Denna information är inte helt färsk men den innehåller bra tips från Ninjaboy på NCS.
http://www.ninjaclubsweden.com/forum/index.php?showtopic=6765
I denna sticky försöker vi samla däckinfo till våra Ninjor. Ställ frågor eller tipsa andra i tråden så försöker jag hålla denna första post uppdaterad med en sammanfattning med bra länkar och annat så att nya läsare snabbt hittar.
Däck för lugnare körning
Ingen eller sällan bana, lång livslängd önskas (600-1200 mil)
Pirelli Diablo Strada
Metzeler Roadtec Z6
Michelin Pilot Road
Däck för sportigare körning
En del bana, kompromiss mellan livslängd och grepp (400-800 mil)
Metzeler Sportec M3
Michelin Pilot Power
Michelin Pilot Power 2CT
Pirelli Diablo
Pirelli Diablo Corsa III
Däck för hårdare körning
Mycket bana, grepp prioriterat (200-400 mil)
Dunlop Qualifier
Metzeler Racetec
Michelin Pilot Power Race
Michelin Pilot Power 2CT
Pirelli Diablo Corsa III
Pirelli Dragon Supercorsa Pro
Tips
Tänk på att livslängderna ovan bara är normalvärden, det beror mycket på effekt och körstil hur länge de håller. Fjädring som är sliten eller dåligt inställd för föraren och körningen ökar slitaget, likaså för lågt lufttryck som överhettar däcket. En mjuk körstil kan vara lika effektiv som en ryckig och hälsosammare både för däcken och er.
Ofta kan man köra upp två bakdäck på ett framdäck, försök att ha samma märke/modell fram och bak för bästa funktion. Det är bara så tillverkarna testar däcken så kör ni olika fram och bak så kan hojen bete sig konstigt. Om jag vill byta märke/modell så gör jag det alltid när det är dags att byta både fram och bak.
Kör alltid med fullt lufttryck enligt handboken (t ex 2,5 bar fram och 2,9 bak) på gata för bästa livslängd och styrkänsla. På bana kan ni sänka några tiondelar (t ex 2,2/2,5) men närma er inte 2,0 bar. Även om någon säger att raceåkare har under 2,0 bar så har ni inte samma däck och med stor sannolikhet blir era däck överhettade och hala. Styrkänslan blir också sämre med lågt tryck fram.
Försök hålla er till de stora kända märkena som produktutvecklar genom tävlingsverksamhet. Jag har sett mycket märkliga defekter och vurpor bland Avon och Continental-åkare. De har försökt spara några hundra eller tagit det däckhandlaren hade hemma för tillfället. Gör inte det! Spara i stället genom att köpa på rätt ställe och välj rätt däck.
Förklaringar till märkningen på sidan av däcken - Metzeler
Däck/fälgbredd. Det normala är att man har 3,5" framfälg och då använder 120-däck. Bak är det oftast 5,5" eller 6" breda fälgar i dag. Däcktillverkarna rekommenderar max 180 på 5,5" och 180 eller 190 på 6". Man bör vara medveten hur profilen ändras med "fel" dimension och ha tänkt sig utnyttja positiva effekter av det. Den vanliga anledningen "att det ser fett ut" är sällan helt lyckad körmässigt.
Länkar till tillverkare
Dunlop -
http://www.dunlopmotorcycle.com/
Metzeler -
http://www.metzelermoto.com/
Michelin -
http://two-wheels.michelin.com/2w/front/af...637&lang=EN
Pirelli -
http://www.pirellityre.com/web/motorcycle/default.page
Länkar till handlare
Däckonline -
http://www.mcdackonline.com/start.html
Mynetmoto -
http://www.mynetmoto.com/motorradreifen.cf.../mc_d%E4ck.html (Tysk firma)
Reifenversand -
http://reifenversand.com/wbc.php?sid=43185...;tpl=start.html (Tysk firma)