Max decibel i trafik?

Rill2

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2008
Hoj
#SÅLD# KTM 660 SMC - 04
Vad är det för högsta tolleranta ljudnivån?
Tänkte nämlingen köpa nytt system därför frågan...

103dB vid en viss kolvhastighet i en viss vinkel har jag för mig, på bana gäller 95.

Det där med dB...

Jag blev stoppad av Sheriffen på en vit-blå springare på väg hem på en nyinhandlad Honda X11 förra söndagen.
Visst, det hade gått lite fort men han vill promt att vi skulle åka till en trafikmätningsstation de hade bemannat för dagen alldeles nära stoppet och byta mejladresser...

Väl där tyckte han att det hade mullrat lite väl högt på vägen (i 150km/h...) och beordrade bullermätning, så upp med mikrofonen, placerade den i 45 graders vinkel från ena blåset på ca 50cm:s avstånd och sedan startar han upp.
86,7 dB på tomgång, han läste på en dator att denna modell får ge max 91 så jag trodde jag var safe...
-"Ånä grabben, vi ska allt mäta mellan 4-5000 rpm!"... vilket då inte gick så bra...

Väl hemma sitter jag och tittar på de uppgifter man kan se på trafikverkets hemsida/bilregistret om man loggar in på "Mina sidor" och där står:
Ljudnivå dB, vid körning: 79
Ljudnivå dB, stillastående: 88

för min mc, vilket stämmer dåligt med de 91 han nämnde som max.
Förklaringen är/var att Haffa Haffa ger +3dB i "rabatt" men det hjälpte föga i detta läget (93,5dB) då jag låg 2,5dB över skalan trots 3dB:s avdrag.

Men min grannes nya R1:a är typad/registrerad med max 99dB "på pappret", vilket torde ge ett OK upp till 102dB, om jag fattat allt rätt?!

För att döda myten om att 3dB låter som dubbelt så högt:
I och med att decibelskalan är logaritmisk upplevs en ökning på 3 dB som dubbelt så högt för det mänskliga örat.
Detta bör man vara medveten om när man diskuterar bullerdämpning i en lokal. 3 dB sänkning av ljudnivån i en lokal innebär alltså att ljudets effekt minskat till hälften. Det skall dock tilläggas att den mänskliga hörseln ej uppfattar en höjning med 3 dB som fördubbling, utan hörseln uppfattar ca 10 dB höjning som en fördubbling.

[källa: http://www.kursnavet.se/kurser/arbmiljo/kurs/ljudniva.htm]

TokHenke, Pepsodent i ÄlgMC Lund

Last edited:
För att döda myten om att 3dB låter som dubbelt så högt:
I och med att decibelskalan är logaritmisk upplevs en ökning på 3 dB som dubbelt så högt för det mänskliga örat.
Detta bör man vara medveten om när man diskuterar bullerdämpning i en lokal. 3 dB sänkning av ljudnivån i en lokal innebär alltså att ljudets effekt minskat till hälften. Det skall dock tilläggas att den mänskliga hörseln ej uppfattar en höjning med 3 dB som fördubbling, utan hörseln uppfattar ca 10 dB höjning som en fördubbling.

Va? :va Om det där ska vara ett sammanhängande citat så kanske du skulle leta efter en annan källa.. kanske.

Jorå, vettu så att eh...

Pjaough... Jag fick inte heller ihop det :confused: när jag läste det, men var för lat för att editera...
Men det visar ju att tråden inte är död i alla fall! :)

Då kvarstår dock själva frågan, om vi bortser från mitt tokiga citat, om hur mycket en mc får låta?
Är det beroende på vad hur är typreggad eller finns det generella gränser, 3dB hit eller dit...

Jag har i alla fall varit med och bekostat forskningen om bullerskador, antar jag...

Last edited:
Vad blev följderna för denna enpartsfest?

"Enpartsfest..." Din lustigkurre!
Hittills 3.200:- i böter.... Men det kan ju bero lite på att han stoppade mig i 150 knutar på motorvägen. Kanske. Jo, så var det nog..

Han hälsade att det "nog skulle komma ett brev med tanke på bullret" men då jag inget skrev under på (utöver fortkörningen då...) på plats tror jag mest det var för att skrämmas, eller så tyckte ha det räckte som det var.

Jo just de ja, när jag till slut fick lov att åka hade jag blinkersen på och då tidigare ägare satt på led-blinkare utan motstånd (eller bytt relä) var det bara att vända tillbaka igen och få skäll för det med... Nu fixat!

Lite kul i sammanhanget är att jag prutade ner mc:n jag köpt 2-3 timmar innan med samma belopp som fortbötern gick loss på så det var som att skita på sig och sätta sig ner - det jämnar ut sig...:D

Va? :va Om det där ska vara ett sammanhängande citat så kanske du skulle leta efter en annan källa.. kanske.

Kanske så här då?:

deciBel - dB?
Den mänskliga hörseln fungerar inte som en ljudtrycksmätare. Vi hör nämligen inte olika ljudtryck med de rätta styrkeförhållandena. För att hantera olika ljudtrycksnivåer korrekt beräknar man nivåskillnader enligt en logaritmisk skala kallad decibel som bättre överensstämmer med hur vi uppfattar ljudstyrkan. En ökning av 6 dB (decibel) motsvarar den dubbla ljudstyrkan. CD-systemets dynamik på 96 dB är beräknat på just detta (16 bitar * 6 dB = 96).

Effektnivå (effektdecibel) mäts dock annorlunda och just detta är därför källa till stor förvirring bland många konsumenter. När man fördubblar spänningen/ljudtrycket så fyrdubblas effekten (som mäts i Watt). Alltså blir en 3 dB ökning det dubbla. Detta gäller vanligtvis effekten i till exempel förstärkare.

Blev man någe klokare på detta?
[Klippt och stulet från: http://www.bigscreen.se/aol_ljudet.htm]

Last edited:
Lite lustigt...

Så här står det hos trafikverket om min:
Motoreffekt, Kw: 132,0
Effektnorm: EG
Maxhastighet km/h: 295,0
Ljudnivå dB, vid körning: --
Ljudnivå dB, stillastående: 109

Lite lustigt...

Italienskor har kanske undantag, då de låter gott! :D

Lite lustigt...

Sedärja. Med andra ord har du en mc som är typad/reg.besiktad med en annan bullernivå, betydligt högre.
Stämmer bra med att jag hörde Sheriff 1 ropa "Den får ge 91 decibel" till Sheriff 2 som mätte (88+rabatten).
Stämmer också bra med att grannes Retta är godkänd för 99 (102)dB.

Men 109dB... Ja jisses... Proppar någon?

Sedärja. Med andra ord har du en mc som är typad/reg.besiktad med en annan bullernivå, betydligt högre.
Stämmer bra med att jag hörde Sheriff 1 ropa "Den får ge 91 decibel" till Sheriff 2 som mätte (88+rabatten).
Stämmer också bra med att grannes Retta är godkänd för 99 (102)dB.

Men 109dB... Ja jisses... Proppar någon?

Ja, men varför inte någon uppgift vid körning???

109 låter gött med en V4:a :D

Var tvungen att kolla upp min Multistrada:
"Ljudnivå dB, vid körning: 80"
"Ljudnivå dB, stillastående: 102"

Hur mäts "körning" egentligen?
Sen hittade jag även:
"Traktorsläp: 0" var ju bra att veta... :rolleyes:

För min DR800 -95:a finns inga uppgifter om ljud alls... :va
Bara att skruva av all dämpning och låta stånkan väsnas fritt eller vad?

Slutligen utrett?

Jag har suttit med Farbror Blå i telefonen en bra stund nu tog reda på vad polisen säger i detta ärendet. Så nu benar vi ut detta:

* Det handlar för det första om mc:s helfordonsgodkännande (när modellen tas in till landet, eg. samma för alla EU-länder) och detta började man med i början av 2000-talet. Vissa mc kan därför ha bara en siffra eller ingen alls, beroende på hur/var/när EU-typningen gjordes.
Denna görs som regel av importören/tillverkaren och siffrorna rapporteras till berörd myndighet och skrivs in i hojens reg.bevis.
Gissningsvis tar man fram respektive mc:s nivå på plats vid kontroll, därför är det bra att veta vad man får bullra, så inte polisen använder en felaktig siffra.
* Ja, olika mc kan ha olika bullernivå. Beroende på hur/när de är typade.
* Ja, vissa mc har bara en bullergräns (stilla/under färd) troligen beroende på avsaknad av mätutrusning/möjlighet vid typningen m en godkändes ändå.
* Och ja, det finns en magisk gräns på 103dB som du inte får överskrida alls. Det framgick inte om detta var stillastående eller under körning men jag gissar på stillastående.

Ett helfordonsgodkännande (svårt ord, ger 54 poäng i Alfapet) på ett fordon ger +5dB i rabatt vid mätning. Inte 3 som jag tidigare hävdade.
* Fortfarande 103dB i maxgräns.
* Inget får bullra mer än så.
* Möjligen Hudiks italienska då...

@Hudik: Då jag hälsade att det faktiskt finns fordon med en gräns om 109dB ville han absolut kolla upp detta för det motsäger polisens generella info så du kan väl ringa Bängen och ge dem ditt reg.nummer... Jasså inte..?!

@DesmoHellman: Ja, tydligen får du köra med valfritt blås så länge du håller dig under 103dB på din DrBig. (Sugkuki 800dB?)

En generell fråga på ljuddämpare gav att i princip alla eftermarknadsdämpare är olagliga pga. ökat buller och att "det inte finns en HD i landet som kör lagligt" gjorde att jag frågade om hur polisen de facto hanterar detta vid kontroller och "vi i Skåne har beslutat att bötfäll vid minsta lilla överträdelse", hur det ser ut i övriga landet vet jag inte.

GPS:
ÄlgMC:
-"Är det ok att använda en gps monterad över hastighetsmätaren pga. platsbrist?"
Sheriffen:
-"Njae, du ska alltid kunna avläsa hastigheten [oklart från Haffa om det måste vara på speedometern eller gps:en] men om man kör i tunneln till tex. Danmark blir det ju svårt med gps:en... Jo, kanske... Nä jag vet inte."

Så, frågor på det eller var vi klara?

... Hur mäts "körning" egentligen?...

Missade att fråga om detta men jag tror helt enkelt man ställer ut mikrofonen på ett liknande sätt som jag beskrev ovan i tråden och sedan kör längs en linje och håller en viss fart/visst varvtal och kör förbi mätstationen.
Kanske någon Sporthojare har råkat ut för detta och kan klargöra?

En helt annan fråga på samma tema:
Om jag ska besikta min X11 med de lite för högljudda blåsen och inte orkar/hinner meka tillbaka bägge originalblåsen, borde de inte mäta på var sida då och ta fram ett medelvärde.... med tanke på att jag klarade mig knappt pga. +5dB-gränsen borde jag hamna på halva den med två olika rykrör... Spar tid och jobb!

Last edited:
Mkt bra inlägg/tråd.

Hur vet besiktningen/polisen vid vilket varvtal de skall mäta

Är det i dBA eller ovägt det mäts (endast "DB" anges i fordonsuppgifterna)

Kan bekräfta att:

3 dB ökning motsvarar en fördubbling av utstrålad ljudeffekt.
En 6 dB ökning motsvarar en fördubbling av ljudtrycket.

För att örat skall uppfatta en fördubbling av ljudstyrkan hos ett kontinuerligt ljud krävs en ökning med 6-10 dB beroende på ljudets karaktär i frekvensplanet.

Som en tumregel är 1 dB den minsta skillnaden som går att uppfatta med hörseln.

... Hur vet besiktningen/polisen vid vilket varvtal de skall mäta?
Är det i dBA eller ovägt det mäts (endast "DB" anges i fordonsuppgifterna)...

Vet inte, och det tar emot att ringa polisen 2 ggr samma dag...
Vad menas med "ovägt" och dBA?

I mitt fall mätte man mellan 4-5.000 varv och satt helt sonika och torrgasade. Då jag redan satt i klistret pga fortkörning (de skrev f.ö. 137km/h så jag har lappen kvar:)) hade jag inte lust att tjafsa om bullret och kritisera mätningen, vilket jag säkert annars gjort om jag fastnat pga enbart detta...

Så om någon sitter på info om hur en bullermätning ska gå till för att vara godkänd vid kontroll av körande fordon får denne gärna lägga ut det i tråden så man kan ha detta i bakhuvudet om man håller på att åka dit och tycket mätningen inte verkar utföras korrekt.

4:e inlägget i tråden länkar till viss information om stillastående mätning, lite googling på mätning under körning skickade mig till en "EUR Lex" från 1970 så relevansen kanske inte är 100%...

Det börja ta sig!

Bra länkar i ämnet, Ketzer! Fast det där med dB(A) etc. lämnar jag till Mensa...
Själv har jag ringt bilprovningen om våra frågor.
De lovade att kolla upp och återkomma då de ej hade svar på allt men;

* Varvtalsintervallet som ska användas vid bullermätning avgörs beroende på mc:s slaglängd och är unikt för varje modell.
Detta ska enligt Ketzers länkar vara angett på en skylt på hojen eller registrerad på mc:n för stationär mätning, dvs. vara inskrivet i reg.beviset eller annat tekniskt dokument kopplat till resp. mc/modell.

* Varvtalet skall hållas konstant (ev. inom ett intervall) under en mätning vilket innebär att man själv bör säkerställa att kontrollanten inte tokvarvar under mätningen och absolut inte överstiger angett varvtal. Fråga innan! Men hur gör man på en mc som saknar varvräknare..?:va

I en av föregående inläggs länkar står att läsa:
"En polisman har rätt att avgöra om din motorcykel låter för mycket genom att enbart lyssna på den:gnissla. SMC och våra samarbetsjurister rekommenderar att du aldrig skriver på en böteslapp enbart genom en ljudmätning genom "polismans öra". En polis kan i vissa fall lämna rapporteftergift. "
vilket var lite intressant. Ska man ändå få bullerböter vill jag nog ha ett bevis på uppmätt ljud och inte en enskild polismans "uppskattning" av ljudnivå. Varvar jag ur min hoj och får böter i slutet av rakan kommer en kontrollmätning på rätt varvtal att visa ngt. annat.

Böter kostar idag 1.000:- för att orsaka buller, 500:- om ljuddämparen inte är godkänd (kanske man kan få en kombi-böter också?) känns ändå lindrigare än att bli belagd med körförbud tills ny registreringsbesiktning är utförd...

Vidare skriver SMC på sin sida att SMR-handlare snart troligen kommer att kräva org.system finns med vid inbyten av mc, annars hotar de med prisavdrag då de förmodligen inte får sälja mc med bytta (=bullrigare) rykrör i framtiden. Allt enligt SMC.

Vad säger trådstartaren?
Nöjd med svaren?
Näjustdetja, du står ju hojlös...

... Är det i dBA eller ovägt det mäts (endast "DB" anges i fordonsuppgifterna)

Enligt dina bifogade länkar (http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=5191) står att läsa:
"Alla äldre motorcyklar, amatörbyggda motorcyklar samt de som importerats från tredje land saknas tillverkarskylt.
Då gäller gränsen 103 dB(A)
. För samtliga tillkommer X decibel för mätinstrumentets mätosäkerhet.
"

Frågan om varvtal anser jag besvarad.

Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back