Matteproblem på jobbet! Hilfe Bitte! PSI = N

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Hej alla matematikprofessorer!

Sitter med en riktig hjärngnuggare nu på jobbet och har fintat bort mig själv totalt mellan översättningstabeller och liknande.

Problemet är som följer:

Jag ska kalibrera en amerikansk mekanisk dynamometer som visar värden i PSI mellan 0-300 PSI.

Eftersom vi normala i Europa och övriga världen använder oss av Newton så blir det lite konstigt nu.

I översättnings tabeller och liknande kan man bara få PSI till N/m2.. Har ju pluggat Ma D och Fy B men kommer faaan inte ihåg någonting.

Jag vill alltså kunna veta hur många N t.ex. 50 PSI motsvarar. För er som inte vet så betyder PSI; Pound preasure per Square Inch vilket också är det gör enkelt att översätta direkt till N/m2 men inte till enbart N.

Graciaas!

Problemet är att det ena är tryck och det andra är kraft, vi behöver veta mer för att lösa det för det går inte att konvertera olika storheter så där.
Varför mäter dynamometern i tryck? Är du säker på att det verkligen är en dynamometer?

Problemet är att det ena är tryck och det andra är kraft, vi behöver veta mer för att lösa det för det går inte att konvertera olika storheter så där.
Varför mäter dynamometern i tryck? Är du säker på att det verkligen är en dynamometer?

I know...

Det är inte en "vanlig" dynis.. Utan dom använder den för att att mäta bandspänning. Dom brukar alltså uttrycka sig med att bandet är sträckt till ex. 76 PSI. på ett band med bredd på 3mm. Ett bands sträckning kan du ju mäta med hjälp av dragprovare osv. Men nu använder de det här verktyget och vi har fått uppdraget att kalibrera den.. Några teorier?

Om jag har förstått dig korrekt...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mekanisk_spänning

b5e455adfe11f9c5fdf3c4b9ac3f8b3e.png

Sigma [Pa = N/m^2]
A [m^2]
F [N]

Lös ut F om resten är känt :va

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...