MC-Ambulans

Hur fungerade det om passageraren var alkoholpåverkad? Var det lagligt?
Tex om någon ville hem från puben och beställde mc-taxi.

det är lagligt om du tycker att det känns säkert , jag tror aldrig jag lämnade några kunder , och tappade aldrig några heller

de som är för fulla vill nog hellre åka bil hem

anekdot: körde en tjej hem från krogen klockan när solen är på väg upp , kom hem till henne "- om jag hämtar lite mer kläder kan du köra runt mig för 1000:-?" och kunden har alltid rätt så hon fick åka bohuslän runt för 1000:-

Last edited:
försäkringen på cykeln räcker
En del försäkringsbolag försäkrar inte motorcyklar som används i yrkesmässig trafik eller ägs av juridisk person. Iaf så kan de ha speciella bestämmelser kring detta så ska man bedriva sån verksamhet så kan det vara bra att kolla med försäkringsbolaget en extra gång.

Bland annat Bilsport&MC har jag för mig har lite specialbestämmelser kring detta.

Hur fungerade det om passageraren var alkoholpåverkad? Var det lagligt?
Tex om någon ville hem från puben och beställde mc-taxi.
Varför skulle det inte vara lagligt? Däremot kanske det kan bli lite vingligt med en sprattelgubbe på bönpallen.

Det var en här i stan som körde MC-Taxi en sommar med tvåhjulig mc. Men det är väl närmare 15 år sedan så jag hittar tyvärr inte artikeln om det på någon av lokaltidningarnas hemsidor. Det var en för kanske tio år sedan som körde Tuk Tuk Taxi här i stan någon sommar också.

det är lagligt om du tycker att det känns säkert , jag tror aldrig jag lämnade några kunder , och tappade aldrig några heller

de som är för fulla vill nog hellre åka bil hem

anekdot: körde en tjej hem från krogen klockan när solen är på väg upp , kom hem till henne "- om jag hämtar lite mer kläder kan du köra runt mig för 1000:-?" och kunden har alltid rätt så hon fick åka bohuslän runt för 1000:-

Vad körde du för hoj?

...

Jag hade kört runt henne gratis. Hon hade fått bjuda på lunch/middag istället... :tummenupp

Vad körde du för hoj?

började med en gsx 1100 ef
sen en cbr 1000 f

anekdot: tjejerna som man körde skrek alltid att man skulle köra fortare men killarna slog en I njurarna för man skulle köra långsammare , ett par som vi ofta körde hem så fick tjejen åka en omväg så hon fick åka fort och killen kördes hem I mer laglig fart

Last edited:
Hehe, är det en omskrivning för svarttaxi?

Annars är jag lite nyfiken på hur installationen av den tidens taxameter och printer såg ut.:Bugar

eftersom det int finns regler runt mc-taxi så behövdes ingen taxameter , startpris 40:- sen tror jag det var 7:- kilometer

man kunde ju anmäla inkomsten till berörd myndighet om man ville

anekdot: kurirkörningarna var roliga , då fick man köra fort , körde göteborg-karlskrona på 2 timmar med ett microchip som var tvungen att vara framme helst innan det skickades , fick 5000:- för fem timmars jobb

Last edited:
I slutet av 80-talet el början av 90-talet såg jag en artikel från en Göteborgstidning som handlade om mc-taxi. Minns jag inte alldeles fel körde den killen en Guldvinge el liknande. Han kanske finns här på Sporthoj?

Kalle var nog den som startade mc-taxi I göteborg , vi körde mkt ihop , han klotade rätt rejält vid E20 Munkebäck och fick skruva ihop massa ben sen efter det så körde han int så mycket mer , ska försöka ringa och se om han fortfarande lever , han var ju int purung då

undrar varför int ungdomarna idag kör mer mc-taxi skulle nog vara populärt

på den tiden var vi nog som mest 20 st som körde och hade tillocmed värdinnor som hjälpte kunderna med hjälmar och kläder

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...