Mc bud, jobb?

Status
Ej öppen för fler svar.

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
tja!
Tog körkortet förra veckan och har inte hunnit tänka på det så mycket sen dess men jag har redan långt i förväg varit intresserad av att jobba som mc bud deltid då jag studerar. Tänkte höra om någon här på SH kanske har några kontakter inom bud firmor som söker förare. i stockholms trakten då.

Skicka gärna ett PM om ni har något!

Har du mycke körvana sedan tidigare? Kan vara lite tufft att börja köra mc-bud om du precis tagit kortet.

Vad är problemet? ja smiter trafik varje morgon till skolan och jag busar dag o kvällstid :)

Hey, sköt ditt?

Kan man köra på fritiden kan man väl köra på jobbet..

Hehe du vet inte mycket om mc-budsvärlden du :tummenupp Jag började meka med hojar i Lördags, borde jag inte kunna bli mc-mekaniker nu då? jag gör ju det ändå på fritiden och då borde jag kunna göra det på jobbet också...... :lol

Hehe du vet inte mycket om mc-budsvärlden du :tummenupp Jag började meka med hojar i Lördags, borde jag inte kunna bli mc-mekaniker nu då? jag gör ju det ändå på fritiden och då borde jag kunna göra det på jobbet också...... :lol

Eftersom att du framställer dig som kunnig i ämnet kan väl du berätta vad som är så svårt?

Jag inbillar mig att alla med körkort kan göra jobbet sommartid.

Eftersom att du framställer dig som kunnig i ämnet kan väl du berätta vad som är så svårt?

Om DU drev en MC-bud-firma, och därmed var ansvarig för alla kostnader som kommer därav, skulle du då anställa nån som haft körkort i en vecka?

Tyvärr har erfarenhet och skicklighet inget linjärt samband. Alla har vi olika förutsättningar från början. Bara för att man kört hoj i 20 år behöver man inte vara säkrare, snabbare, etc jämfört med någon som bara kört några år. (Även om man generellt sett är en säkrare/"bättre" förare med längre erfarenhet)
Däremot hjälper erfarenhet oftast ens egen nivå.

Jag började min yrkesbana som moppebud, har sedan dess varit i branschen typ.. har haft eget taxi åkeri, sen lastbilar och jag kan direkt lova utifrån mina erfarenheter att köra fritid och yrkesmässigt är större skillnad än vad en nybörjare kan förstå, men med det menar jag inte att du ska avstå att söka/prova , men som ni säkert förstår så ställer man som arbetsgivare rätt höga krav idag på erfarenhet, pålitlighet osv. och ha bra referenser innebär inte att michael schumacher är den jag vill ha som förare i mitt åkeri, även om han bevisligen kan köra fort...
Ett kvaddat fordon kör inte in några pengar!

Om DU drev en MC-bud-firma, och därmed var ansvarig för alla kostnader som kommer därav, skulle du då anställa nån som haft körkort i en vecka?

Det var, som du ser, inte frågan jag ställde?

Och bara för att jag ställde frågan innebär det inte att jag är av den uppfattningen. Men kliver man in och klappar någon på huvudet får man se till att förklara vad man menar om inte avsikten är att vara en dryg översittare.

Last edited:
Det var, som du ser, inte frågan jag ställde?

Och bara för att jag ställde frågan innebär det inte att jag är av den uppfattningen. Men kliver man in och klappar någon på huvudet får man se till att förklara vad man menar om inte avsikten är att vara en dryg översittare.

Förstår inte ditt problem, jag skriver ett inlägg om att man behöver erfarenhet, jag får lite mothugg av ett smartskaft som tycker jag ska "sköta mitt" och svarar att han ej verkar veta så mycket så stör du dig på mitt svar :va Det känns/märks att du ej läst hela tråden.
Förövrigt svarar G-man bra på din "fråga". Men jag kan också svara på den:

Tja vem som helst kan inte jobba med vadsomhelst även om du anser/inbillar dig att jobbet inte verkar så svårt. För att exempelvis köra budbil kräver dom 2 års erfarenhet av att ha kört i Stockholmstrafiken samt 2 år med B-körkort. Mc-bud brukar dom vilja att du har tidigare erfarenhet av budjobb samt haft A-kort ett tag (troligtvis minst 2 år som för budbil) samt kört i Stockholmstrafiken i minst 2 år, ha god lokalkännedom samt ha lite kunskaper om hur en motorcykel fungerar då det är tänkt att du säger till när det är dags för service eller när något behövs bytas.

Som mitt exempel med mc-mekaniker, om du hade en mc-verkstad, skulle du vilja anställa mig som mekat med hojar i 3 dagar på fritiden? vaddå jag kan ju byta kedja, plocka av bensintanken och byta olja :va

Det är inte raketforskning!
Tror säkert du kan få jobb som mc-bud om du söker runt lite.
du lär dig köra och hitta fort.

/Tidigare mcbud

"Alla krockar/vurpar vi någon gång"

Om jag vore företagare skulle jag anställa såna som är nya. Då kan jag lära dem på det viset jag vill.

Unga är rädda i trafiken. Gamla är envisa och då kan de gå åt helvete.

Det enda du ska komma ihåg är att du är minst i trafiken!

GO FOR IT!

Klart det finns chans att få jobb trots att man är färsk. "Hör av dig när du tagit kortet" har en firma sagt till mig och jag vet folk som jobbat som mc-bud i STHLM utan körkort

Fokusera lite mindre mer på andra och lite mer på dig själv :tummenupp

Förstår inte ditt problem, jag skriver ett inlägg om att man behöver erfarenhet, jag får lite mothugg av ett smartskaft som tycker jag ska "sköta mitt" och svarar att han ej verkar veta så mycket så stör du dig på mitt svar :va Det känns/märks att du ej läst hela tråden.
Förövrigt svarar G-man bra på din "fråga". Men jag kan också svara på den:

Tja vem som helst kan inte jobba med vadsomhelst även om du anser/inbillar dig att jobbet inte verkar så svårt. För att exempelvis köra budbil kräver dom 2 års erfarenhet av att ha kört i Stockholmstrafiken samt 2 år med B-körkort. Mc-bud brukar dom vilja att du har tidigare erfarenhet av budjobb samt haft A-kort ett tag (troligtvis minst 2 år som för budbil) samt kört i Stockholmstrafiken i minst 2 år, ha god lokalkännedom samt ha lite kunskaper om hur en motorcykel fungerar då det är tänkt att du säger till när det är dags för service eller när något behövs bytas.

Som mitt exempel med mc-mekaniker, om du hade en mc-verkstad, skulle du vilja anställa mig som mekat med hojar i 3 dagar på fritiden? vaddå jag kan ju byta kedja, plocka av bensintanken och byta olja :va
om du ska komma hit o leka ball kan du väl gå ut o sätta dig på en bänk utanför systemet istället för att sitta o skriva bull shit på nätet. Vad vet du om budbil? jag kan berätta vad jag vet för jag sökte dit när jag tog körkortet. man behöver ingen som helst erfarenhet av något förutom ett rosa plast kort som det står B på. samma sak gäller mc bud.
Back to topic: Jag söker kontakter för att bud firmor är lata och vill inte läsa igenom cv och brev, dem tar gärna in folk om någon fixar jobbet åt dem.
Off topic: gå ut

Ursäkta mig, jag brukar undvika att skriva sånt här men...... 18 år och redan världsmästare!
Du kommer förmodligen bli något stort en vacker dag, men du har en lång väg att gå.
Ta nu telefonen och börja ringa runt.... du har ju allt redan klart för dig hur det fungerar, (inte som i min parallella värld som jag lever i), ett proffs som du klarar ju lätt att få ett jobb (men inte hos mig iaf)

Hur blev jag proffs och världsmästare? för att ja söker jobb och någon som kan hjälpa mig sätta foten in i firman? va sägs om att sluta köra OT o hålla sig till ämnet, har du inget o säga kan du ju ta o göra som:tomten innan och gå ut.
Ja ja har ringt och deras kundservice personal vet inte ett skit

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Back