Mc-förare kan slippa betala för trängsel

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto + CBR600F + RC390
"I förslaget om trängselavgifter finns inte motorcyklar med. Det oroar landstinget, enligt P4 Stockholm.
Det skulle locka fler att köra motorcykel och eftersom olyckor med mc ofta leder till allvarligare personskador varnar landstinget för att trängelsavgifter, där förare på två hjul slipper betala, kan innebära att flera skadas i trafiken."

Landstinget är inte kloka. Cyklister, som gladeligen riskerar livet genom att konsekvent cykla mot rött och skita i alla trafikregler som finns är väl en större fara för folkhälsan i så fall?!

Låt motorcyklister slippa betala och förbjud trampcyklar i innerstan ska ni se att bodycounten rasar drastiskt.

Idioter.

Mattias skrev:
"I förslaget om trängselavgifter finns inte motorcyklar med. Det oroar landstinget, enligt P4 Stockholm.
Det skulle locka fler att köra motorcykel och eftersom olyckor med mc ofta leder till allvarligare personskador varnar landstinget för att trängelsavgifter, där förare på två hjul slipper betala, kan innebära att flera skadas i trafiken."

Landstinget är inte kloka. Cyklister, som gladeligen riskerar livet genom att konsekvent cykla mot rött och skita i alla trafikregler som finns är väl en större fara för folkhälsan i så fall?!

Låt motorcyklister slippa betala och förbjud trampcyklar i innerstan ska ni se att bodycounten rasar drastiskt.

Idioter.

I California (hela USA?) har dem car pool lanes på deras motorvägar som är speciella filer som bara är öppna för pendlare (minst 2 personer i bilen) och i dessa är det tillåtet att köra MC (utan att man är 2 på hojen alltså).

Beträffande cyklister, häromdan kom jag till en korsning i bilen och hade grönt (50 väg) .. när jag hade ca 20 meter kvar till korsningen kommer en gammal kvinna på cykel i full fart från höger o kör över vägen på övergångsstället trots att hon hade rött.. ingen antydan att bromsa eller ens TITTA åt den korsande vägens håll!! Bara blindstyre rakt fram... fy fan.

Hur kul är det om man kör över nån cyklist bara för att cyklistidioten inte fattar att stanna för rött!

Jag försöker alltid vara paranoid när jag närmar mig en korsning, man vet aldrig vilken stjärna som kör/går mot rött. För det räcker inte att ha grönt själv uppenbarligen.

Peace!
/RuffRyder

det är nog likadant i d flesta städer tror jag. här i örebro är det mycket cyklister å ja ha rsjälv hållt på å klippa en å annan me hojen..

Säger han som inte har en MC utan trampcycklar till sitt jobb....

Edit; Kommer ni ihåg undersökningen som påvisade att flera gångtrafikanter skadades vid övergångsställen och därför skulle antal övergångsställen minskas? :tummenupp

Tja, det är ju trevligt att vissa (myndigheter) ser motorcyklism som mer av en lösning, som t.ex. i USA och Storbritannien, än ett problem, vilket ju inte är helt ovanligt i Sverige...

Tur att trängselavgifter inte är på g i Götet (än) men å andra sidan får man inte köra i bussfiler så det låter man ju bli :rolleyes:.

Ang. cyklister så är det klart man inte vill köra över dem, men ibland gör de möjligheterna att undvika detta mindre. Liksom fotgängare som inte är direkt odödliga bara för att de har företräde... "Jo, jag bröt alla ben i kroppen, men jag hade ju trots allt företräde!" :crash

/F.

Mattias skrev:

Idioter.

Så går det, när man röstar rött :fakta Men det måste vara så ni vill ha det!?

Hallå! Anklaga inte mig för att rösta rött! :mad: Inget är mitt fel!

Mattias skrev:
Hallå! Anklaga inte mig för att rösta rött! :mad: Inget är mitt fel!
Du kan vara lugn, inte anklagar jag dig. ( Om du inte röstade på dem) Jag bara konstaterar att det är de röda som vill införa trängselavgifterna.

hela idén med trängselavgifter är bara ett förtäckt sätt att dra ännu mer pengar ur bilismen.
De vet att folk måste åka bil, SJ är ju ett skämt, skall man lita på dem kom man försent till jobbet minst en gång i veckan.
Perfekt upplägg tat hitta på nya tjusiga uttryck och låssas som om det har miljön att göra.

Silwer skrev:
hela idén med trängselavgifter är bara ett förtäckt sätt att dra ännu mer pengar ur bilismen.
De vet att folk måste åka bil, SJ är ju ett skämt, skall man lita på dem kom man försent till jobbet minst en gång i veckan.
Perfekt upplägg tat hitta på nya tjusiga uttryck och låssas som om det har miljön att göra.

Så förbränningsmotorer har inget med miljöförstöring att göra :confused:

gladh

Det här kan framkalla rätt intressanta debatter. Tror faktiskt att jag ska ta och skriva lite insändare till diverse tidningar samt maila berörd landstingspersonal. :)

McB skrev:
Det här kan framkalla rätt intressanta debatter. Tror faktiskt att jag ska ta och skriva lite insändare till diverse tidningar samt maila berörd landstingspersonal. :)

Bra initiativ :tummenupp!
/F.

Motorcyklar är ju förövrigt en utnärkt lösing för stadstrafik "då folk ändå inte samåker utan alla sitter i sin egen plåtlåda", hojar skulla lösa alla köproblem i ett nafs!. T.ex så for det blir rött så vrider alla fullt på rullen så att "alla" hinner igenom korsningen innan det blir rött igen istället för bara dom 10 första bilarna. :fakta

Last edited:
Bra gjort att hålla projektet levande när 80% röstade emot i valet. Snacka om att skita i den stora massan. Folkvalda "my ass"... Avgå!!

Gulsnabbtrajja skrev:
Bra gjort att hålla projektet levande när 80% röstade emot i valet. Snacka om att skita i den stora massan. Folkvalda "my ass"... Avgå!!

Det kallas att vara "socialdemokrat" en sjukdom som tyvärr allt får många lider av i detta land!.

gladh skrev:
Så förbränningsmotorer har inget med miljöförstöring att göra :confused:

gladh

jo, men ärligt talat det införs inte för den skull utan för att dra in mer stålar miljön blir en ursäkt bara.
Det kommer ändå röra sig en jäkla massa trafik in och ut ur städerna där jobben finns med eller utan fåniga avgifter och det vet de om.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN