Maxis sulor

Tallrot

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2009
Hoj
GSXR 1000 K10
Har kör slut på min sulor och letar nya inför säsongen, många snackar om Maxis.. Så jag undrar är ni nöjda med dom? Ja har alltid tidigare kört på Metzeler Sportec M3.. Kör gata och bana..

(skriv inte en massa skit inlägg om sökfunktioner osv för trådarna är gamla) Jag vill ha färsk info! Och vet du inte så behöver du inte skriva.....

Bump själv ;)

Får du tag i Presa Sport billigt så köp! Har kört det i ett par år både på bana och på vägen. Funkar bra så länge man inte inbillar sig att man kör på slicks eller regndäck utan kör utifrån vad man faktiskt har.

Tyvärr verkar det som Maxxis har ändrat kvalitén (egen erfarenhet och obekräftade källor) sedan 2009 vilket gjort dem mer lika SuperMaxx-däcken. Vilka faktiskt inte alls är bra... Funkar för landsvägsbruk men klarar inte kallt väglag alls så bra längre och verkar ha längre uppvärming på bana. Eller så är det bara hjärnspöken...

Jag kunde lika gärna köpt Presa Sport som M3 eller motsvarande Dunlop/Pirelli för gatbruk. Endast för banbruk i vackert väder om det inte är en strikt prisfråga. Intresserad av beggade Presa för att testa finns det både halvslitna och nästan nya i garaget för billiga slantar.

Last edited:
Många snackar maxxis?

Knappt hört någon nämna det någonsin!

Känns inte som däck är det första som man ska spara på!

Eller olja, eller bromsbelägg, eller bromsslangar, eller oljefilter, eller bensin, eller blinkers, eller bromsvätska eller nå annat. Och just därför kostar allt som har med hojar att göra sjukt mycket.

Lagom drygt svar!

Du är tillräckligt begåvad att förstå att meningen var att istället för att köpa kolfiber ramskydd eller slip-on så kan man lägga den pengen på riktiga däck inte maxxis!

Lagom drygt svar!

Du är tillräckligt begåvad att förstå att meningen var att istället för att köpa kolfiber ramskydd eller slip-on så kan man lägga den pengen på riktiga däck inte maxxis!

Du verkar kunna det här, perfekt.. berätta nu vad som är det dåliga med maxis?

Lagom drygt svar!

Jo, jag vet ;) Men det är alltid samma diskussion, man ska inte snåla på just den grejen. Det är ÅF högst medvetna om, och det är därför delarna är så vansinnigt dyra. Därmed inte sagt att man bara ska köpa billigt junk :fakta Men man ska nog titta lite på vad man köper för något :)

Var det inte någon förare som så stolt sa att dom kört minuten på maxxis på Kinnekulle.

Jag åker 57or på Kinnekulle med helt utslitna Dunlops. Säger kanske inte allt, men en del!

/ Jens

Var det inte någon förare som så stolt sa att dom kört minuten på maxxis på Kinnekulle.

Jag åker 57or på Kinnekulle med helt utslitna Dunlops. Säger kanske inte allt, men en del!

/ Jens
Ja, en skicklig förare kan prestera med undermålig utrustning, men en medioker förare kan inte kompensera för materialet på samma sätt ;)

Säger absolut ingenting över huvud taget varken åt det ena eller det andra hållet. fattar faktiskt inte ens vad det har med tråden att göra över huvud taget.

Ja, en skicklig förare kan prestera med undermålig utrustning, men en medioker förare kan inte kompensera för materialet på samma sätt ;)

Nu var det ju inte en söndagsåkare utan en av Maxxis utsedd testförare.

Om jag kommer ihåg rätt..

/ Jens

Säger absolut ingenting över huvud taget varken åt det ena eller det andra hållet. fattar faktiskt inte ens vad det har med tråden att göra över huvud taget.

Killen kör bana. Däcket testas på en mycket kurvig och avancerad bana. Edit: dom körde 58.36 med nya sulor och refererar till att "vinnaren Rookie 1000 körde"... Det har aldrig åkts något rookie-race eller annat modernt MC-race på Kinnekulle. Men Bridgestone slicks med snabb förare har 56 sekunder som "rekord" (allt mycket inofficielt såklart)

Säger mer än mycket. Maxxis hade som sagt själva valt en snabb förare... Inte en SMC-åkare på söndagstur. :fakta. Kommer jag ihåg rätt så använde dom det som marknadsföring....

/ Jens

Last edited:
Du verkar kunna det här, perfekt.. berätta nu vad som är det dåliga med maxis?

Du skrev att "många snackar om maxxis" och jag har faktiskt inte hört någon göra det däremot om Qualifier rr, power one, 2ct, supercorsa osv har jag hört mycket.

Stora massan har inte fel i detta fall! Skulle maxxis vara likvärdigt skulle det antagligen inte vara lite billigare och mindre populärt!

Däck är ju trots allt något som testas ganska reguljärt av alla och då gäller nog den generella uppfattningen!

Du skrev att "många snackar om maxxis" och jag har faktiskt inte hört någon göra det däremot om Qualifier rr, power one, 2ct, supercorsa osv har jag hört mycket.

Stora massan har inte fel i detta fall! Skulle maxxis vara likvärdigt skulle det antagligen inte vara lite billigare och mindre populärt!

Däck är ju trots allt något som testas ganska reguljärt av alla och då gäller nog den generella uppfattningen!

Körde halva säsongen på Maxxis Prses sport förra året, krängde av skiten och satt på michelin CT-2, vilken skillnad, hojen blev som förr, lättsvängd och välja spår enkelt. Maxxix däcken var tungstyrda och svårt att byta spår i en kurva, men det är jag det.............:tuttar

Maxxis är inget annat än ett låg budget däck!
För vissa funkar det bra för andra inte....

Men man kan inte räkna med att det ska vara lika bra som dyrare däck, där med inte sagt att dyrast är bäst...
Men jag skulle inte slänga på maxxis på min hoj iaf...

Bättre att spara veckopengen ett månad extra och köpa riktiga sulor.

Ha, ha det är precis därför alla i tråden köper andra däck än Maxxis. (och ja jag kör på Maxxis)

Jag körde med Maxxis Presa Sport 1 gång förra året på Anderstorp. Eftersom jag aldrig hade kört med Maxxis däck förut var vi noga med att kolla att det var rätt lufttryck i däcken innan.Däckvärmarna satt också på c:a1 timma innan ERF-kvalet. På tredje varvet började jag ladda på lite och då släppte framdäcket helt överaskande i en vänsterböj och jag gjorde en lowsider ut i Lecan. Lyckligtvis klarade sig hoj och förare bra och vi kunde därefter ställa upp i racet (med ett annat däckmärke!) men jag personligen kör nog aldrig på ett Maxxis däck igen. Däcket var möjligtvis ett "Måndags exemplar" men jag förlorade helt förtroendet, tyvärr...

Back