Maxtra 125 GP Team

Säger inte regeln att avgasröret inte får gå utanför kutsen?

Annars är det ju ganska tight på några Hondor med...

Inte bakom hjulet, men när bullerreglerna skärps kommer det nog släppas på den regeln.

Gissar att grundtanken med den regeln kanske var att någon tänkte att det är farligt att köra in i ett avgasrör, kanske blir punktering eller någonting men men kan fortfarande köra in i ett avgasrör och jag tror inte punktering är det stora problemet man har om man missar att den framför bromsar...
 
Inte bakom hjulet, men när bullerreglerna skärps kommer det nog släppas på den regeln.

Gissar att grundtanken med den regeln kanske var att någon tänkte att det är farligt att köra in i ett avgasrör, kanske blir punktering eller någonting men men kan fortfarande köra in i ett avgasrör och jag tror inte punktering är det stora problemet man har om man missar att den framför bromsar...


Ok,

Då blandade jag ihop reglementerna.


Men om man kollar på äldre Hondor så sticker ju avgasrören ut en bit utanför bakhjulet, dock inte kutsen.


Säkerheten kan ju inte vara en avgörande faktor till denna regeln. Har åkt in i ett par bakhjul och det har aldrig varit någon "fara" pga avgasrören. Däcken det ju mycket värre med..

Ajja, har dom gjort hojen så är den nog godkännd att köra med i GP iallafall. Annars borde de ju byggt röret lite kortare...
 
125 CLASS MACHINE TARGET PERFORMANCE
Based on 2008 figures:
Horsepower: 46 BHP/13,000 rpm at the rear wheel
Torque: Max torque at 12,500 rpm
Top speed: 240km/h (calculated)
 
I GP ar det vanligt att man byter pipor redan efter nagra race aven om de ar intakta. Lar ha nagot med resonanser och sotbildning att gora.

FabriksAprilia, och de som har råd, byter expansionskammare efter varje race. Skiljer tydligen två storlekar i munstycke mellan nytt och nästan nytt.
 
Men vad säger vårt regelverk om saker som sticker ut bakom bakhjulet?


FIM Road Racing World Championship Grand Prix Technical Regulations

2.7.4.1 The outlet of the exhaust must not extend behind a line drawn vertically through the end of the rear tyre.

Bilderna kanske ljuger lite? Den bilden som är tagen från högersidan så ser det inte ut som att dämparen går längre än bakhjulet. Tror grabbarna som Witteveen & co har hyffsad koll på reglerna där.:)
 
har dom skärpt bullerreglerna mer tills i år? eller blir det hårdare inför nästa år?

//PB


Nej, förslaget var den där böjen på röret.

Men då idén varken går ihop i teorin eller rent praktiskt och förarna ställde sig emot denna regel så drog Svemo tillbaka den, "oklara formuleringar" eller vad det nu hette...

Hårdare lär det dock bli framöver, inte för att det hjälper, men hårdare lär det bli.


Någon som vet om det finns någon film/action bild med denna cykel? Vore kul att se mer än bilder tagna i studio och utan förare...
 
Maxtra har kört sitt första test av hojen under 3 dagar på Mallory Park och Rockingham. Detta första testet gick mest ut på att få testa att hojen fungerar med motor/växellåda, fjädring/chassie mm. Nu i juli kommer man köra test i Italien där man kommer fortsätta utveckla hojen.


Testförare var Michael Wilcox, som bl.a är årets vinnare av NW200 i 125cc.
cee506c1-7729-4380-989a-360262d43a5e3578E0-640-0.JPEG


Franco Moro, som har Moro-racing, har tillsammans med Jan Witteween konstruerat motorn. Harris Performance har varit chassiekonstruktörer och är också med på dom här testerna.
0c4f5ff0-c1ea-4918-8e06-eeaeef9ac1cb3578E0-640-0.JPEG
 
Last edited:
GARRY TAYLOR
June 30 2008.

It’s not yet two months since the Press launch at the GP of China in Shanghai, but it seems longer. A lot has happened since then.

The launch could hardly have been a greater success. The room was packed with international Press, who had a lot of intelligent questions. I think there was some surprise for them at the scale and strength of the Maxtra enterprise. John Surtees was able to give most of the answers, and explained the joint Chinese-European racing project very clearly.

Our next GP visit, with Maxtra Racing Boss Simon Wei and four of his Chinese engineers, was the British round at Donington Park. By now we were able to have preliminary talks with potential partners – from riders to sponsors, with some interesting approaches from the latter. These ranged from title sponsors to technical partners and oil companies.

We also had some interesting meetings with potential riders, but I have to say the choice will be difficult. There is no clear pattern to simplify it. The 125 class is very volatile, with a rider winning one week and 15th the next. Of course that is what makes it such an interesting class.

By that time, we had already completed shake-down tests in Britain, twice at Mallory Park and once at Rockingham. They weren’t speed tests – just to make sure everything like gearbox and suspension work – but the results were very promising.

British 125 championship rider Michael Wilcox, winner of this year’s North West 200, has been doing the riding, and we expect he’ll continue when we start more serious testing in Europe in a couple of weeks. He’s a fast and mature rider with a clear head, and is doing a great job for use, giving us good feedback.

We’ve started to put together a crew of mechanics – experienced people who can bring a depth of knowledge to this all-new project.

As I said earlier, the Maxtra has attracted a lot of interest, in all sorts of quarters. Not only has there been a great response from the media … something Maxtra is very happy about, there have also been a lot of enquiries from would-be customers, asking about a production version of the bike. These have come not only from Europe, but as far afield as Australia and America.

We have always had the idea of developing the Maxtra as a production racer, and it looks very much as though there will be a ready market.
 
Maxtra har kört sitt första test av hojen under 3 dagar på Mallory Park och Rockingham. Detta första testet gick mest ut på att få testa att hojen fungerar med motor/växellåda, fjädring/chassie mm. Nu i juli kommer man köra test i Italien där man kommer fortsätta utveckla hojen.


Testförare var Michael Wilcox, som bl.a är årets vinnare av NW200 i 125cc.
cee506c1-7729-4380-989a-360262d43a5e3578E0-640-0.JPEG


Franco Moro, som har Moro-racing, har tillsammans med Jan Witteween konstruerat motorn. Harris Performance har varit chassiekonstruktörer och är också med på dom här testerna.
0c4f5ff0-c1ea-4918-8e06-eeaeef9ac1cb3578E0-640-0.JPEG

Coolt. Sista bilden vill dock inte fungera för mig.

GARRY TAYLOR
June 30 2008.

We have always had the idea of developing the Maxtra as a production racer, and it looks very much as though there will be a ready market.
Den ultimata kina-moppen! :tummenupp
 
Last edited:
Bilder på cykeln med teamets nya färger sen man bytt namn till Haojue.

Haojue.jpg
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top