Max hur stor offset mellan framhjul och bakhjul?

Jag shimsar mitt framhjul typ 5mm på husan för att 21" fälgen skall gå fri mot bromsoket.
Sedan distanser mellan oket och bromsskivan för å flytta tillbaks skivan till rätt possition.
Inte märkt något konstigt ( men då är det lite annorlunda körning när man kör på isen)
 
Jag tänker på faran med att ha spända ekrar på ena sidan och slappa på andra sidan. Hur väl fördelas kraften då? Låter i mina öron som att endast hälften, ena sidans ekrar, tar emot trycket, andra sidan gör ingenting. Längre ekrar på ena sidan, men med samma spänning, vore väl en annan sak. Har jag fel så har jag fel.

Givetvis så släpper man inte trycket på ena sidan helt utan man anpassar spänningen så att fälgen inte är centrerad mot navet när korrekt ekerspänning uppnås.
 
Hur många av er har provat att köra cykel med icke centrerade hjul?

Det låter betydligt värre än vad det är i verkligheten. Skall man montera häftigare däck på en tidig BMW GS (som har enkelsving) så shimsar man ut bakhjulet 7-10mm från centrumlinjen och det ger inte konstiga egenskaper. samma sak med motardhojar där man vill trycka in så breda bakdäck som möjligt, där har man experimenterat med att ekra så att fälgen inte blir centrerad för att få frigång från kedjan och det fungerar utmärkt.

I stort sett alla som har kört en ducati 748/916/996 om de inte heter Fogarty, Bayliss eller något liknande. Är inget ovanligt att det diffar 5-10 mm mellan fram och bakhjul, men eftersom folk inte vet om det så har det ju funkat i rätt många år nu...

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
 
Visst kan man göra så.
Finns hojjar som är ekrade så från början.

MEN, sluteffekten är ändå densamma som att flytta hela hjulet. :fakta
Det vill säga hjulen spårar inte.

:hej

/e

Nä man flyttar fälgbanan så den blir centrerad. Navet däremot är förskjutet.

Vill minnas att det är vanligt på trampcyklar med skivbroms eftersom man bara har skiva på ena sidan.
 
Hur många av er har provat att köra cykel med icke centrerade hjul?

Det låter betydligt värre än vad det är i verkligheten. Skall man montera häftigare däck på en tidig BMW GS (som har enkelsving) så shimsar man ut bakhjulet 7-10mm från centrumlinjen och det ger inte konstiga egenskaper. samma sak med motardhojar där man vill trycka in så breda bakdäck som möjligt, där har man experimenterat med att ekra så att fälgen inte blir centrerad för att få frigång från kedjan och det fungerar utmärkt.
Så du menar att jag egentligen bara skulle kunna flytta hjulet lite i sidled utan att spänna om ekrarna? Det låter som en väldigt enkel lösning tycker jag och inget ont i det, jag gillar enkla lösningar. :tummenupp
 
Nä man flyttar fälgbanan så den blir centrerad. Navet däremot är förskjutet.

Ja just det.
Fälgbanan stannar i korrekt läge men navet skjuts åt sidan så att ok och skiva matchar.

Tänkte inte på det. :rodnar

:hej

/e
 
Tveksamt. Fick en tokig idé dock, kan man inte spänna om ekrarna så att fälgbanan är förskjuten gentemot navet? :näsblod

Så gjorde man på gamla Bonneville T120 när man byggde chopper. Kallades kärrhjul och det höll ett tag.

Kommer ihåg en gång när alla utom 3 ekrar på ena sidan gick av vid rödljuset när man kom upp ur "hundraknutarsbacke". Lyckades hjälpligt rulla ner till macken där bubblan satt på taket brevid :). Lånade en skiftnyckel och lyckades få till bakhjulet så det inte tog i allt för mycket. Kom nästan till krönet på Tranebergsbron sen drog 2 av dom 3 ekrarna. Fick leda hem den till Furusångsvägen. Ingen kul dag.

Enklast är att spänna bakhjulet lite snett så att fram och bakhjul spårar. Om kedjan inte är spik spelar mindre roll.

Bäst är självklart att sätta distanser så att det blir rätt.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top