AlphaSwede
Ny medlem
Kör tiger 1050 med original topp och sidoväskor. Står max 130 kmh med packväskor. Är det pga wobbling, att väskorna kan flyga av eller varför 130 kmh? Varit uppe i 160 och jag har inte märkt någon skillnad. Vad är er erfarenhet?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kör tiger 1050 med original topp och sidoväskor. Står max 130 kmh med packväskor. Är det pga wobbling, att väskorna kan flyga av eller varför 130 kmh? Varit uppe i 160 och jag har inte märkt någon skillnad. Vad är er erfarenhet?

Det står max 130 km/h på i princip alla mina Triumph-tillbehör. Tror det är advokater inblandade i vissa skrivelser...
Är nog bara en standardskrivning som redan sagts. Mina sidoväskor säger max 120 km/h men jag har testat dem till över 200, och de sitter fortfarande kvar...
Nja, jag tror nog att det inte handlar om de sitter kvar eller inte utan på att hojens vägegenskaper påverkas så pass mycket att det avrådes vänligt men bestämt.
Buy quality, cry once
Ja, jag raljerade lite såklart. Har dock inte märkt några effekter på vägegenskaperna heller. Mina väskor får man stoppa max 5 kg i per styck (men även här har jag provat och de lossnar inte även med dubbla vikten) så tyngdpunkten förskjuts rätt mycket mindre med väskor än om man t.ex. har en passagerare på hojen. Luftmotstånd ja, kanske, men igen, tror att en passagerare påverkar luftmotståndet en hel del också (knän och huvud som sticker ut).
Ja, jag raljerade lite såklart. Har dock inte märkt några effekter på vägegenskaperna heller. Mina väskor får man stoppa max 5 kg i per styck (men även här har jag provat och de lossnar inte även med dubbla vikten) så tyngdpunkten förskjuts rätt mycket mindre med väskor än om man t.ex. har en passagerare på hojen. Luftmotstånd ja, kanske, men igen, tror att en passagerare påverkar luftmotståndet en hel del också (knän och huvud som sticker ut).
Fast där skall jag säga att min hoj med tomma aluväskor är betydligt instabilare vid tex max acceleration över 130 km/h (givetvis endast på avlyst plats) än med bara passagerare... Och då skiljer det typ 50 kg i vikt (säg inte detta till min fru).
Med mjuka väskor är den däremot betydligt mindre påverkad.
Så där kan man verkligen förstå poängen med att inte va alltför långt över 130....över 130 km/h (givetvis endast på avlyst plats) än med bara....
Och självklart har alla tester utförts på avlyst område osv![]()

Jag säger inte emot, men, det kan ju också komma mycket fortare än att man hinner vara med, vis av egen erfarenhet. Med lite fel last så kan det ju vara lugna gatan, utan några konstigheter, tills du kommer till en kurva med tjälskott och råkar ta ett sånt, har du inte märkt för att tyngdpunkten är för långt bak innan så gör du det då...Är du uppmärksam på förändringar och intresserad av din hoj så märker du de små stegen mot ett svårkontrollerat as och anpassar dig, din körning och din last efter detta.
Saknar du känslan gör du bäst i att läsa på lapparna och göra som dessa säger.
Men höll gjorde det Tvärtom så tillhör nog BMW-s sortiment det mer vindtunneltestade du kan få tag på
|
|
Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare
Custom Motor Show ställer ä... |
|
|
Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare
Custom Motor Show ställer ä... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Den 3-5 juli slår vi upp po... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Förarkurser på Nürburgring
Nu är datumen för båda föra... |
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |
|
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |