Maxi-dubb

Grusig

grusig
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
CB600FA, XL650V
Hejsan

Hittade en firma som tillverkar dubb man skruvar i gummit.
Dom har precis tagit fram en kortare modell (11mm) för
mc.
Tror ni det fungerar?
Eller har någon provat?
Adressen är: www.maxi-grip.se

De körde med dom i enduro VM så visst funkar det.
Men så jättebilligt blir det inte om man ska ha däck till enduro och cross.

Var själv inne på det spåret förra vintern. Dubbade till slut själv med en liknande variant även där med 6 kantig skalle. Greppet var väl dubligt ute på åkern och på grusvägar med lite snö på men egentligen inget grepp som var värt besväret med att dubba. För att inte nämna slitaget på dubben när man sprätte igenom underlaget. Framdäcket såg nydubbat ut medans dubbarna bak knappt gick att hitta nere i däcket.

Jag hade tänkt prova köra sånna där i mina crossdäck då jag egentligen var för slö för att byta te endurodubb å för fattig för att köpa endurodubb ;P Sen fick man låna däck och blev desperat. Slutade med ilska och ont i fingrarna.

Te nästa år ska jag lätt prova de där iaf. Vi har haft förstamodellen på traktorn (8 ton) som vi plogade isen med och det blev världens skillnad.

Då tänkte jag dra på crossdäcken, men finns de ute i 11mm så skulle jag nog prova dem på 17". Jag tror det kommer fungera dugligt så länge man håller sig till isbelagda ytor!

Robertzon skrev:
2611317 finns det någon i sverige som tar hem desa dubb eller`?
lyckas inte hitta nått på sidan.. skulle vilja ha ett par stycken...:va

Kolla här: http://www.sundins.org/
De kostar 4,65 kr styck.

Anders Erikssons har skrivit lite om dessa dubb också: http://ae-racing.com/

Enkel matematik:
Bakdäck 300 dubb x 4,65 = 1395:- + däckskostnad
Framdäck 200 dubb x 4,65 = 930:- + däckskostnad.
Kan nog vara ett alternativ. Blir nog ungefär samma pris som att köpa färdigdubbade endurodubb men med den fördelen att man kan kompletteringsdubba/byta ut dubben själv om det behövs.

Last edited:
rejser skrev:
2611046 Ja jävlar...jag blandade visst ihop grejorna lite..hehe
Jag tänkte på dessa dubb: www.Best-Grip.com
Lite skillnad :)
Dom där såg ju klockrena ut ut. Bra att kunna byta dubben när dom slits ut. Undra vad priset skulle hamna på. :va

Edit: Tack Gits

Last edited:
Dumfråga kanske..
men hur går det med slangen om man skruvar i dom där!?

annars ser det ju skoj ut:hoppa

någon som har ett risigt 180 däck liggandes..

/F

frefeh skrev:
2613764 Dumfråga kanske..
men hur går det med slangen om man skruvar i dom där!?

annars ser det ju skoj ut:hoppa

någon som har ett risigt 180 däck liggandes..

/F
Annars har jag ett helt nytt bridgestone slicks som jag skar för att prova på motarden, tyvärr gick det inte in i svingen...

Jag me! Slipper man ju kränga av crossdäcken till vinteråkning, bara skruva i o gasa. Aningen dyra kanske, en femma styck.. Men jag vill ha!

Olof Eriksson skrev:
2613787 Annars har jag ett helt nytt bridgestone slicks som jag skar för att prova på motarden, tyvärr gick det inte in i svingen...

Är det 180 :)

Går skruven igenom hela däcket eller?!
jag har ju ingen slang i mina tänkte om man slapp det.

Dom där ser ju ganska rediga ut.

enduro27.jpg

018.jpg

Ja de ser mkt bra ut! Bara det håller så är det ju klockrent. Och det verkar ju hålla också iochmed att folk använder dem på hög nivå. Anders Eriksson tex.

Oj vilken horribel engelska på sajten. Någon som vet hur man monterar? Ska man förborra eller drar man den direkt med skruvdragaren som en självborrande plåtskruv? De verkade inte rekommendera att man limmar..? Jag har bara kört med Trelleborg förut, hur tror ni grepp/livslängd är på dessa i jämförelse?

frefeh skrev:
2613985 Är det 180 :)

Går skruven igenom hela däcket eller?!
jag har ju ingen slang i mina tänkte om man slapp det.
Det är 180, tror de e ca 8mm gummi och sedan korden efter det, gissar att korden e ca 5 mm tjock. Jag har skurit motardmönster i det och sen har jag skurit av kanterna men det borde inte vara något som påverkar ifall man ska sätta dubb i det. Kanske tillåme en fördel med mönstret då det kommer rensa eventuell snö bättre.

Neutral skrev:
2614034 Oj vilken horribel engelska på sajten. Någon som vet hur man monterar? Ska man förborra eller drar man den direkt med skruvdragaren som en självborrande plåtskruv? De verkade inte rekommendera att man limmar..? Jag har bara kört med Trelleborg förut, hur tror ni grepp/livslängd är på dessa i jämförelse?
Ren gissning så är nog prylen längst till höger uppe på hemsidan monteringsverktyget, att man sätter den i en skruvdragare eller ett vanligt handverktyg och skruvar i de utifrån.

Jag skulle tippa att greppet och livslängden e ganska den samma som vanliga endurodubb.

Last edited:
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...