mcålder-registrering-försäkring?

knowme

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
x
vissa försäkringsbolag sänker premien om mc:n är äldre!min fråga är om en hoj är årsmodell tex 2003 men uttagen tex 06 är mc:s ålder räknad från årsmodell eller första regdatum??

folksam kör när den är uttagen, polarens r6 -00 kostar tex 6000mer än min egen r6 -00 på mig och det är för att hans är uttagen i slutet av -01. Ringde angånde detta i förmiddags så uttagsdatum är det som gäller dock kanske inte hos alla bolag..

Enligt bilprovningen finns det idag inget som heter årsmodell längre... Reggade en importhoj förra hösten o i fältet "årsmodell" fyllde han inte i ngt. Givetvis frågade jag varför o hans svar var att åldern på ett fordon räknas idag från o med den dag det är uttaget !
Vilket betyder att köper du ALLRA sista nya 05:an idag o butiken reggar den i ditt namn , så blir "årsmodellen" en -07:a iom att datum för första registrering blir idag. Perfekt ju , ur försäkringssynpunkt...Du försäkrar din -05:a som en -07:a !!!:va :arsele

så om jag importerar en hoj som är 01:a (cbr600 fs) så kommer den räknas som en 07 enligt fb?

Nej, första datum i utlandet registreras också. Annars borde inte min 750 kosta ca 5000kr halv/helår eftersom jag importerade 04 (är en 91a). Båda datumen står i mitt regbevis (trafikdatum i sverige och utland).

Nyheter
Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back