MC-design i arslet

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Buell XB9R, KTM 1290 SAS, Suzuki DR650 avverkat: olika
Även om en MT09 aldrig kommer gå till historien som en av de vackraste motorcyklarna så retar jag mig på avslutningen av fordonet.
Screenshot_20220321-110958.jpg
Det ser ut som att man kom på i efterhand att det kan vara bra med nummerplåt. Den mest vanliga lösningen är förstås att flytta upp skylten till under bakljuset, men det ger intrycket av att någon råkat klippa av cykeln. För att inte tala om att trycka upp skylten under sadeln så man ger illusionen av att ha blivit påkörd bakifrån.

Kan man göra något annat? Åka med väskor...?
 
Du kan från Yamahas sortiment köpa en skylthållare med kortare teleskopsarm, då blir hojen klart förbättrad.
Någon här har lagt upp bilder på den kortare modellen, kolla i mt-09 tråden.
 
Det där är väl en utkomst ur det faktum att den nuvarande designtrenden med kort röv inte är riktigt kompatibel med de krav som gäller på blinkers och registreringsskyltar...

Det finns ju alternativ från eftermarknaden som snygger till detta lite marginellt och jag skulle nog påstå att jag retar mig betydligt mer på andra designtrender hos dessa moderna så kallade nakenhojar...

Det finns ju inte en enda som har en framskärm, ett framlyse eller en mätare som inte framkallar omedelbara kräkreflexer...Och detta jävelskap med kantiga, höga bränsletankar och kylarvingar som en del har...WTF...??? För att efterlikna...ja...vad då...?

Och då har vi inte ens nämnt avgassystemen...
 
Jag har sjukt svårt för motorcyklar som slutar innan bakhjulet gör det. Om man dessutom slänger på en teleskopsstänkskärm så blir det ännu mer hål i huvudet. "Vi vet att man vill ha stänkskärm men det funkar inte eftersom hojen slutar bakom röven på föraren"
Jösses vad jag känner mig gammal.
 
Själv är jag designer så tycker såna här diskussioner är lite intressanta. Som designer måste du ta hänsyn till krav och att få slutprodukten att se ut så där är så klart riktigt dåligt. Samma problem på sporthojar. Personligen kan jag gå ännu längre och säga att jag inte tycker att någon sporthoj sedan ca 2008-2010 är snygg. Finns väl undantag men tycker majoriteten har för korta bakdelar, röriga linjer, torterade ytor, dålig helhet och är plottriga.
 

Bifogat

  • 8D3415A9-79F8-49AC-BCA6-FE6FF98E065B.jpg
    8D3415A9-79F8-49AC-BCA6-FE6FF98E065B.jpg
    561.3 KB · Visningar: 78
  • D3E7BB0F-7CFD-426B-9A07-020A542FE6F0.jpg
    D3E7BB0F-7CFD-426B-9A07-020A542FE6F0.jpg
    720.7 KB · Visningar: 73
Last edited:
Sådär blir det, när byråkrater som tillskansat sig auktoritet att diktera villkoren för oss andra. Får bestämma reglerna. Idiotiska lösningar som ändå inte funkar. Cancer som måste tas bort. Samma skit sitter i våra avgassystemet, cancer som måste väck vid leverans.
 
Det som också är intressant är ju varför denna trend med extremt korta bakdelar håller i sig, både på kåpade sporthojar och nakenhojar. Jag får för mig att trenden skapades ur Honda's MotoGP hoj från 2007, den hoj som förmodligen haft den kortaste bakdelen hittills. Aprilia RSV4 och Ducati Panigale blev pionjärer bland gathojar och sedan...ballade det ur fullständigt, både på sportisar och nakenhojar...

Men kollar man på MotoGP så går ju trenden om någon åt det helt motsatta hållet, med längre och bredare bakdelar nu än för bara några år sedan. Och dessa baseras ju på funktion, det vill säga på vad som verkligen fungerar i vindtunneln...Alla MotoGP-hojar av årsmodell 2022 har ju en bakdel som slutar mer eller mindre i linje med bakdäckets bakkant.

Medans gathojstillverkarna fortsätter att förse sina kunder med korta bakdelar som snarare slutar i linje med hjulaxeln, likt bilden i första inlägget.
 
Själv är jag designer så tycker såna här diksussioner är lite intressanta. Som designer måste du ta hänsyn till krav och att få slutprodukten att se ut så där är så klart riktigt dåligt.
Ja, fast nej...
Det finns inga krav på att motorcykeln ska ta slut innan man hunnit med bakhjulet.
Jag har funderat på att fylla på med något utöver sprötet, men vet inte om det går att få vettigt. Fästen för väskor och något mer.
 
Fram med svetsen och vinkelslipen ?

 
Ja, fast nej...
Det finns inga krav på att motorcykeln ska ta slut innan man hunnit med bakhjulet.
Jag har funderat på att fylla på med något utöver sprötet, men vet inte om det går att få vettigt. Fästen för väskor och något mer.
Oj, kanske var otydlig. Menar krav på vart skylten ska sitta. Som det är nu har man ju alltså bortsett helt från skyltens placering och bara gjort en lång arm. Jag tycker även att bakdelar på nya hojar överlag är för korta. Blir inga bra proportioner. Tar en Ducati 1098/1198 över en Panigale alla dar i veckan.
 
Även om en MT09 aldrig kommer gå till historien som en av de vackraste motorcyklarna så retar jag mig på avslutningen av fordonet.
View attachment 470031
Det ser ut som att man kom på i efterhand att det kan vara bra med nummerplåt. Den mest vanliga lösningen är förstås att flytta upp skylten till under bakljuset, men det ger intrycket av att någon råkat klippa av cykeln. För att inte tala om att trycka upp skylten under sadeln så man ger illusionen av att ha blivit påkörd bakifrån.

Kan man göra något annat? Åka med väskor...?

Den ser ju lika jävlig ut utan skylt. Bakljuset upp i jymden, varför då? Och så 45 graders lutning på bakramen/sadelursäkten. Moppefukko som ritat för sin egen målgrupp.

Ducati 916, det räcker väl om alla sporthojar ser ut så?
 
Första gången som i alla fall jag såg dessa helvetes regplåt-spröt var på R6 2006. Trots att folk pekade finger körde jag runt i gått och väl en vecka på min nya -06:a innan det blev fixat.
 
Rent aerodynamiskt borde ju Suzuki (och dom andra) bullrumporna från slutet av 90 talet varit rätt effektiva.

Cutsen ska ju liksom vara en fortsättning på förarens rumpa och avslutas i en trubbig spets rent aerodynamiskt.

Sen gillar jag utseendet också.... I like big cuts and I cannot lie....
 
Själv är jag designer så tycker såna här diksussioner är lite intressanta. Som designer måste du ta hänsyn till krav och att få slutprodukten att se ut så där är så klart riktigt dåligt. Samma problem på sporthojar. Personligen kan jag gå ännu längre och säga att jag inte tycker att någon sporthoj sedan ca 2008-2010 är snygg. Finns väl undantag men tycker majoriteten har för korta bakdelar, röriga linjer, torterade ytor, dålig helhet och är plottriga.
Jag instämmer 100%. Det är faktiskt märkligt när man ser jämförelsebilderna du lade upp (där min egen hoj är med som exempel på god smak för övrigt). Det blir oerhärt tydligt att klippdockedesignen som råder numera är rörig och saknar känsla. Som om någon klistrat på delar av olika klippdockor och plagg lite efter vad som först råkade hamna i handen, och inte baserat på vad som faktiskt passar. Jag har tyckt att Galenpannnan är ganska snygg, men när man ser den bredvid 1098:n så ser man att det också är stökig och ser ut som ett moppekilletrim med avkapad bakskärm vilket gör att bakhjulet ser ut att inte höra ihop med motorcykeln i övrigt. Det ser ut som att någon rullat dit ett bakhjul och ställt bakom hojen för att få en lite bättre uppfattning om det skulle kunna passa.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top