MC-däck för vintern

Ett tips om ni är seriöst intresserade av att köra cykel på vintern och i vinterföre ta kontakt med MC-proffsen i Hägersten, det dom inte kan om vinterdäck till MC är inte värt att veta, dom levererar dubbade däck till MC-buden i Stockholm, har själv varit i kontakt med dom och dom vet vad som funkar i det vinterklimat som råder här i kring med snömodd, saltslask och kalla vägar. Det är inte dom stora välkända märkena som är bäst, de däck dom levererar rullar varje dag året runt med en direkt återkoppling hur och om dom funkar.
 
>Det är inte dom stora välkända märkena som är bäst, de däck dom levererar rullar varje dag året runt...

Vilka märken är det då?
 
Jag kör helst med nämnda Cheng Shin. Tycker dom varit bäst hittils. åtminstone klart hållbarast. Bl a ett Pirellidäck klarade inte kylan här uppe, sprack i klackarna.
 
MC-proffsen jobbade tydligen inte mot MC-buden längre.
De hade heller inga Cheng Shin i 16".

Jag kör helst med nämnda Cheng Shin. Tycker dom varit bäst hittils. åtminstone klart hållbarast. Bl a ett Pirellidäck klarade inte kylan här uppe, sprack i klackarna.

Vilken modell av Cheng Shin använder du?
 
Liten uppdatering på detta; det blev tidigare nämna Heidenau för min del. Däcken rullar fint och är snälla även i laglig motorvägsfart. Vågar inte pressa för mycket eller lägga hojen med dessa däck, men det fungerar utmärkt för pendling.
Får se om snön kommer någon gång.. Har inte dubbat än dock.
 
Last edited:
Fint grepp på dessa dock slits dom fort men som sagt , grepp får man betala för och det måste man ha på hoj.

Du kan ligga ganska bra med dessa ostar om det inte är för varmt ute.Gummiblandingen blir varm vid +5 och av att man leder hojen till skillnad från vanliga gatdäck som kräver lite jobb
 
Ja och riktiga vinterdäck för mc.Blir det is så dunkar du i skruvdubb så e saken biff.

Kolla runt lite på coldcutter och bestgrip vilka som är bäst och ha det i beredskap:fakta
 
Nu börjar så halkan komma. Tur att man igår för första dagen i år missade morgon-pendlingen till jobbet. Var tydligen halt..
Vet inte om dubbar biter på blixthalka dock?
Tar det långt tid att själv sätta i sånnadär Bestgrip? Måste man för-borra?
 
Nu börjar så halkan komma. Tur att man igår för första dagen i år missade morgon-pendlingen till jobbet. Var tydligen halt..
Vet inte om dubbar biter på blixthalka dock?
Tar det långt tid att själv sätta i sånnadär Bestgrip? Måste man för-borra?

Inget förborra på Bestgrip.
Observera att du behöver Bestgrip original monteringsverktyg i chucken för att kunna dra dit dem.

Med lite vana så kan man gå upp en timma tidigare om snön börjar falla på kvällen och dra i de dubb man behöver direkt på morgonen, sittande på en pappskiva ute på gatan.

Första gången man gör det är det dock bra att ägna skruvdubbningen mer tid, omsorg och eftertanke.
Viktigt att ha rätt längd och utförande på dubben, angeläget att inte sätta alla dubb i "samma spår" utan att dom får egen orörd is att greppa i.
Bestgrip kan tack vare sin konstruktion vara svåra att "resa" ute i kanterna när däcket är monterat på fälg och uppblåst. Detta är förvisso överkurs i däckdubbandet, men ändå.

Skruvdubbar man med Bestgrip och har däcket löst, samt använder tex ett skruvstäd som mothåll så kan man vinkla upp det precis som man vill.

Skruvdubb som Bestgrip är avsevärt mycket dyrare per styck än vanliga skjutdubb, men å andra sidan behövs ingen förborrning, inget lim, ingen kompressor och ingen dubbpistol.

Dessutom går faktiskt Bestgrip att återanvända!
Allt i rullspåret brukar vara skrot efter några månader, medans det mesta ute på kanterna går fint att bara skruva ur igen för att sedan dra i nästa däck.
OBS! Här behövs det ett annat verktyg i chucken: ett "OFF"-verktyg som också det är speciellt för just Bestgrip. 70 spänn där också, men väl värt pengarna om man skall köra mer än bara en säsong.

Man kan räkna fram och tillbaka många gånger utan att riktigt säga vilket som är bäst och billigast utav skjutdubb och skruvdubb. Prova dig fram till vad du trivs bäst med.

Ett lagom dubbat däck ger acceptabelt fäste även på isgata, ett tokdubbat däck ger dig superbett!
Problemet med det sista är att du upplever greppet som isgata när det egentligen är barmark... :näsblod

Lycka till - det finns ytterst få absoluta sanningar i detta med vardagsdubbat och vinterkörning på hoj.
Pröva dig fram, och berätta gärna vad som funkar bäst för just dig - det är många som är nyfikna.




Edit:

En grej man kan snubbla på om man skall sistaminuten-dubba ute på gatan:
Det är inte säkert att din annars så pålitliga skruvdragare är pigg på att vara ute i kylan! Li-Ion batterier är rätt sorgliga i minusgrader.
Se till att hålla batterierna laddade och rumstempererade, och låt gärna reservbatteriet ligga kvar inne. You may need it...
 
Last edited:
Även om man av ren självbevarelsedrift vill ha vinterostar med så bra grepp som möjligt när man kör hoj på vintern ... men vad säger egentligen lagen om däck på MC på vintern ?
Kan ju råka på böter om man halkar runt på sommardäck på bilfan i Januari .... gäller det desamma för hoj ? Eller har dom avfärdat vinterhojjande som tossigt och glömt stifta lagar angående däcken på dom ?
 
Tack för den utförliga diskussionen kring dubbar, jag ska definitivt skruva i detta. Hamnar väl kring 800 kr/däck skulle jag gissa. Med tanke på det låga priset på däck i sig, så är det ingen fantastisk summa i material för ett vinterdäck (arbetskostnaden får vi glömma, den får hamna på hobby-kontot).
Drar du ur dubben igen när snön försvinner eller låter du de sitta tills däcket tagit slut?
 
Tack för den utförliga diskussionen kring dubbar, jag ska definitivt skruva i detta. Hamnar väl kring 800 kr/däck skulle jag gissa. Med tanke på det låga priset på däck i sig, så är det ingen fantastisk summa i material för ett vinterdäck (arbetskostnaden får vi glömma, den får hamna på hobby-kontot).
Drar du ur dubben igen när snön försvinner eller låter du de sitta tills däcket tagit slut?

BestGrip lämnar stora hål efter sig, glöm att skruva ur dom, däcket som blir kvar vill du inte köra på...

Men dom håller och sitter bra!

Överdriv inte antalet dubb. Som du redan konstaterat kör man gärna med minimala nedlägg på hojen vintertid...
Dubba "smalt", det räcker.

image.jpg

Mera info här:

www.sporthoj.com/forum/showthread.php?268222-V%E4lja-vinterd%E4ck&p=5955866&viewfull=1#post5955866
 
Även om man av ren självbevarelsedrift vill ha vinterostar med så bra grepp som möjligt när man kör hoj på vintern ... men vad säger egentligen lagen om däck på MC på vintern ?
Kan ju råka på böter om man halkar runt på sommardäck på bilfan i Januari .... gäller det desamma för hoj ? Eller har dom avfärdat vinterhojjande som tossigt och glömt stifta lagar angående däcken på dom ?


Det har funnits en gång i tiden en lag om dubb på hoj. Inte att man var tvungen att ha dubb men däremot om man hade.....ungefär lika mycket dubb fram och bak samt att man inte fick ha dubb av rörtyp.

Jo, best grip. Förmodligen dom bästa skuvdubbarna idagsläget, men ack så dyrt det blir. Jag kör gatbruk med cirka 400 dubb fram och bak. Med tanke på att bestgrippen kostar cirka 7:-/ styck så.....ja, det är bara att räkna bakvägen att dom funkar inte min kassa
 
400?
Trodde 100 st per hjul skulle räcka.

...som sagt, det finns inga absoluta sanningar i denna branschen.

400 per däck är kalas om man kör scooterspår med sin CBR som V.S.





Jag själv brukar landa på ca 300 dubb per däck på dom sulorna som går snö- och istäckt landväg, och ca 200 på det som går blandat snö/is och barmark.

100 dubb känns som fasligt lite hur man än vänder på det.
Med för få dubbar i däcket så blir gärna belastningen på varje enskild dubb för hög, och man får problem som att hårdmetallstiften i dubben bryts av, hela dubbar försvinner eller att gummiklackarna ger upp.

Lagom är bäst. Det är bara att "lagom" ser så olika ut beroende på vem du frågar.
 
Hmm, med 200 dubb blir det helt plötsligt en liten slant.
Måste man förborra om man kör med dubbpistol?

Edit:
Rekommenderat antal enligt best grip är 100-150 st för körning på väg.

Härlig film för övrigt!
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top