Max decibel i trafik?

Skall hem o kolla på min skylt.

Sen är det ju strulet med helfordonsgodkännande då spelar ju det ingen roll hurvida ljudkraven klaras eller inte om de skall vara nitiska. Finns inget godkännande på min ljuddämpare.

Dock besiktigade jag min KTM igår med helsystem o dB killer i o besiktningsmannen brydde sig inte. Låter inte så mycket men mer än orginal rent subjektivt.

Apan måste jag göra ngt åt då den låter som sig bör

Slutsnackat!

Det blir nog lite svårt att hävda något annat än 91dB vid 4.500 rpm efter jag hittade denna skylt fullt synlig på ramen, +/- eventuella rabatter och extra-dB pga. kalibreringen/feltoleransen på mätinstrumentet...

Bilprovningen svarade per mejl, lite struligt sammanställt men all information kommer från Transportstyrelsens föreskrifter och bör därmed anses som facit.

Har skaffat ett orginalsystem just-in-case. Gör påsk nu...
Kör lugnt, och tyst...

Bifogat

Besiktigade min XT förra veckan utan original pipor.
XT'n saknar varvräknare, men ska enligt skylten mätas vid ca 3000 varv

Han mätte upp 92db(A) men då kunde han bara gissa varvet. Han sa att 91 hade varit godkännt, de var någon ny EU standrad och att min hoj står specad till 86dB(A) spelade ingen roll.

Slapp några påföljder om jag lovade att byta till original nästa gång jag skulle besiktiga.

Jag är inne på trafikverkets sida med information om min hoj, men hittar info om allt utom dB som andra har hittat. Vart ska jag leta?

Här är gamla papper från Bilprovningen, som jag fick, rörande varvtal och mätningsförfarande:

Bifogat

• ljud-1.jpg
    ljud-1.jpg
    111.6 KB · Visningar: 121
  • ljud-2.jpg
    ljud-2.jpg
    74.9 KB · Visningar: 160
En annan syn på det...

Pratade med lokala mc-handlaren idag. Han gillade ljudet i på min Hynda och vi pratade en del om bullermätningar och annat som avhandlats i tråden.
Han drog då en historia om "en kund som kom förbi" som visst hade stoppats av Farbror Blå (oklart varför) och bullermätning skulle ske.
-"Visst får ni mäta decibelen men min varvräknare funkar inte, den visar i alla fall inte rätt, så ska ni mäta måste ni koppla in en extern varvtalsmätare" (då mätningen skall ske vid korrekt varvtal).
Och killen skulle visst ha klarat sig på detta, då det inte fanns någon sådan hos den polispatrullen.

En annan story [Lite off-topic] var om killen som möter en polisbil "i minst 200 knyck på 50-väg", polisen vänder och lyckas stoppa/få tag i killen.
-"Öh, äh, ni kan inte ha någon mätning på mig när vi mötes, jag klarar mig" och diverse andra spydigheter för att retas/jävlas.
Ena polisen tröttnar och skriver ut en bot på 2 laxar "för störande av den allmänna ordningen", vilka tydligen är svåra att slippa undan.
Allt för att killen stod och drygade sig...

Vet dock inte sanningshalten i dessa (eller kan man lita på lokala handlaren..?).

@sharpedge:
Förutsätter att du är på "mina sidor" och berört fordon på Transportstyrelsens sida.
Under "Tekniska uppgifter" listas motornummer, modellkod, slagvolym etc.
Längre ner där bör uppgifterna stå, om ditt fordon är "helfordonstypgodkänt" eller vad det nu heter.
Lustigt nog har jag 88dB på den sidan, och 91 på skylten...
Å andra sidan står det att X11:an har 78kW också så...

Här är gamla papper från Bilprovningen, som jag fick, rörande varvtal och mätningsförfarande:

Schyrrans layout på det pappret.
Ser alldeles nya ut...
Är de månne skrivna på en sån däringa Skrivmaskin...
Eller var det hästkärran du besiktade på 40-talet det gällde?
Vem vet vad de härnäst ska uppfinna...
Hjulet?

Last edited:
hittade inte 12ans nyckel idag och fick bråttom till besiktningen. Jag gladde besiktningsmannen och åkte därifrån med ett leende och ett blankt papper :) Var inställd på en 2a men chansade. Blev lite nervös när han vinkade in mig i hallen.. det lät ju inte mindre därinne i rundgången:yoparty

Last edited:

Fina papier

Kolla min länk i #25 så hittar du länkar direkt till aktuella motsvarande dokument. Jaggillarspårbarhets smileyn hittar jag inte..

Såhär står det på min Sv1000s. Hua jag som har GPR dämpare på lär knappast vara godkänd :)

Ljudnivå dB, vid körning: 79
Ljudnivå dB, stillastående: 92

Schyrrans layout på det pappret.
Ser alldeles nya ut...
Är de månne skrivna på en sån däringa Skrivmaskin...
Eller var det hästkärran du besiktade på 40-talet det gällde?
Vem vet vad de härnäst ska uppfinna...
Hjulet?

Direkt kopia av Bilprovningens egna dokument. En av de motardkörande lirarna här på forumet jobbade med sånt tidigare och postade detta på gamla Yahoo-forumet. Men det är knappast mer än tio år sedan :) (pappren kan dock ha varit äldre)

Känn historiens vingslag... :D

Ingen som läser detta som testat att nobba mätningen pga "icke korrekt varvräknare" som kan berätta hur det gick?

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back