MC-banor i Dalarna m.omnejd ?

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Hoj
Yamaha R6- 09
Hej!

Jag och fästmön funderar på flytt till Dalarna m. omnejd.

Finns det några racingbanor där omkring som man kan träna på ?
Hur långt är det till närmaste bana ?

Menar du storbana? Vet ej hur det är med monztabanan den var nedlagd förut.annars är det väl Gelleråsen 20 mil från Borlänge.eller den i norr Mittsverigebanan.liknande avstånd.

Menar du storbana? Vet ej hur det är med monztabanan den var nedlagd förut.annars är det väl Gelleråsen 20 mil från Borlänge.eller den i norr Mittsverigebanan.liknande avstånd.

behöver inte vara storbana.. men mer om det faktiskt finns ställen att få lite körning i kroppen då det är långt att åka till gelleråsen från Mora föra lite träning. Mittsverige

Amsberg borlänge kör ju knix på gokartbana.Borlänge det med.10 mil från mora.kan finnas fler som jag inte vet om. Mittsverigebanan kan du googla på .ligger i hälsingland vad jag tror .har inte varit där.

Född och uppvuxen i Mora och vad jag vet så finns det inga banor runt om :va
Har inte heller tänkt på det, men man borde komma ihåg en sån sak ;)

Finns en crossbana i Vinäs (precis utanför Mora) så du får börja med det om du vill åka på bana :tummenupp

Kan så klart ha fel med mc-banan men jag har aldrig hört talas om den som sagt =)

Salabanan är väl aktiv igen?
Är iofs 20 mil dit med.

Flytta till Karlstad eller Örebro istället (inte Karlskoga eller Kristinehamn, det är fullt med skumma typer där :tungan) så får du rätt avstånd till många banor.

Född och uppvuxen i Mora och vad jag vet så finns det inga banor runt om :va
Har inte heller tänkt på det, men man borde komma ihåg en sån sak ;)
Du kommer ihåg rätt, det finns diverse crossbanor och endurospår men någon asfaltbana finns inte i Mora. Eller i Dalarna alls faktiskt. Gokart-banor i Borlänge och Sala är ungefär det som är tillgängligt. Gelleråsen är närmast.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Jag bor i Mora och som sagt så är det enduro och cross som gäller här. Gokartbanan i Mora är för liten och tight för mc men Rättviks bana är betydligt större men jag har aldrig åkt mc på den.
Gälleråsen är det enda vettiga alternativet då Mittsverige är lika långt bort som Mantorp (och det valet är inte svårt) sen är faktiskt Rudskogen inom samma avstånd.

Samåkning till bandagar/tävlingar hade varit nice...

Gokartbanan i Mora är för liten och tight för mc

Hehe ja det kan bli lite väl spännande att köra på den :hihi :glömdet

Hmm.... tro vem du är då :va :confused: Kan inte minnas att jag sett nån dåre på en vit hoj :näsblod :smasha

Hehe ja det kan bli lite väl spännande att köra på den :hihi :glömdet

Hmm.... tro vem du är då :va :confused: Kan inte minnas att jag sett nån dåre på en vit hoj :näsblod :smasha
Körde svart RSV4 för tre år sen på gatan men har haft banhoj sen dess.

Hondan på bilden hade jag för 7 år sen men älskar bilden.

Allt under 40 mil är nära :D

Jag bor i Mora och som sagt så är det enduro och cross som gäller här. Gokartbanan i Mora är för liten och tight för mc men Rättviks bana är betydligt större men jag har aldrig åkt mc på den.
Gälleråsen är det enda vettiga alternativet då Mittsverige är lika långt bort som Mantorp (och det valet är inte svårt) sen är faktiskt Rudskogen inom samma avstånd.

Samåkning till bandagar/tävlingar hade varit nice...

Jasså där ser man, ja precis och cross och enduro har jag som lagt av med lite då racing var alldeles för kul för att inte satsa mer på det. Kört Motocross sedan 14 års ålder.

Det skulle absolut vara trevligt !

Hittade en video som ser riktigt lovande ut från Rättvik.

https://www.youtube.com/watch?v=UukJjpTNG_w

Jaa hyffsat med fart på vissa partier ser det ut som.

Allt under 40 mil är nära :D

Haha, ja allt är relativt.

Tack alla ni andra för era svar!!:fyllisar

Jag har sedan många år haft ett tryggt distansförhållande med Gälleråen under sommarhalvåret. :banana

Har kört Molanda (övningsplats), Gälleråsen, Mittsverige, Rudskogen (Norge), Amsberg (gokart utanför Borlänge) och även testat Rättviks gokartbana under privata former.

* Rudskogen i Norge är väl värt ett besök, roligast av de banor jag kört på.
* Gälleråsen är vad jag kallar mitt andra hem.
* Mittsverige var kul som omväxling, kass vid regn då avrinning inte existerar, dvs allt vatten/sand rinner ut på bannan.
* Molande är mer en övningsplats, det roliga med den banan var att SMC valde att byta håll efter halva dagen. Som två banor i en.
* Amsbergs gokartbana är helt ok, går inte snabbt men är teknisk.
* Rättviks gokartbana körde jag bara några varv med en del grus på banan, betydligt snabbare än Amsberg (gamla sträckningen)

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...