Mc-förare hojar fort, får fängelse tack vare egna filmer.

x1pDYMN.png

Ja e krenGt.
 
"Flashback-varning" ja du skulle väl spöa föraren om han kom med sin rullator ditt supermongo!!! har du fått din diagnos än??? Din "prinsessa" kanske skulle ha tappat sin Iphone , sminkspegel etc. om nån touchade eran bakspoiler...



Supertuff AB... en riktig internetkrigare är född... ni finns både på Flashback ,Facebook och Sporthoj.com...




ok.. va bra att du nämner det... 8 års sjukskrivning hittills efter att ha mött en "Ansvarsfull bilförare" 27% invalid... bilar ofta vållande när bil och mc krockar....



dina anhöriga upplever sorg varje dag de träffar dig "ilskna mannen" så det jämnar nog ut sig.....:D

Eller ska vi få en psyksjuk "Laserman" på G. som kommer skjuta sporthojsåkare??? :dummer

Med vänlig hälsning


Det måste vara årets roligaste svar. Helt underbart:klappar:klappar:klappar
 
Fan vad alla snackar hastighet som om det som står på skyltarna har något värde. En 60 ton lastbil som kör 80 knyck på vintern med vingling last är waaaay farligare än en motorcykel i 200 blås på samma landsväg på sommaren. Det ena är lagligt det andra inte :död

Detta är ingen moralpredikan, endast något att begrunda över vad gäller krafter i rörelse.

Nu säger du att lastbilens hastighet (och vägunderlag) är farligare än en annan situation på MC, vilket du med din text inte utesluter att den är farlig heller.

Här kommer ett exempel i form av bilder som kan visa vad en MC i en uppskattad hastighet av 250km/h kan göra med en VW Golf.

image002.jpg image001.jpg

image003.jpg image004.jpg
 
Detta är ingen moralpredikan, endast något att begrunda över vad gäller krafter i rörelse.

Nu säger du att lastbilens hastighet (och vägunderlag) är farligare än en annan situation på MC, vilket du med din text inte utesluter att den är farlig heller.

Här kommer ett exempel i form av bilder som kan visa vad en MC i en uppskattad hastighet av 250km/h kan göra med en VW Golf.

View attachment 412342 View attachment 412344

View attachment 412343 View attachment 412345

Ja, det där händer ju en gång per generation ungefär....
 
Detta är ingen moralpredikan, endast något att begrunda över vad gäller krafter i rörelse.

Nu säger du att lastbilens hastighet (och vägunderlag) är farligare än en annan situation på MC, vilket du med din text inte utesluter att den är farlig heller.

Här kommer ett exempel i form av bilder som kan visa vad en MC i en uppskattad hastighet av 250km/h kan göra med en VW Golf.

View attachment 412342 View attachment 412344

View attachment 412343 View attachment 412345

Bilister får väl ge f*n i att köra med öppna dörrar i fortsättningen :glömdet
 
Ja, det där händer ju en gång per generation ungefär....
Måhända kan Du ha en poäng, å andra sidan är den statistiken till ringa tröst för den som råkar sitta i bilen... Var det förresten tre personer inkl mc-föraren som omkom i samband med den olyckan?

Men faktum är att jag pratade med en person på SMC:s kansli i samband med MC- och mopedstrategin för något år sedan, en person med insyn i polisens Strada-register. I de olyckor som klassificerades som ">30+" var det inte precis fråga om några kantbollar, det var snarare dubbla hastighetsbegränsningen eller mer som orsakat de svåra konsekvenserna.

Så visst finns det en hel del som trots att körkortet ligger i fickan uppenbarligen gravt felbedömt sin egen förmåga i f t omständigheterna.
 
Last edited:
Måhända kan Du ha en poäng, å andra sidan är den statistiken till ringa tröst för den som råkar sitta i bilen...

Men faktum är att jag pratade med en person på SMC:s kansli i samband med MC- och mopedstrategin för något år sedan, en person med insyn i polisens Strada-register. I de olyckor som klassificerades som ">30+" var det inte precis fråga om några kantbollar, det var snarare dubbla hastighetsbegränsningen eller mer som orsakat de svåra konsekvenserna.

Så visst finns det en hel del som trots att körkortet ligger i fickan uppenbarligen gravt felbedömt sin egen förmåga i f t omständigheterna.

Självklart, men nötter kommer man aldrig ifrån, oavsett fordonsslag.

Ren procentuellt tror jag motorcykelförare är mindre benägna att orsaka skada än bilförare, något du säkert sitter med fakta som kan dementera eller bekräfta?:)
 
Självklart, men nötter kommer man aldrig ifrån, oavsett fordonsslag.

Ren procentuellt tror jag motorcykelförare är mindre benägna att orsaka skada än bilförare, något du säkert sitter med fakta som kan dementera eller bekräfta?:)
Om Du avser skada på tredje man tror Du har rätt, kommer jag ihåg statistiken rätt gäller att:
1 - Motorcyklister har en förkärlek att omkomma i singelolyckor och mötesolyckor i högerkurvor längs 70-vägar. Spekulerar jag går vi för fort in i kurvan, blir skraja och glider ut i mötande körbana. Tittar man på samtliga olyckor förefaller statistiken mellan höger- och vänsterkurvor jämna ut sig.
2 - I korsningsolyckor bedöms bilisten oftast som vållande, tror vi talar 70-90% av fallen.
3 - I omkörningsolyckor däremot, är motorcyklisterna vållande med nästan de motsatta siffrorna, vi befinner oss i kollisionsögonblicket i fel fil.

Statistiken finns att hitta på VTI och på www.svmc.se för den som vill kontrollera siffrorna. Men visst orsakar ett lättare fordon mindre skador på omgivningen än ett tyngre, vilket jag tror att Du avser - En bil i säg 90 km/h orsakar enkelt räknat lika mycket krockvåld som en SH i kanske 200 km/h, om man bara kikar på rörelseenergin och lämnar anslagsyta därhän.

Däremot upplever jag nog att många motorcyklister faktiskt tar ansvar för sin framfart och intresserar sig för riskanalys bortom vad regelverket säger. Och det är ju fantastiskt bra, för motorcyklisterna såväl som medtrafikanter och samhälle!

Men som sagt - det är lite överkurs hursom, för den som drabbas av det ena eller det andra :)
 
Last edited:
Om Du avser skada på tredje man tror Du har rätt, kommer jag ihåg statistiken rätt gäller att:
1 - Motorcyklister har en förkärlek att omkomma i singelolyckor, företrädesvis i högerkurvor, längs 70-vägar. Spekulerar jag går vi för fort in i kurvan, blir skraja och glider ut i mötande körbana. Tittar man på samtliga olyckor förefaller statistiken mellan höger- och vänsterkurvor jämna ut sig.
2 - I korsningsolyckor bedöms bilisten oftast som vållande, tror vi talar 70-90% av fallen.
3 - I omkörningsolyckor däremot, är motorcyklisterna vållande med nästan de motsatta siffrorna, vi befinner oss i kollisionsögonblicket i fel fil.

Statistiken finns att hitta på VTI och på www.svmc.se för den som vill kontrollera siffrorna. Men visst orsakar ett lättare fordon mindre skador på omgivningen än ett tyngre, vilket jag tror att Du avser - En bil i säg 90 km/h orsakar enkelt räknat lika mycket krockvåld som en SH i kanske 200 km/h, om man bara kikar på rörelseenergin och lämnar anslagsyta därhän.

Däremot upplever jag nog att många motorcyklister faktiskt tar ansvar för sin framfart och intresserar sig för riskanalys bortom vad regelverket säger. Och det är ju fantastiskt bra, för motorcyklisterna såväl som medtrafikanter och samhälle!

Men som sagt - det är lite överkurs hursom, för den som drabbas av det ena eller det andra :)

Ja, som olycksoffer skiter man nog i om det är en hoj eller skåpbil.

Precis vad jag var ute efter, vi är helt enkelt bättre än den genomsnittlige bilföraren.:banana

Får hoppas det inte går över när vi sätter oss i bilen bara, finns det någon studie på bilolyckor/behörighet?
 
Ja, som olycksoffer skiter man nog i om det är en hoj eller skåpbil.

Precis vad jag var ute efter, vi är helt enkelt bättre än den genomsnittlige bilföraren.:banana

Får hoppas det inte går över när vi sätter oss i bilen bara, finns det någon studie på bilolyckor/behörighet?
Bra fråga, inte vad jag har sett i alla fall? Ska ta med mig den frågan till några som kan dessa frågor, återkommer om och när jag får reda på något matnyttigt :)
 
Måhända kan Du ha en poäng, å andra sidan är den statistiken till ringa tröst för den som råkar sitta i bilen... Var det förresten tre personer inkl mc-föraren som omkom i samband med den olyckan?

Har för mig att det satt ett "äldre" (vad nu 'äldre' betyder?) par i bilen som skulle ut på antingen 70 eller 90 väg i form av T-korsning eller överfart el. dyl. Är suddig på detaljerna.
Kan ju mycket väl varit så att kommer ett fordon i mer än dubbla hastigheten kvittar det hur mycket till höger o vänster man tittar då sikten inte ens sträcker sig långt nog att se den komma. Bilen slog ju runt mer än ett varv efter träffen och alla dog ögonblickligen.

----

Ja, det där händer ju en gång per generation ungefär....

Jag tycker ju att det inte känns rättvist mot bilisten. Livet är helt klart orättvist, men man kan ju försöka ibland.
 
Bra fråga, inte vad jag har sett i alla fall? Ska ta med mig den frågan till några som kan dessa frågor, återkommer om och när jag får reda på något matnyttigt :)

Finns en färsk undersökning från England som säger just det:

MOTORCYCLISTS are 23% safer behind the wheel of a car than non-motorcyclists, according to a leading insurer.

Equity Red Star compared car drivers to car users who also have an insured motorcycle, and found the latter 23% less likely on average to make a claim on their car policy.

The firm also adjusted the figures to take into account the different typical ages of car drivers and motorcyclists, and still found the riders to be 21% better behind the wheel. The results showed motorcyclists were 20% less likely to make a bodily injury claim on their car policy.

Read more: http://www.visordown.com/motorcycle...d-the-wheel-of-a-car/23971.html#ixzz3HFNSZACw


Att vi är bättre älskare, föräldrar och chefer är ju etablerat sedan länge, men det är trivsamt att ett försäkringsbolag med stort underlag i sin undersökning slår fast att vi även är bättre i trafiken oavsett vad vi färdas på. Det blir liksom mindre skrytigt när dom säger det...
 
Finns en färsk undersökning från England som säger just det:

... Att vi är bättre älskare, föräldrar och chefer är ju etablerat sedan länge, men det är trivsamt att ett försäkringsbolag med stort underlag i sin undersökning slår fast att vi även är bättre i trafiken oavsett vad vi färdas på. Det blir liksom mindre skrytigt när dom säger det...
Så. Himla. Bra! Tack för länken:tummenupp

Den bör ju omedelbart upp på dagordningen när det ska förhandlas med försäkringsbolagen nästa gång...
 
Last edited:
Statistiken finns att hitta på VTI och på www.svmc.se för den som vill kontrollera siffrorna. Men visst orsakar ett lättare fordon mindre skador på omgivningen än ett tyngre, vilket jag tror att Du avser - En bil i säg 90 km/h orsakar enkelt räknat lika mycket krockvåld som en SH i kanske 200 km/h, om man bara kikar på rörelseenergin och lämnar anslagsyta därhän.

Jag hade oturen att komma förbi en sådan olycka för ett antal år sedan. Skillnaden var att den påkörande bilisten överlevde. Det kommer inte visas bilder på den påkörda bilen och heller ingen avsky eller diskussion om bilister som drar in i en korsning utan koll. Trots att detta är vad Noll Vision handlar om, konsekvenserna av en olycka. Samma konsekvens förutom att den ena föraren överlevde i "rätt" sorts fordon... :va

Nu är det nedsatt hastighet i korsningen. Det är lösningen på trafiksäkerhet för det går inte att lära bilister att anpassa hastigheten. :huvet
Är det någon som tror att majoriteten av bilisterna sänker hastigheten i korsningen? :rolleyes:


Jag tycker också att många av våra hastighetsgränser är för lågt satta.
En konsekvens av Noll Vision.
Att få bilister att frivilligt sänka hastigheten i korsningar går ju inte för vi har ju inpräntat att hålla hastigheten, inte anpassa den efter omständigheterna...

Om Dingvall kunde förstå att en hastighet som innebär körkortsindragning i Sverige är normal i Tyskland och UK med skillnaden att där måste man anpassa farten!

UK är hälften så stort som Sverige med 40 miljoner bilar.
Ändå ligger siffrorna per 1 000 fordon ganska nära varandra, borde det inte vara lägre i ett land dubbelt så stort med en tiondel så många bilar?:va

Det finns bilfilmer på nätet men där förstår bilisterna att alla inte kör så, för de är ju själva duktiga bilister! :rolleyes:

När det gäller hojfilmer så är det tyvärr inte så. :(
 
1 - Motorcyklister har en förkärlek att omkomma i singelolyckor, företrädesvis i högerkurvor, längs 70-vägar. Spekulerar jag går vi för fort in i kurvan, blir skraja och glider ut i mötande körbana.

En liten fundering... Om man glider ut i mötande körbana i en högerkurva och det leder till en olycka (där någon omkommer), är det då en singelolycka?
 
En liten fundering... Om man glider ut i mötande körbana i en högerkurva och det leder till en olycka (där någon omkommer), är det då en singelolycka?
Nej - det räknas som mötesolycka - point taken :) Borde ha stått "...singelolyckor och mötesolyckor i högerkurvor längs 70-vägar". Bitte entschuldigen Sie, korrigerar omgående.
 
UK är hälften så stort som Sverige med 40 miljoner bilar.
Ändå ligger siffrorna per 1 000 fordon ganska nära varandra, borde det inte vara lägre i ett land dubbelt så stort med en tiondel så många bilar?:va

Dom kör på fel sida vägen dessutom! :dummer:crash:3freak
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top