Maxi-dubb

Jag har dubbat ett bakdäck men inte kunnat prova då det inte varit före för det. Dubben ser bra ut och det är lätt att montera den om man har en bra skruvdragare, dock är inte verktyget så bra. De små spetsarna som greppar tag i dubben för att vrida den är alldeles för klena, vinklar man det minsta eller slinter lite så slår man av dem. Se till att dubben är helt inne i verktyget och att ni pressar ordentligt under hela monteringen, slå av skruvdragaren direkt om det blir fel. Det tar ungefär en halvtimme per 100 dubb.


Det börjar väll bli väder för provkörning :)

Vart köpte du dina ifrån och hur mkt fick du betala?
Om man beställer kanske man ska köpa 2 st "dubb verktyg" Hur många dubb köpte du?

Många frågor.... :)
 
Det börjar väll bli väder för provkörning :)

Vart köpte du dina ifrån och hur mkt fick du betala?
Om man beställer kanske man ska köpa 2 st "dubb verktyg" Hur många dubb köpte du?

Många frågor.... :)

Jag köpte från de som nämns tidigare i tråden: http://www.sundins.org/. Pris enligt deras sida, leveransen kom rätt snabbt. Verktyget är så billigt så jag rekommenderar definitivt att köpa två på en gång.

Jag köpte 250 men det går inte in mer än 220 på mitt bakdäck om man inte sätter två dubb per klack på vissa ställen. Räkna hur många klackar du har på däcken och fundera på om du behöver överallt eller t o m dubbelt på vissa.
 
Har testat dom s.k skruv dubbarna från sundins.org till att komplettera dubb som gått av i mina däck....funkar kanon och sitter stenhårt i däcket...har provat att dra med hovtång och dom sitter som berget.
Monteringsverktyget gick också sönder för mig efter ca40dubb:mad:
Trots att jag var noga med att dubben satt rätt itryckt i hållaren...

Men har efter det bara satt dubben direkt i snabb-chucken på min
batteri-skruvdragare och det funkar fint det också...får man inte i dubben ordentligt kan man ta en tång och dra i den sista biten...:yoparty
 
Funkar bra på isen i vilket fall.Har inte testat i endurospår än.
 
Nu har även jag monterat dubb från sundins. Blev deras 1300 dubb med ca 3mm utstick. Detta pga att jag även åker vanlig väg och sen var det lite korta klackar på mina nya däck (michelin t63). Åkte bildubbade pirelli mt21 förra vintern , så det ska bli roligt att se om det är någon skillnad på greppet. Monteringen går mycket smidigt , stor skillnad mot att dubba med pistol. Det blev 120 dubb i varje däck och det var på håret att dom gick ned i framdäcket. Provkörningsrapport kommer när det har blivit lite mildare ute :huvet .
 

Bifogat

  • 1.JPG
    1.JPG
    123.3 KB · Visningar: 131
  • 2.JPG
    2.JPG
    127.1 KB · Visningar: 118
Nu är den första provkörningen avklarad.
Mycket bättre grepp än bildubben jag körde på i fjol. Förvånansvärt bra grepp på is och hårdpackad snö. Åkte efter en hårdpackad skogsbilväg nu idag och det var hur roligt som helst :) . Är nästan som att åka efter en fin grusväg på sommaren. Åkte även lite asfalt och decimetersnöiga vägar , men det är på riktig vinterväg dom fungerar bäst.
 
Nu är den första provkörningen avklarad.
Mycket bättre grepp än bildubben jag körde på i fjol. Förvånansvärt bra grepp på is och hårdpackad snö. Åkte efter en hårdpackad skogsbilväg nu idag och det var hur roligt som helst :) . Är nästan som att åka efter en fin grusväg på sommaren. Åkte även lite asfalt och decimetersnöiga vägar , men det är på riktig vinterväg dom fungerar bäst.

va kostade dubben ?
 
Nu är den första provkörningen avklarad.
Mycket bättre grepp än bildubben jag körde på i fjol. Förvånansvärt bra grepp på is och hårdpackad snö. Åkte efter en hårdpackad skogsbilväg nu idag och det var hur roligt som helst :) . Är nästan som att åka efter en fin grusväg på sommaren. Åkte även lite asfalt och decimetersnöiga vägar , men det är på riktig vinterväg dom fungerar bäst.
Tänkte handla såna där dubbar jag också. Det jag inte vet är om jag ska handla 1300-modellen med 3,2 mm utstick eller om jag ska välja 1400 med 2,5 mm utstick och lite grövre stitf. 1300 är ju längre och måste funka bättre på snö och is men hur går det när man åker på asfalt? Hur halt blir det på asfalt? Håller dom för högre farter (runt 90) eller blir dom för varma och tappar härdningen? Eller ska man rent av ta 1400-modellen bak och 1300-modellen fram?
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top