MC-döden igen...suck

Jag har lagt upp detta förut men så här ser det ut tom -05. Jag skall lägga in -06 och det som finns på vv för -07

View attachment 188741

Ja, även om statistiken må ha "försämrats" efter 2005 enligt Galne Dansken så är det fortfarande fler nytillkomna motorcyklister på vägarna än vad det i motsvarande grad har ökat olyckor. Men det framkommer f*n aldrig i nyhetsreportagen.. Plötsligt tror normalt folk att det är någon form av massdöd som börjat drabba oss ute på vägarna!
 
Såg också inslaget.

Frugan har flertalet gånger försökt övertala mig att sälja hojen.
När vi såg på TV4 igår och de nämner att MC "Döden" ökar så
börjar frugan gråta... Lite svårt att motivera sig att fortsätta att köra hoj, känns lite själviskt.

Du kan ju kontra med att cykel är det farligaste fordonet i trafiken räknat olycka per färdad km. Sen är det ju ett lysande exempel hur fel det blir när man använder statistik på det viset och gapar om MC-döden, när det i verkligheten blivet säkrare att köra hoj om man ser sen 70-talet. Att gämföra 2 år med varandra är helt meningslöst, kan vara tillfälligheter som gör om det blir en ökning eller sänkning.

Jag blir SÅ JÄVLA FÖRBANNAD!

Har sett så många olika stavelser av ordet DISKUSSION! :huvet

Tack, har länge funderat på hur diskusition stavas:D
 
Last edited:
Ja, även om statistiken må ha "försämrats" efter 2005 enligt Galne Dansken så är det fortfarande fler nytillkomna motorcyklister på vägarna än vad det i motsvarande grad har ökat olyckor. Men det framkommer f*n aldrig i nyhetsreportagen.. Plötsligt tror normalt folk att det är någon form av massdöd som börjat drabba oss ute på vägarna!

Jag kan inte lägga till -06 eftersom VV inte lyckats lägga upp -06 ännu:huvet däremot har dom lagt upp dom 2 första månaderna för -07 :va
 
Nu diskuteras det om mc-döden på TV4 morgon-tv.. TYVÄR sitter Vägverket och bara upprepar om att mc-olyckorna bara ökar och ökar, och att de ligger på samma nivå som på 70-talet, medan bilolyckorna har minskat. Politikern och representanten låter helt bli att tala om att antalet motorcyklister på våra vägar faktiskt samtidigt har ökat dramatiskt!

Propagandanazister som låter bli att förmedla all information till tittarna!:mad:
Jo men iofs har ju inte Ingemar Skogö fel, men för att förstå innebörden i vad han säger måste man vara insatt i siffrorna.

Vad han underförstått menade var att både antalet bilar och motorcyklar har ökat sedan 70-talet, han tar inte någon hänsyn till när respektive grupp ökade hur mycket, poängen blir att trots att både antal bilar & MC ökat så är det egentligen bara i bilarna den aktiva säkerheten mot dödsolycka har ökat.

Man behöver inte vara raketforskare för att förstå att det är sant, på vilket sätt har den aktiva säkerheten överhuvudtaget blivit något säkrare mot dödsfall sedan 70-talet?
Visst skyddsutrustningen har ju förbättrats men knappast i närheten av så effektivt som dagens aktiva deformationszoner, vips, sips, sapps och miljoner airbags som bilarna har i dag :tummenupp
 
Nja, om du kollar i diagrammet jag lagt upp så har "risken" för att dö eller allvarligt skadas förändrats så här mellan 1970 -2005

Alla fordon
Antal fordon ungefär fördubblats = 2
risken från 0,3 till 0,19 = 1,6. vilket ger ca 3,2 ggr säkrare.

MC
Antal MC 6 gånger fler =6
risken från 1% till 0,21 % = 4,8, vilket ger ca 28,8 ggr säkrare

MC har alltså lyckats mycket bättre än genomsnittet med att höja säkerheten.
 
Nja, om du kollar i diagrammet jag lagt upp så har "risken" för att dö eller allvarligt skadas förändrats så här mellan 1970 -2005

Alla fordon
Antal fordon ungefär fördubblats = 2
MC
Antal MC 6 gånger fler =6
Jag har verkligen ingen aning men har inte antalet personbilar (som var det Skogö hänvisade till) mer än fördubblats sedan 1970?

Föresten, har du möjlighet att få fram siffrorna bakom den där grafen, alltså antal, inte % ?
 
Jag har verkligen ingen aning men har inte antalet personbilar (som var det Skogö hänvisade till) mer än fördubblats sedan 1970?

Föresten, har du möjlighet att få fram siffrorna bakom den där grafen, alltså antal, inte % ?

Jag har hämtat dom från VV's statestik sidor.
 
Jo men iofs har ju inte Ingemar Skogö fel, men för att förstå innebörden i vad han säger måste man vara insatt i siffrorna.

Vad han underförstått menade var att både antalet bilar och motorcyklar har ökat sedan 70-talet, han tar inte någon hänsyn till när respektive grupp ökade hur mycket, poängen blir att trots att både antal bilar & MC ökat så är det egentligen bara i bilarna den aktiva säkerheten mot dödsolycka har ökat.

Man behöver inte vara raketforskare för att förstå att det är sant, på vilket sätt har den aktiva säkerheten överhuvudtaget blivit något säkrare mot dödsfall sedan 70-talet?
Visst skyddsutrustningen har ju förbättrats men knappast i närheten av så effektivt som dagens aktiva deformationszoner, vips, sips, sapps och miljoner airbags som bilarna har i dag :tummenupp


Goldwing har airbag.. :näsblod


Helt rätt det du säger.
 
Jag jobbade tidigare med att hämta alla "dödsolyckor" och måste erkänna att under de 7 åren blev det på mitt pass endast en Raceputte som avled. Men att övriga var över 50 år och som ni säger, aldrig kört innan men nu för bli ung igen. De flesta olyckorna hände på asfalt med lite grus på vägen.
Jag blir stressad av att vi som gillar Race hojar skall få skit för att andra inte kan hantera en hoj på äldre dagar.
 
Min granne som är journalist på SVT har jag tagit upp detta med och hon har lite vackert börjat kolla omkring ämnet så vi får se om detta kan leda till nått!
Lovar inget men hon var snäll nog att titta lite närmare på det.
Har vi tur leder det till en artikel eller mer.

Håll tummarna!

/Martin
 
Jo men iofs har ju inte Ingemar Skogö fel, men för att förstå innebörden i vad han säger måste man vara insatt i siffrorna.

Vad han underförstått menade var att både antalet bilar och motorcyklar har ökat sedan 70-talet, han tar inte någon hänsyn till när respektive grupp ökade hur mycket, poängen blir att trots att både antal bilar & MC ökat så är det egentligen bara i bilarna den aktiva säkerheten mot dödsolycka har ökat.

Man behöver inte vara raketforskare för att förstå att det är sant, på vilket sätt har den aktiva säkerheten överhuvudtaget blivit något säkrare mot dödsfall sedan 70-talet?
Visst skyddsutrustningen har ju förbättrats men knappast i närheten av så effektivt som dagens aktiva deformationszoner, vips, sips, sapps och miljoner airbags som bilarna har i dag :tummenupp
Aktiv säkerhet = väghållning, bromsar osv. Där har väl hojarna förbättrats en del?
Passiv säkerhet = Bälten, airbags odyl.
 
Aktiv säkerhet = väghållning, bromsar osv. Där har väl hojarna förbättrats en del?
Passiv säkerhet = Bälten, airbags odyl.
Jag skrev iofs inte aktiv säkerhet utan aktiva deformationszoner, samt några av volvos säkerhetssystem och airbags, om de arbetar aktivt eller passivt vet inte jag så jag får utgå från att du har rätt i den kategorisering du gör.

Absolut har bromsar och väghållning blivit mycket bättre sedan 70 och 80-talet men det utgör bara endel av det totala skyddet och när det väl smällt så har de ingen betydelse, det har en airbag :tummenupp
 
Förhållandevis bra artikel trots allt, inte bara det vanliga om supersporthojar.
 
Lyfter en 4 år gamal tråd istället för att skapa en ny.

Hjälp! nu är den här igen, MC döden...
aftonbladet.se

Satt också och läste den. Det intressanta är ändå att de har tagit med statistik från förra året då vi hade rekordfå dödsfall. Artikeln säger trots allt mest bara att "det är en tung början på säsongen" vilket det är, med 13 dödsfall.
 
Nu var det bara dock lite mer dödsfall än förra året vid den här tiden, flera av dödsfallen har inte berott på föraren utan på bilar som orsakat. Tycker det är bra att de skriver att det har fördubblats antal mc förare i trafiken om det var de 10 senaste åren, och att de flesta mc förare är riskmedvetna och har bra skydd och klädsel.

Sen att det alltid vinklas mer när det är mc död, jämför med bildöd är ju för att väcka lite existensberättigande debatt..Skulle vara intressent att veta om antal bilar fördubblats och om det är samma låga olycksfrekvens där? MAO är vi nog ändå i förhållande till ökat antal mc väldigt förskonade från olyckor med dödlig utgång.
 
Det är alltid en svart start på året när någon dör. En död är en död förmycket. sedan finns det som alltid en verklighet som är svår att bortse från.

Om man kollar statistiken som de presenterar så ser man att det är 10 döda under det som kallas "vårsäsongen" vilket är bra mkt bättre än åren 04,07,08,09 och i paritet med 02,03,05,06 och 10.

13 döda i år är inte det som jämförs som vårsäsongen.
så tragiskt nog så ligger vi inte dåligt till överlag.

så frågan som jag måste ställa är, vilka två-tre av de hojåkare som jag möter här i stockholmstrakten kommer inte finnas med oss nästa år.
kanske är det jag som inte finns mer? knappast troligt, jag är odödlig! men min kropp är det tråkigt nog inte.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top