En annan syn på det...
Pratade med lokala mc-handlaren idag. Han gillade ljudet i på min Hynda och vi pratade en del om bullermätningar och annat som avhandlats i tråden.
Han drog då en historia om "en kund som kom förbi" som visst hade stoppats av Farbror Blå (oklart varför) och bullermätning skulle ske.
-"Visst får ni mäta decibelen men min varvräknare funkar inte, den visar i alla fall inte rätt, så ska ni mäta måste ni koppla in en extern varvtalsmätare" (då mätningen skall ske vid korrekt varvtal).
Och killen skulle visst ha klarat sig på detta, då det inte fanns någon sådan hos den polispatrullen.
En annan story [Lite off-topic] var om killen som möter en polisbil "i minst 200 knyck på 50-väg", polisen vänder och lyckas stoppa/få tag i killen.
-"Öh, äh, ni kan inte ha någon mätning på mig när vi mötes, jag klarar mig" och diverse andra spydigheter för att retas/jävlas.
Ena polisen tröttnar och skriver ut en bot på 2 laxar "för störande av den allmänna ordningen", vilka tydligen är svåra att slippa undan.
Allt för att killen stod och drygade sig...
Vet dock inte sanningshalten i dessa (eller kan man lita på lokala handlaren..?).
@sharpedge:
Förutsätter att du är på "mina sidor" och berört fordon på Transportstyrelsens sida.
Under "Tekniska uppgifter" listas motornummer, modellkod, slagvolym etc.
Längre ner där bör uppgifterna stå, om ditt fordon är "helfordonstypgodkänt" eller vad det nu heter.
Lustigt nog har jag 88dB på den sidan, och 91 på skylten...
Å andra sidan står det att X11:an har 78kW också så...
Här är gamla papper från Bilprovningen, som jag fick, rörande varvtal och mätningsförfarande:
Schyrrans layout på det pappret.
Ser alldeles nya ut...
Är de månne skrivna på en sån däringa Skrivmaskin...
Eller var det hästkärran du besiktade på 40-talet det gällde?
Vem vet vad de härnäst ska uppfinna...
Hjulet?