mc bygge "vikt/hkr"

_JONY_

det finns bara ett stopp..= varvstopp
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Kungälv
Hoj
GSXR 600 mer stort R
jo.. håller på och pular med ett bygge.. än så länge ser det ut så här

röram med enkel dämpare bak, gaffel USD med dubbel värkande på båda sidor 13 tums fälgar tanken är på 9 liter
har ej gjort någon palst än..

Min fråga och fundering är:
är en 900cc motor för mastig?
vad är lagom i hästar/kilo, nu menar jag körbart!
busåkning bemästrar jag redan..

ramen med tillbehör väger nu ca 25 kilo utan motor.."kommer att förstärka den mer när motor kommer..

har ni några bra tips?
 
_JONY_ skrev:
jag jobbar med 50ccare :)
ramen är en modifierad cross mop_d


Moppe alltså?

Jag säger bara en sak, detta e sporthoj.com

Inga mopeder, eller du ska bygga in en 900cc motor i en mopperam?

Den kommer dra sig sned direkt.
 
Vore väl lite synd att förstöra projektet med en 900 cc mongomotor. Ngn enstånka på 250-500 cc kanske kan vara ngt om du behöver mer kräm än vad som går att använda.

13" däck är rätt spännande, har kört på en fet sten med ungefär den storleken på däck... Ajajaj... :död

/J
 
Solid snake skrev:
Moppe alltså?

Den kommer dra sig sned direkt.

Precis, han kommer att göra första repan i en dubbelvikt ram & sving. Sen kommer den inte att gå och köra vikt/hk förhållandet gör den helt oduglig. Max att sätta i en mopperam är väl kanske en 250 SP motor.

Lägg ner detta projekt!
 
Den lär väl bli ramsne, men jävlar va kul de lär vara sålänge det funkar :D
 
Zilversurfer skrev:
Precis, han kommer att göra första repan i en dubbelvikt ram & sving. Sen kommer den inte att gå och köra vikt/hk förhållandet gör den helt oduglig. Max att sätta i en mopperam är väl kanske en 250 SP motor.

Lägg ner detta projekt!


OM man ska få det till o hålla så ska det vara noga uträknat, bärighet, vridmoment o sånt.

Jag säger skit i det för det kommer inte funka, max en 150cc hade jag vågat mig på, kan inte vara för kul när ramen är sned i över 50km/h.

Tvåtakt hade jag verkligen inte vågat klämma dit, när effekten kommer så blir det ju effektryck som definitivt kommer dra ramen.
 
Solid snake skrev:
OM man ska få det till o hålla så ska det vara noga uträknat, bärighet, vridmoment o sånt.

Jag säger skit i det för det kommer inte funka, max en 150cc hade jag vågat mig på, kan inte vara för kul när ramen är sned i över 50km/h.

Tvåtakt hade jag verkligen inte vågat klämma dit, när effekten kommer så blir det ju effektryck som definitivt kommer dra ramen.

men grabbar.. :fatta!

den kommer att bli förstärkt.. och ramen vrider sig om man inte gör det..

min fråga är fortfarande
vad e det som gäller för att det skall gå att köra med skit i om det håller!
"för puckon gäller hkr =oändligt och vikt =noll" :kocko

så igen en häst per kilo eller skall jag ha mer än en häst per kilo :va :confused:
 
_JONY_ skrev:
vad e det som gäller för att det skall gå att köra med skit i om det håller!
"för puckon gäller hkr =oändligt och vikt =noll" :kocko

så igen en häst per kilo eller skall jag ha mer än en häst per kilo :va :confused:

Men gudars eviga skymning...

Är frågan "En häst per kilo, eller mer än en häst per kilo?"?

I så fall är svaret: 3 bananer.

/J
 
Du kan inte räkna effekt/vikt och tro att om du ökar vikten med si och så många kg så blir ramen såhär mycket starkare. Det beror helt på tillverkningsteknik, material o.s.v.
 
Fattar inte riktig vad du snackar om. Skall du ta en moppe ram, förstärka den och stoppa i en 900cc motor??? :3freak

Du får förstärka den så mycket att det inte är något kvar av mopperamen. köp zx10r istället, enklare :tummenupp
 
mcbygge "vikt/hkr"

Det är nog en modern 250 cross motor du söker, såvida du inte vill ha 2cyl RR motor, du lär få probrem me piporna ändå, bara å välja.
 
Jag skulle satsa på en 2takts 250cc crossmotor, då dom i princip har samma infästning och storlek som en gammal moppe motor! (förutom cyllen då)
Och då slipper du även en jävla massa sladdar hit och dit, och elsystem där och här..
 
Vad alla är negativa... Problem är till för att lösas, och "oftast" om man ger sig på ett sånt här bygge så vet man vad man snackar om... Jag tror sten hårt på sådana här grejjer, skitskojj att ha nån leksak som ingen annan har. GO 900cc!!! :yoparty
 
Ska det vara nån mening med bygget så fundera inte över vad som är körbart, maximera antal häst per kilo, sen lär du dig köra skiten.
 
tycon1 skrev:
Jag skulle satsa på en 2takts 250cc crossmotor, då dom i princip har samma infästning och storlek som en gammal moppe motor! (förutom cyllen då)
Och då slipper du även en jävla massa sladdar hit och dit, och elsystem där och här..

Varför inte köpa en 250 direkt istället? Ditt bygge lär sluta på över 97 kg iaf, som en honda 250 väger. Alltså har du i slutändan nåt som går sämre än en vanlig 250, vad är det för speciellt med det?
 
hehe den stollen han har inte alla pållar hemma..

har sett projektet kan bli kul.. om ni undrar varför han siktar på 900cc så har han fått en kava 900cc motor i gentjänst..för att han löste en annans konstruktion problem..

hoppas han överlever han har vanligt vis gasrullen i ett stumt läge..:tummenupp
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top