Maxeffektgräns

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Såg en notis i senaste SMC angående maxeffektgränsen de har i Frankrike. Frankrike har som enda land i Europa en gräns på 100hk för motorcyklar vilket innebär att alla motorcyklar med mer hästkrafter måste strypas.

I januari i år togs en ny lag i kraft. Den innebär att främst säljare men även köpare kan bötfällas med upp till 30 000:- euro om man tar bort strypningen och även riskerar upp till 2 års fängelse.

Låter detta rimligt? Var är vi på väg? Åsikter?

Jag är inte för såna förbud,
men det kommer säkert om MC-olyckorna fortsätter öka.

Ta det lunt där ute.

PS. 100hk är ganska mycket på en gatmotorcykel ändå
så det finns väl ingen större anledning till panik.

brorzan skrev:
30 000 euro? :gnissla

Nästan 300 lakan ju. Kan knappast stämma.

Det var bara för återförsäljare väl ? Alltså privatpersoner kan ju knappast tvingas böta 300 000:- för att de skruvat bort strypningen och sedan säljer den vidare utan strypning .. :va

Det har väl funnits en 100hk gräns här i Sverige också, men den är ju borta nu. :)

100hk gräns och genast blir det poppis med lätta 2-takts räsers :)

Ok - men då skall bilar med 800hk som ex Königsegg, Ferraris etc strypas och då kan man verkligen undra vad man betalar för? Är alltid motoreffekt/väghållning som kostar mest kallas utveckling, kanske man kan köpa en ny Ferrari med ca 200 hk för 400k eftersom mc isf får ha högst 100 hk och säg 200 hk i bilar - vilket bladder - dubbelmoral tyvärr.//R

gthyni skrev:
PS. 100hk är ganska mycket på en gatmotorcykel ändå
så det finns väl ingen större anledning till panik.

Jo, det är ju en strypning på 40%!

Panik!!!!! :skrämd

lorkan skrev:
Jävlar med effekt det var i din ZX10R .. :va

Ja, skittuff är den. Precis som på TV...

(168-100)/168 = 0,40 (168 hk tog jag ur :arsele )

Last edited:
Orca69 skrev:
I januari i år togs en ny lag i kraft. Den innebär att främst säljare men även köpare kan bötfällas med upp till 30 000:- euro om man tar bort strypningen och även riskerar upp till 2 års fängelse.

Låter detta rimligt? Var är vi på väg? Åsikter?

Även detta i Frankrike? Hoppas det aldrig kommer hit eller någon annanstans

/hållerpåattavstrypahojenaswespeak :gnissla

Nursey skrev:
Även detta i Frankrike? Hoppas det aldrig kommer hit eller någon annanstans

/hållerpåattavstrypahojenaswespeak :gnissla

Vi har väl haft en sån lag här i sverige vill jag minnas. Nån gammal räv kanske kan bekräfta..?

Suomalainen skrev:
Vi har väl haft en sån lag här i sverige vill jag minnas. Nån gammal räv kanske kan bekräfta..?
Inte lag, men som en försäkringsgräns.

räven här,

det var ingen lag men en överenskommelse mellan generalagenterna i början på 80-talet,
minns bara 2 hojar som ströps Honda CBX och Kwak Z1300

gthyni skrev:
räven här,

det var ingen lag men en överenskommelse mellan generalagenterna i början på 80-talet,

Sen blandade f-bolagen in sitt också. Många hojar ströps ner enligt en deal mellan generalagenterna och f-bolagen till 100 hp vissa så lågt som 50hp.. har för mej att de satte en gräns på vikt effekt. Sen när reglerna för mellantung trädde i kraft samt att f-bolagen insåg att alla ändå körde ostrypt så försvann den överenskommelsen ut i sanden vad jag vill minnas.

gthyni skrev:
räven här,

En till räv...

Det var många fler hojar än så som ströps, en bit in på 90-talet. ZXR750 fanns i ett gäng olika effektvarianter, GPz900 senare årsmodeller ströps till 89 hkr för att inte tala om alla andra hojar årsmodell -85 till nånting-95 med över 100 hkr som ströps. Fireblade, GSX-R mfl... På frivillig basis av importörerna som en branchöverenskommelse och senare för att få ner hojen i f-klass och få den såld. Ibland till löjliga siffror. Bladen har t.ex sålts som 34 hkr eller nåt liknande idiotiskt om jag inte minns helt fel.

BMW vägrade ju länge ens bygga hojar med mer än 100 hkr för att slippa få dem strypta...

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...