Max 650,en cylinder och automatlåda. Ny EU regel?

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
I dag damp MC-folket ner i brevlådan och vad hittar vi väl där? Jo, ett förslag från en EU-utredning som anser att man bör förbjuda MC med fler cylidrar än en, högst 650 cc och enbart automatlåda. Utredningen är gjord av en "expertgrupp" och presenterades i januari i år!

Intressant framtid vi går tillmötes.

Skyll inte på mig - jag röstade nej till EU och det har jag aldrig ångrat.

(Det enda "positiva" vi fått är högre hastighet för släpvagnar, då 70 nu 80 och att få bära in så mycet brännvin vi orkar över gränserna.

EU kostar i avgift mer än vårt försvar per år och till det tillkommer kostnaderna för vår egen administration till ofantliga belopp)

Last edited:
Om man läser artikeln så säger man att utredningen mest handlar om tankar och idéer.

Varför stanna vid att begränsa cylindervolym/antal och växellåda? Kan de inte bara exakt definiera hur hojar ska vara konstruerade? Vi låter EU-parlamentet utforma "The One And Only" och se'n får alla tillverkare helt enkelt bara tillverka exakt den hojen. Tänk vad bra! Då skulle ingen behöva vara avundsjuk på nå'n annan och racing skulle bli totalt förarbegränsat!
Förbjud alla gamla farliga inreggade hojar också!
:tomten

GeFeldz skrev:
2397638 Varför stanna vid att begränsa cylindervolym/antal och växellåda? Kan de inte bara exakt definiera hur hojar ska vara konstruerade? Vi låter EU-parlamentet utforma "The One And Only" och se'n får alla tillverkare helt enkelt bara tillverka exakt den hojen. Tänk vad bra! Då skulle ingen behöva vara avundsjuk på nå'n annan och racing skulle bli totalt förarbegränsat!
Förbjud alla gamla farliga inreggade hojar också!
:tomten

Morr!! :mad:

Skömt åsido, tvivlar på att det kommer gå längre än det redan gjort..

Allvarligt talat. Ni vet själva hur lång tid normal byråkrati brukar ta. Ni whinar om det allt som oftast på forumet, ni whinar om det mesta. Ni borde veta hur lång tid ett sådant förslag, eller vad det nu är för något, som skrivits ovan tar att införa.

Simma lugnt. Seriöst alltså.

Haha, lite uppfriskande ironi och cynism kan vara trevligt ibland ju ;)
Mest troligt så blir det väl inget av detta genomtänkta förslag, men de kan ju revidera det och köra det genom papperskvarnarna en massa varv och få igenom vissa begränsningar...

Busafreak skrev:
2396561

(Det enda "positiva" vi fått är högre hastighet för släpvagnar, då 70 nu 80 och att få bära in så mycet brännvin vi orkar över gränserna).

Det är lätt för Svensson att tro att varje utredning leder till en lagstiftning. Ingen utredning blir lagstiftning rakt av i princip. Man kan använda delar av den och oftast blir det ingenting av det.

Det enda positiva? Du är inte så speciellt insatt i EU:s regleringar va? ;) Vi har fått mycket positiv harmonisering av regler på flera områden. Vi har fått en gemensam röst i utrikespolitiken och chans att påverka den rösten. Det har blivit enklare att etablera sig i andra medlemsstater både som företag och privatperson.

Men för den som inte bryr sig om annat än just det som berör en själv borde man som hojåkare iaf tycka att det är positivt att man kan importera hojar mycket lättare och få ett betydligt större utbud av delar att köpa utan att betala tull på dem osv.

EU kostar i avgift mer än vårt försvar per år och till det tillkommer kostnaderna för vår egen administration till ofantliga belopp)

Vår EU-avgift är under 30 miljarder kr per år och försvarets kostnader är över 40 miljarder kr varje år. Från EU får vi tillbaka miljarder i bidrag också.

Men detta är väl också nackdelen med demokrati... den som inte är insatt får ändå rösta (paradoxalt nog är det också fördelen egentligen). Av de som är negativa till EU som jag mött och diskuterat med har ytterst få haft goda kunskaper om EU och Sveriges förhållande till EU. Många vet inte ens i vilka frågor EU har rätt att stifta regler med enkel/kvalificerad majoritet ("överstatlighet") och vilka frågor varje land har veto i... så illa är det med kunskaperna.

Last edited:
Busafreak skrev:
2396561 I dag damp MC-folket ner i brevlådan och vad hittar vi väl där? Jo, ett förslag från en EU-utredning som anser att man bör förbjuda MC med fler cylidrar än en, högst 650 cc och enbart automatlåda. Utredningen är gjord av en "expertgrupp" och presenterades i januari i år!

Intressant framtid vi går tillmötes.

650 CC.
Hmm, vad får man med det.

SuperMotard :nicka
Café räser :nicka (finns ju visserligen med både fler cylindrar och mer kubik)
SuperMono hojar (typ, ta den ducce och kapa en cylinder... heh)

Så i framtiden sladar vi eller stilar framför korvmojen. :rofl

hållundan skrev:
2397691 Allvarligt talat. Ni vet själva hur lång tid normal byråkrati brukar ta. Ni whinar om det allt som oftast på forumet, ni whinar om det mesta. Ni borde veta hur lång tid ett sådant förslag, eller vad det nu är för något, som skrivits ovan tar att införa.

Säg det till judarna.

Varför avvakta tills en remiss ligger på bordet eller beslut är tagit innan man slår ner på det? Det är lite sent att gnälla när lobbyorganisationer redan har påverkat politikerna och beslut har fattats.

PutteLiten skrev:
2398305 650 CC.
Hmm, vad får man med det.

SuperMotard :nicka
Café räser :nicka (finns ju visserligen med både fler cylindrar och mer kubik)
SuperMono hojar (typ, ta den ducce och kapa en cylinder... heh)

Så i framtiden sladar vi eller stilar framför korvmojen. :rofl

Med automatlåda tror jag inte att supermotarden är så väldans rolig längre =('

Edit: Håller med jP, om man börjar klaga först när beslut är tagna och lagar stiftade så är det ju riktigt jävla för sent... Även om det tar länge för byråkratin att ha sin gång, så har iaf jag tänkt köra hoj i mer än säg tre-fyra år till. Jag menar "det är lugnt, det där är i framtiden!" är väl ändå inte så långsiktigt tänkande?

Last edited:
Ajdå, missade automatlåda :huvet

Ajja, om denna lagen träder i kraft är och med den vanliga byråkrati snabbheten så är jag i kråmslädesåldern när detta inträffar så, inget att bry sig om alltså... :lol

När svenska politiker ville förbjuda vattenskotrar sa EU-ministrarna ifrån på skarpen pga att det ansågs vara ett handelshinder att förbjuda dessa.

Vad skulle det då vara om detta skulle gå igenom om inte ett gigantiskt handelshinder. Säljs nog en aning fler bågar än vattenskotrar.

Men som det även stod i texten: att det än så länge bara handlade om tankar coh idéer. Tur är väl det, för hur skulle det annars se ut i samhället om våra kära politikers alla snedvridna tankar och idéer skulle ha trätt i kraft.
Ta bara " mansskatt" som ett exempel.

Nä, vi får nog bränna runt på twinnar, tripplar och radfyror etc etc ett tag till förhoppningsvis. Annars får vi väl göra som när vår allra käraste Tone Tingsgård var i farten ;)

hållundan skrev:
2397691 Ni borde veta hur lång tid ett sådant förslag, eller vad det nu är för något, som skrivits ovan tar att införa.

Motion kallas det. Sånt som allas vår käre Göran P fått alldeles för lite av ;)

Last edited:
Det komiska är väl att skylla på utsläppen egentligen... :tomten
Procentuellt sett kan väl ändå inte hojar vara nå'n större katastrof, eller? Det måste ju gå minst tio bilar på varje motorcykel. Mopeder däremot, som oftast är 2-taktare och finns i formliga drivor (t.o.m. här uppe bland renarna), borde kunna vara mer skadliga i så fall.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back