma 70-sträcka, så skall dom inte om längre?

Och ang sporthojarna. Det är ju skrattretande att höra alla er tuffa som sitter och predikar hastigheterna på en lastbil. Hur fort kör ni själva med era hojar?
varför är det så många trådar i minneslunden? Varför är det inte det på t.ex SOE?

Hur som helst så är det hemskt oavsett om en person dör.

Men skyll för f*n inte allt på lastbilschaufförerna nästa gång.

Jag tycker att det borde bli obligatoriskt att få åka med en chaufför minst 1 dag innan man får ta sitt A eller B-körkort enbart för att se hur det verkligen är att köra lastbil. Hur stor plats dom behöver, bromsträcka, samt tiden att komma igång m.m.

Och en sista sak till er som gnäller på alla lastbilar.
Hur tror ni era hojar fraktades till butiken där ni köpte hojarna?
Vem levererar maten ni äter varje dag?
Vem ser till så att ni kan tanka hojen?
Vem håller sverige igång?

Och en allra sista sak.
Lider med alla omkomnas anhöriga.

Jo men denna chaffis hade ju noll-koll, och vad ska man säga, jag ,du eller alla andra här hade kunnat göra samma fel..... det är bara tragiskt! Utan att skylla på nån!!! v.i.f/ mackan

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!