Mc-döden drar fram över vårvägarna

Att det fortfarande bara skulle vara en mctjuv per år känns inte aktuellt längre?
Finns det fler djupstudier eller har det bara gjorts en?

Jag har letat på Vägverkets hemsida, men kan inte hitta någon färskare djupstudie. Det enda jag hittat är statistik över antal döda och skadade sorterat på lite olika sätt - se här.

Det drunknar fler varje år men det är det ingen som målar upp på Aftonbladet.

Förra året drunknade 107 personer ! över 100 % flera än med mc
-Jag tror det är någon reporter som blivit omkörd på vägen till jobbet varje gång jag läser en sådan rubrik om MC död pest & pina ...

Fast det är nog mer än dubbelt så många som plaskar runt i likvattnet.. Men det känns lite som att Aftonhoran.se och diverse andra medier snappar upp de flesta mc-olyckor och ger bilden att det alltid är mc-förarens fel, i grova drag.

Men det känns lite som att Aftonhoran.se och diverse andra medier snappar upp de flesta mc-olyckor och ger bilden att det alltid är mc-förarens fel, i grova drag.

Håller med. I media är det ALLTID mc-förarens fel, och mc:n har ALLTID kört för fort.

Folk i allmänhet tror att det går för fort även när det faktiskt inte gör det. Så fort det är höga motorljud och lite högre varv, så tycker folk att det går för fort. Därför tror jag också att statistiken är lite missvisande. Den visar att det väldigt ofta går för fort, vilket det säkerligen gör också. Men en del av underlaget för att bedöma hastigheten vid olyckor är vittnesuppgifter, och de tvivlar jag starkt på. Jag gissar därför att hastigheten vid olyckstilllfällena ibland är lägre än vad statistiken visar.

Alternativt tolkning... Jag är mer naiv och motorcyklisterna mer korkade än jag tror. Men jag inbillar mig ändå att det stora flertalet motorcyklister (inkl sporthojsförare) kör med hjärnan påslagen i de flesta fall. Vi är iaf väl medvetna om vem det gör mest ont på om det går åt pipan.

Citatet ifrån prins JOKER, 44 år, Stockholm
- "Men det finns smarta människor och det finns motorcyklister."

man blir ju lagom sne på den grabben :mad: :fatta! :huvet

Det är farligt att åka mc. Det är farligt delvis pga att många billister är idioter som inte tittar efter mc och då ser de oss inte.

Det är hemskt att så många dör varje år i mc-olyckor.

MEN. Fler dör varje år pga tobak, alkohol, drunkningsolyckor, bilolyckor, osv. osv. Visserligen inte som en % men i faktiskta antal. Vilket gör dessa till ett större samhällsproblem.

Trött på alla som tjatar om mc-olyckor.

De ska alltid få det att låta som vi är så himla farliga... vad folk har mycket emot oss! Men den här artikeln var ju helt ok :)

Fakta från VV sa att:
¤ CBR900 tar flest liv följt av R1 och CBR600, sedan Kawa zx900.

Sen tror jag det inbland saknas nyheter att skildra. Topp of the line nyheter är ju dödsrelaterat material. Om det inte dagen till ära avslöjats några skandaler med högt positonerade människor, ingen har sprängt sig eller någon änd sportprofil uttalat sig om att dommarn var dum så är det klart att man måste leta på nån nyhet som passar för tillfället. Å råkar det finnas ett inslag av död då är det ju grejt.

Att sätta nyheterna i rellation till resten av verkligheten hinns inte med och tittarna/läsarna orkar ändå inte tänka till nåt djupare när de sitter där med kaffekoppen och undrar vad det ska bli för väder i morgon och om Leksand vinner nångång....

Tyckte de var ganska ok artiklar. Ovanligt positiv attityd.
Dock är det helknasigt att tro att finanskrisen skulle påverkat förra årets olycksstatistik märkbart..
Den var ju inte ens påkommen under sensommaren.

Men som sagt intressanta inlägg från folk..

"Postat av Ej inloggad Weatherby340 1 den 6 apr 2009 kl 09:46
Ja varför finns det MC ? går det förbjuda ? alt. sänka farten till max 50KM? Jägare ska jagas "

jadu? :va

Tjenare Görgen !

Kul å se dej allt bra ? Haru fått i båten än :banana Kört första vecka till jobbet mycke grus men tar man de lungt så ere inga problem :Bugar

Vi sysn kanske där ute vad de lider...Onsdags körningarna har dom kommit igång än ?

Har
PuttePk:yoparty

Precis så är det! Fast de glömde skriva att vi även är sympatiska, sociala, vackra, vältränade, godhjärtade och belevade också!
Inte som ni huliganer på era väskryckarhojar :D

Äntligen fakta som bekräftar den känsla man har i trafiken! För den som inte orkar kolla länken: 6 av 10 mc-olyckor med fler än ett fordon inblandat orsakas av bilister!!

- Många unga förare kör numera väldigt kraftfulla motorcyklar och tyvärr även alldeles för fort, säger Lars Nilsson, chef för Skadestop på Trygg-Hansa. Vi har till exempel sett att flera dödsolyckor sker i samband med omkörning av en eller flera personbilar i alltför hög hastighet.:rolleyes:

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti