Mc-däck för nybörjare

VLindgren

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2007
Hoj
Röd/Vit 600
Tjenare Tjenare!
Jag är helt ny på mc, har tänkt att ta mellankortet 2008, och läget är följande:
Jag är i starkt behov av nya däck på den nyligen införskaffade Honda Cbr 600f -92 cykeln, men att leta däck är en ren djungel:va

Jag har sökt mycket på forumet,( har insett att det finns otroligt många trådar om just däck:tungan ) och där har jag snappat upp att Michelin Power 2ct är ett uppskattat och bra däck. De däcken verkar dock "aningen" dyrare än andra däck, men jag antar att det är för att de håller en något högre klass. Men till frågan, så är jag väldigt intresserad av att få tips på däck som har en bra kvalité, men som är billigare än de nyss nämnda 2ct, och som passar en nybörjare med tunn plånbok som endast ska köra gata. (Däcken har dimensionerna 160/60 ZR17 och 120/70 ZR17 om det nu spelar någon roll :wiggle ) Tacksam för eventuella svar :)

Du kan välja nästan vilket däck som, som passar din plånbok. Honda förespråkar Metzeler, Jag kör på Michelin, en del Dunlop... Du kommer (förhoppningsvis) att köra så pass lugnt så att du inte ligger på gränsen till vad däcken klarar.

Den enda jag skulle avråda ifrån, är Avon.... de har inte fått så lysande kritik genom senare år....

Jag körde med Metzler Roadtech Z6 , fått bra betyg i tester o funka bra för mig med. Bra pris på mcdackonline.com när jag handla

lycka till

Michelin power 2ct är ju mjukare på sidorna. Den vanliga power är kanske billigare. Macadam är den du skall ha. Billigast Michelin du hittar. Fram skall du ta en model mjukare än bak. t.ex 2ct.

Michelin power 2ct är, mer eller mindre, enkom för bankörning.

köp michelin pilot road 2ct - bra däck för att kombinera landsvägkörning med bankörning.

Denna information är inte helt färsk men den innehåller bra tips från Ninjaboy på NCS.

http://www.ninjaclubsweden.com/forum/index.php?showtopic=6765

I denna sticky försöker vi samla däckinfo till våra Ninjor. Ställ frågor eller tipsa andra i tråden så försöker jag hålla denna första post uppdaterad med en sammanfattning med bra länkar och annat så att nya läsare snabbt hittar.

Däck för lugnare körning
Ingen eller sällan bana, lång livslängd önskas (600-1200 mil)
Pirelli Diablo Strada
Metzeler Roadtec Z6
Michelin Pilot Road
Däck för sportigare körning
En del bana, kompromiss mellan livslängd och grepp (400-800 mil)
Metzeler Sportec M3
Michelin Pilot Power
Michelin Pilot Power 2CT
Pirelli Diablo
Pirelli Diablo Corsa III
Däck för hårdare körning
Mycket bana, grepp prioriterat (200-400 mil)
Dunlop Qualifier
Metzeler Racetec
Michelin Pilot Power Race
Michelin Pilot Power 2CT
Pirelli Diablo Corsa III
Pirelli Dragon Supercorsa Pro
Tips
Tänk på att livslängderna ovan bara är normalvärden, det beror mycket på effekt och körstil hur länge de håller. Fjädring som är sliten eller dåligt inställd för föraren och körningen ökar slitaget, likaså för lågt lufttryck som överhettar däcket. En mjuk körstil kan vara lika effektiv som en ryckig och hälsosammare både för däcken och er.
Ofta kan man köra upp två bakdäck på ett framdäck, försök att ha samma märke/modell fram och bak för bästa funktion. Det är bara så tillverkarna testar däcken så kör ni olika fram och bak så kan hojen bete sig konstigt. Om jag vill byta märke/modell så gör jag det alltid när det är dags att byta både fram och bak.
Kör alltid med fullt lufttryck enligt handboken (t ex 2,5 bar fram och 2,9 bak) på gata för bästa livslängd och styrkänsla. På bana kan ni sänka några tiondelar (t ex 2,2/2,5) men närma er inte 2,0 bar. Även om någon säger att raceåkare har under 2,0 bar så har ni inte samma däck och med stor sannolikhet blir era däck överhettade och hala. Styrkänslan blir också sämre med lågt tryck fram.
Försök hålla er till de stora kända märkena som produktutvecklar genom tävlingsverksamhet. Jag har sett mycket märkliga defekter och vurpor bland Avon och Continental-åkare. De har försökt spara några hundra eller tagit det däckhandlaren hade hemma för tillfället. Gör inte det! Spara i stället genom att köpa på rätt ställe och välj rätt däck.
Förklaringar till märkningen på sidan av däcken - Metzeler
Däck/fälgbredd. Det normala är att man har 3,5" framfälg och då använder 120-däck. Bak är det oftast 5,5" eller 6" breda fälgar i dag. Däcktillverkarna rekommenderar max 180 på 5,5" och 180 eller 190 på 6". Man bör vara medveten hur profilen ändras med "fel" dimension och ha tänkt sig utnyttja positiva effekter av det. Den vanliga anledningen "att det ser fett ut" är sällan helt lyckad körmässigt.
Länkar till tillverkare
Dunlop - http://www.dunlopmotorcycle.com/
Metzeler - http://www.metzelermoto.com/
Michelin - http://two-wheels.michelin.com/2w/front/af...637&lang=EN
Pirelli - http://www.pirellityre.com/web/motorcycle/default.page

Länkar till handlare
Däckonline - http://www.mcdackonline.com/start.html
Mynetmoto - http://www.mynetmoto.com/motorradreifen.cf.../mc_d%E4ck.html (Tysk firma)
Reifenversand - http://reifenversand.com/wbc.php?sid=43185...;tpl=start.html (Tysk firma)

Den viktigaste frågan är hur du kommer använda hojen. Blir det mycket köra, kanske till och från jobbet och till kompisarna blandat med nöjesåka så är det ett gat/touringdäck du ska ha som tex Pilot road, Roadtec, Diablo strada el liknande. Ska du mest åka runt på krokväg och slipa ner fotpinnar och knäpuckar varvat med lite bandagar så är det sportdäck som Pilot power, Sportec, Diablo el liknande du ska ha. Åker du mest bana och är snabb så är det rejsdäck som ska på. Med tanke på erfarenheten av hojåka så är det första kategorin jag skulle leta i om jag var du, du kommer troligen ta hojen överallt i början och tempot har inte blivit så högt.

Jag körde med Metzler Roadtech Z6 , fått bra betyg i tester o funka bra för mig med. Bra pris på mcdackonline.com när jag handla

lycka till

Jag kan bara hålla med!!! Bra däck för bra pengar, gav 2500:- för fram + bakdäck inklusive frakt till dörren till min gamla CBR 600F -92 från ovan nämda firma.

När jag körde dem så klarade de en bandag och många mil på gatan!

Jag kan varmt rekommendera dessa däck.

Tack för alla svar!! Tror att det klarnade en hel del nu. :)
Tycker det verkar som om man kan ha alla sorters däck (nästan), och de kommer funkar bra för mig. ( Jag har som sagt nada hojvana så jag kommer ta det lungt på endast gata).

Alla de däck ni nämnt verkar bra:) så i slutändan blir det nog plånboken som bestämmer.

Kanske en dum fråga det här men jag printar den ändå så får jag se om någon nappar :tungan
Mina dimensioner är 160/160 och 120/70, men på däcksidor har jag sett där de har typ "extraerbjudanden", att de flesta däck som säljs där hade 160/160, 120/60. Går det ta ett 120/60 däck istället för 120/70 eller skulle det påverka styregenskaper och balans mm radikalt?

Denna information är inte helt färsk men den innehåller bra tips från Ninjaboy på NCS.

Tack! precis vad jag behöver ! :tummenupp

Den viktigaste frågan är hur du kommer använda hojen. Blir det mycket köra, kanske till och från jobbet och till kompisarna blandat med nöjesåka så är det ett gat/touringdäck du ska ha som tex Pilot road, Roadtec, Diablo strada el liknande. Ska du mest åka runt på krokväg och slipa ner fotpinnar och knäpuckar varvat med lite bandagar så är det sportdäck som Pilot power, Sportec, Diablo el liknande du ska ha. Åker du mest bana och är snabb så är det rejsdäck som ska på. Med tanke på erfarenheten av hojåka så är det första kategorin jag skulle leta i om jag var du, du kommer troligen ta hojen överallt i början och tempot har inte blivit så högt.

Det kommer endast att bli alternativ ett, i alla fall ett bra tag framöver. Jag kommer precis som du säger att köra till och från skolan, nöjestripper och till kompisar i ett "lungt" tempo ;)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT