MC butikers öppettider?!

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
De som driver mc butiker klagar på att det är kort högsäsong i sverige, vinsterna är inte bra räknat på ett helt år enligt dem. O dels lite pga detta är priset lite högre än resten av europa på delar etc.
De har minimal personal på verkstäderna så väntetiderna blir månadslånga.

MEN ändå fan har de stängt på söndagar?? Det är för mig ofattbart.
Att de har mage att klaga på kort högsäsong för att sedan ha stängt 75% (de flesta stänger ju redan 14.00 på lör) av tiden då nästan alla är lediga..på HELGER!

Stäng måndag o tisdag istället, och ha öppet hela lördagen o söndagen då FOLK verkligen känner att de kan traska runt i lugn o ro. Istället för att stressa som ett as efter jobbet för att hinna komma dit innan stängningsdags.
Visst kanske det är krångligt att hitta personal som vill jobba helger men det är inte omöjligt. Stäng så pass många dagar mellan månd-fre ni behöver för att kompensera den lite högre timpengen ni ger för att de ska jobba helger.

Last edited:
Dagens I-lands problem.Har inte butiken öppet dygnet runt så är det inte bra.Själv gick jag ner i arbetsprocent med kortare arbetsdagar och fler fridagar.Trivs förträffligt med detta när man hinner med så mycket mer (som att hänga här t ex).Blev ett klart lyft för livet efter tjugo år på en 7-16 arbetsplats. :banana

du glömmer en ganska viktig aspekt ...det ÄR faktsikt människor som lagar och säljer din hoj :fakta

Jäkligt bra tanke! Hade varit underbart om man även kunnat lämna in hojen på service på helgen. Lokala butiken har öppet mellan 8-17 vardagar... Semester stängt under högsäsong....

där mina föräldrar kommer ifrån ungern/serbien har butikerna öppet (främst i serbien då) i princip 7 dagar i veckan under "högsäsong" dvs sommarhalvåret, särskilt under heta fredag och lördagkvällar när det är mkt folk i rörelse, ta ett par bärs å skicka kärringen på kvällshopping, kan det bli bättre:D tänket där nere är att "har man chansen att sälja ngt har man öppet" och när är det mest folk ute, jo på fredag och lördagkvällar!

vilka här på sporthoj är beredda att jobba lördag å söndag då ? ... nästan alla polare e ute å åker , eller e på partajj , inte jag iaf :rolleyes:

sen att dom har så taskig lönsamhet i Serbien e nog deras problem ...stackars jävlar ...samt att det är förjävla långt att åka till serbien och lämna in hojjen

du glömmer en ganska viktig aspekt ...det ÄR faktsikt människor som lagar och säljer din hoj :fakta

Så du menar att ifall man skickar ut en arbetsannons där man söker personal på lör, sön så kommer INGEN svara..för absolut ingen behöver pengar eller vill jobba helger. Stämmer inte överens med den verklighet jag ser där man får in flera 100 sökande på varje arbetstjänst.

Tycker det är en självklarhet att driver man ett företag som är säsongsbetonat MÅSTE man anställa folk därefter! Som då är villiga att jobba helger. Vill man överleva som företag eller inte är frågan?

Det här är ju lite som att driva en skidanläggning och stänga backen under söndagen o halva lördagen på vintern.

Last edited:
Man kan ju anta, åtminstone hoppas, att dom som driver MC-butiker och verkstäder har ett stort hojintresse, med andra ord är det ju inte så svårt att gissa att dom vill kunna njuta av sommaren precis som oss andra.

Många har ju säsongsanställda under sommaren, men det är ju samma sak där, det är svårt att hitta människor med rätt kompetens som vill jobba istället för att utöva sitt stora intresse.

Dagens I-lands problem.Har inte butiken öppet dygnet runt så är det inte bra.Själv gick jag ner i arbetsprocent med kortare arbetsdagar och fler fridagar.Trivs förträffligt med detta när man hinner med så mycket mer (som att hänga här t ex).Blev ett klart lyft för livet efter tjugo år på en 7-16 arbetsplats. :banana

Man får ju anpassa sig såklart..jag tänker mer på företagets sätt att fungera. Skulle JAG driva ett företag där 70% av årliga omsättningen (om inte mer) sker på vår och sommar...skulle jag se till att vi hade öppet hela helgen.
Visst får man kompensera den lite högre lönen för de anställda med någon dag stängd under veckan.

du jämför alltså en hojverkstad/butik med en skidbacke ?? Tror du alla hojverkstäder/butiker slår igen på vintern ?

Nog för att hojbranchen är hyffsat sommarberoende....men knappast att jämföra med en skidanläggning eller föralldel en julgrans försäljare som behöver folk ca 1 månad per år

Gissinigsvis så HAR hojnasarna mer personal på sommrarna än på vintrarna pga högre arbetsbelastning , att sedan späda på utgifterna med ett par löner varje söndag eller ett par timmar till på lördagar antar jag att domflesta redan har beräknat och ej funnit lönsamt.

Känns att många poster ang hojbutiker och service till oss hojåkare glömmer en viktig aspekt .... dom jobbar knappast ideellt utan driver faktiskt företag som BÖR gå med vinst....OM det hadde lönat sig att ha öppet ala ICA maxi så hadde dom nog garanterat haft det

Man kan ju anta, åtminstone hoppas, att dom som driver MC-butiker och verkstäder har ett stort hojintresse, med andra ord är det ju inte så svårt att gissa att dom vill kunna njuta av sommaren precis som oss andra.

Många har ju säsongsanställda under sommaren, men det är ju samma sak där, det är svårt att hitta människor med rätt kompetens som vill jobba istället för att utöva sitt stora intresse.

Svårt..inte omöjligt. Sen kan man undra varför man vill starta en mc butik ifall man nu..och alla anställda, ska vara ledig dom få månaderna man säljer som mest?

Känns lite som att ett generellt tänk, att man måste ha öppet mån-fre är en självklarhet.
Tror de tjänar mer pengar på en lördag (trots att de bara har öppet ett par timmar) än en hel måndag och tisdag. Knalla in på tex lelles i uppsala en lördag. Går knappt att gå runt pga alla människor. Lång kö till kassan.
Går du sedan in måndagen 2 dar efter är det tomt. Finns kanske en slutsats att dra?
Jag säger inte att det måste vara så..utan att man verkar insnöad på traditionella arbetstider.

Last edited:
Och om dom har öppet på söndagar, kommer det några och handlar eller så?
Troligen inte, men öppet ska dom ha! :o)

Betydligt fler än på en måndag är jag övertygad om.
Som ett annat exempel...tidigare för flera år sedan så stängde även klädbutiker tidigt på helger. Nu har tex kista galleria öppet till 9 på kvällen varje dag..även helger. O av mängder människor att döma som rör sig i gallerian under fre kväll, lör, sön. Så tjänar dom säkert mer pengar då än under alla vardagar tillsammans på den veckan.

Last edited:
Känns lite som att ett generellt tänk, att man måste ha öppet mån-fre är en självklarhet.
Tror de tjänar mer pengar på en lördag (trots att de bara har öppet ett par timmar) än en hel måndag och tisdag. Knalla in på tex lelles i uppsala en lördag. Går knappt att gå runt pga alla människor. Lång kö till kassan.
Går du sedan in måndagen 2 dar efter är det tomt. Finns kanske en slutsats att dra?
Jag säger inte att det måste vara så..utan att man verkar insnöad på traditionella arbetstider.

Handlarna tror väl inte det är värt att ha öppet för att vi skall kunna gå och klämma på den senaste Hyndan även på söndagar... och dom vågar inte anställa billig söndagspersonal som ICA brukar göra.

Men så är ICA f-n så mycket lönsammare också.

För inte går det väl att hitta motiverade och kunniga tjugoåringar som skulle vilja jobba helg som mc-säljare..:va

Betydligt fler än på en måndag är jag övertygad om.
Som ett annat exempel...tidigare för flera år sedan så stängde även klädbutiker tidigt på helger. Nu har tex kista galleria öppet till 9 på kvällen varje dag..även helger. O av mängder människor att döma som rör sig i gallerian under fre kväll, lör, sön. Så tjänar dom säkert mer pengar då än under alla vardagar tillsammans på den veckan.

Ok.
Men som tidigare nämnts, öppna och berätta hur det gick! :tummenupp

på en större verkstad eller återförsäljare där dom har många anställda så kan dom dela upp så dom har kanske 1/3 av personalen på helgen och turas om att jobba helg, jag jobbar redan helger idag och skulle tycka att det var kanon så får man 2 helger ledigt och jobba en helg, lite extra klirr i kassan oxå:)

Svårt..inte omöjligt. Sen kan man undra varför man vill starta en mc butik ifall man nu..och alla anställda, ska vara ledig dom få månaderna man säljer som mest?
Väldigt få saker är helt omöjliga, men därmed inte sagt att det i praktiken är möjligt.

Skulle du vilja köpa prylar, eller få hojen servad, av någon vars största och enda intresse är skidåkning och därför vill jobba hela sommaren och vara ledig på vintern?

Själv kan jag tycka att det är bra med vardagsöppna butiker, då kan man hinna förbi på lunchen eller på väg till/från kunder på dagarna, när alla andra jobbar.

Rätt enkelt.. Säljer du inte mat eller brännvin så är det rätt lite folk i farten efter kl 16 på fredagar.

Har du en begränsad personalpool så finns det ingen anledning att ha öppet söndagar då det inte händer så mycket. Många jobbar redan 6dagarsvecka och orkar/ids inte jobba söndagar med.

På helgen är det bara pensionärer och panikskruvare som är i farten innan kl 12 iaf.. Och längre än till kl 15 är inte lönt heller .. om du inte säljer mat eller brännvin.. :D

Sedan så ska man vara en fackhandel så måste man ha tag i folk som vet vad som är fram och bak på en motorcykel. Skulle de göra som radiohandlaren och tog in 10 000 nykläckta pryon att bemanna butiken så skulle du starta trådar om att "OMG Handlaren vet inte någonting om motorcyklar omg omg omg "

Sedan så många pratar om att det ska gå så jävla fort.. Men oavsett hur bråttom det är vid inlämning så står grejerna från några dagar till en vecka innan det hämtas iaf :huvet

*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back