Mattsvart

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Vilken är marknades bäst vidhäftande mattsvarta sprayfärg
Om man tex vill spraya gaffelben, alusving mm.
Vilket märke använder ni och vilket sitter fast

Tacksam för tips

Jocce
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Tveksamt om det finns nån sprayfärg som håller för nånting egentligen. För ramdelar och gaffelben är det nog pulverlack som gäller.
 

sockan

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Västervik
Hoj
Kawasaki zxr 400
Hagmans mattsvart sprayfärg är min lackad med, allt utom ram, sving och fälgar! Det ser ok ut men på ram, sving och fälg föredrar jag nog pulverlack! Lackade min mopperam med den färgen också vilket blev mycket bra men på sina ställen sprack färgen efter ett tag, typ där man fäste avgassystem, motor och liknande ställen!

Ska också tillägga att lackera alu med sprayfärg är EJ att rekommendera, blir väldigt svårt att få en till en ok nivå! Det blir som "öar" av färg och det rinner och flyter ut och är allmänt jävligt
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Till alu gäller att ha rätt primer / häftgrund.

Hagmans mattsvart sprayfärg är min lackad med, allt utom ram, sving och fälgar! Det ser ok ut men på ram, sving och fälg föredrar jag nog pulverlack! Lackade min mopperam med den färgen också vilket blev mycket bra men på sina ställen sprack färgen efter ett tag, typ där man fäste avgassystem, motor och liknande ställen!

Ska också tillägga att lackera alu med sprayfärg är EJ att rekommendera, blir väldigt svårt att få en till en ok nivå! Det blir som "öar" av färg och det rinner och flyter ut och är allmänt jävligt
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Hagmans fungerar bra, använde det på enheldel dock inte på hojjen. Men motordelar på bilarna. Men ja sving osv fungerar det nog bra med en bra grund! dock hade jag rekomenderat pulverlack eller något håller mycket längre!
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Färgerna på burk som jag fått blandat av "Colorama" har alltid varit av en hög kvalitet de gånger jag använt dom.Kanske aningen dyrt men som sagt klart godkänt.Sedan hänger ju även ganska mycket på den som sprayar med burken oavsett sort.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det blir ju bättre än nytt, till skillnad från sprayfärg som inte duger till nånting alls.

Ironin är total när en sprayad grafittimålning håller i trettio år på ett brofäste, men samma färg lossnar från en fälg efter en vecka:fakta:3freak
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Vad ska man köra för primer då för att det ska sitta, tänkt göra lite nädsvärtning i typ caferacer syfte och har inga ambitioner att göra det hos lackerare.
 

Aquaman

Det ska rulla på två hjul
Gick med
21 Jul 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Yamaha r6 - 03
Har mattblå på mina kåpor, och ramen är mattsvart. Tycker mattfärg är riktigt fräckt och snyggt, dock så är det ju inte det där glansiga men men :yoparty
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Se till att primern är till för aluminium. Aldrig läst på om det tekniska men skillnad blir det.

http://www.google.se/search?q=prime...s=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-och-Lack/Primer-for-aluminium-367418/

Primer för aluminium
Genom att grunda aluminiumytan med Alu Primer erhålls ett förbättrat målningsresultat. Primern har mycket goda vidhäftningsegenskaper, hög fyllningskapacitet (fyller mindre repor) och kan våtslipas. Primern är dammtorr efter 10 minuter och genomhärdad efter 1 dygn. OBS! Hög luftfuktighet ger längre torktid. OBS! Primern är endast avsedd att användas ihop med Biltema Bättringsfärg. Kulör: Grå. 400 ml.

Vad ska man köra för primer då för att det ska sitta, tänkt göra lite nädsvärtning i typ caferacer syfte och har inga ambitioner att göra det hos lackerare.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top