Max tid mellan teoriprov och körprov?

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Försöker ta reda på hur lång tid det max får gå mellan teoriprovet och körprovet för A-kort men lyckas inte hitta något varken på körkortsportalen eller på trafikverket. Har hittat att det ska vara max två veckor mellan teorin och körprovet för B-kort men står inget om A-kort.

Någon som vet? :gnissla

Last edited:
Teorin skall väl gälla i 1 år. precis som "gamla" bil. Detta är just pga SVENSK VINTER. man kanske gör teorin på hösten, bokar uppkörning, misslyckas på uppkörning och kan inte hinna få en ny tid pga säsongen löper ut. Så var det 2012 i alla fall! =)

Godkänt kunskapsprov

Direkt efter provet får du ett skriftligt beslut på att provet är godkänt. Ett godkänt kunskapsprov är giltigt i ett år. Om du inte har gjort ett godkänt körprov under ettårsperioden, måste du göra om kunskapsprovet.

Du läste nog inte så noga på körkortsportalen :tungan

Hej.
Som jag har läst mej till (och kollat med körskolan) så gäller ett godkänt kunskapsprov i 1 år. Men.... om du kör upp och misslyckas så har du bara 2 månader från första uppkörningen på dej att få godkänt körprov. Klarar du inte det så MÅSTE du skriva teori-provet igen. Även fast det kanske bara var 3 månader sedan du skrev godkänt.
Konstiga regler - jag vet!!
Nu är det visserligen ett år sedan jag tog körkortet, så det kan ev. ha ändrats. Man kan ivilketfall hoppas på det

Hej.
Som jag har läst mej till (och kollat med körskolan) så gäller ett godkänt kunskapsprov i 1 år. Men.... om du kör upp och misslyckas så har du bara 2 månader från första uppkörningen på dej att få godkänt körprov. Klarar du inte det så MÅSTE du skriva teori-provet igen. Även fast det kanske bara var 3 månader sedan du skrev godkänt.
Konstiga regler - jag vet!!
Nu är det visserligen ett år sedan jag tog körkortet, så det kan ev. ha ändrats. Man kan ivilketfall hoppas på det

:confused:

Det är är för bilen, klarar man ena provet så har man 2 månader på sig att klara körprov/teoriprov.

För MC-teori gäller 1 år. dvs 1 år på dig att klara körprovet.
Du måste ha mixat upp reglerna.

:confused:

Det är är för bilen, klarar man ena provet så har man 2 månader på sig att klara körprov/teoriprov.

För MC-teori gäller 1 år. dvs 1 år på dig att klara körprovet.
Du måste ha mixat upp reglerna.

NIX! Jag är säker på att detta gäller/gällde MC-kortet. Jag letar fram "bevis" och återkommer.

NIX! Jag är säker på att detta gäller/gällde MC-kortet. Jag letar fram "bevis" och återkommer.

Finns inget underlag för det.
Det gäller Behörighet B där kunskapsprov och körprov bokas samtidigt.

Rent teoretiskt kan du köra upp (och misslyckas) hur många gånger du vill under det året som ett godkänt kunskapsprov gäller. (Det gick 3 månader mellan mina uppkörningar på samma kunskapsprov)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT