Mattehjälp

Men jag känner mig urusel och korkad....

R1+5, Ja, och 226,8.

Du har fått bra förklaringar av Bentebent och Bearing här ovan. :tummenupp

Du är inte korkad. Du har bara inte fullt ut tagit till dig att matte-regler gäller ALLTID och utan undantag, vilket gör det MYCKET enklare än språk. Annars hade jag aldrig lärt mig durch, fûr, gegen, ohne, uhm (eller hur fan det nu stavades!) samt aus, auser, bei, gegenûber, mit, nach, zeit, von, zu. Och då är ändå tyska lätt jämfört med franska. Eller vilket asiatiskt språk som helst!

Regeln du behöver lära dig och verkligen förstå är att sinus = läs av y-axeln, och cosinus = läs av x-axeln.

Ta ett halvt glas vin, sov som en klubbad och ge dig på skiten i morgon igen så ska du se att det lättar så småningom. :)

Du har fått bra förklaringar av Bentebent och Bearing här ovan. :tummenupp

Du är inte korkad. Du har bara inte fullt ut tagit till dig att matte-regler gäller ALLTID och utan undantag, vilket gör det MYCKET enklare än språk. Annars hade jag aldrig lärt mig durch, fûr, gegen, ohne, uhm (eller hur fan det nu stavades!) samt aus, auser, bei, gegenûber, mit, nach, zeit, von, zu. Och då är ändå tyska lätt jämfört med franska. Eller vilket asiatiskt språk som helst!

Regeln du behöver lära dig och verkligen förstå är att sinus = läs av y-axeln, och cosinus = läs av x-axeln.

Ta ett halvt glas vin, sov som en klubbad och ge dig på skiten i morgon igen så ska du se att det lättar så småningom. :)

Det har jag fattat, men jag har ingen aning om hur jag ska hantera det med parentesen som dök upp, och jag känner mig ändå stendum. Ska dricka vin, det är iaf något jag kan... :död

ÅH! Matteskola! Kan behöva hjälp jag med!

Läser tekniskt basår efter en vurpa me hojen där jag bröt ryggen å behöver omskola mig från ett praktiskt yrke som inte funkar längre. Lite halvtufft att börja me matte C, kemi och fysik när man bara har 5 år gammal matte A i ryggen,
men är på termin två nu iaf å kämpar :)

Återkommer när jag sitter fast igen :hej

Det har jag fattat, men jag har ingen aning om hur jag ska hantera det med parentesen som dök upp, och jag känner mig ändå stendum. Ska dricka vin, det är iaf något jag kan... :död

Hoppas du avnjuter ditt vin just nu och inte läser det här förrän i morgon!

Det som står inom parentesen är vinkeln. Den må vara nämnd som en ekvation, men såna har du ju läst tidigare om du är uppe på D, så (x-20) ska inte te sig särskilt svårt för dig.
Tänk dig att enhetscirkeln är en klocka med bara en minutvisare. Den är exakt 1 lång och dess utgångsläge är alltid 3.
Om vinkeln är 90 grader vrider du den rakt upp till 90 grader (till kl 12) och läser av siffran på y-axeln. Så sin (90) = 1.
Kl 2 råkar jag veta är sin (30) som är 0,5.
Vrider du visaren till kl 10 får du sin (150) vilket också är 0,5.
Däremot om du vrider visaren till efter kl 3 men innan kl 9 får du läsa av ett minusvärde, eftersom y-axeln alltid är minus under x-axeln.
Så vrid visaren till kl 8 och du får sin (210) = -0,5. Eller kl 4 -> sin (330) = -0,5.
Eller så gör man det enkelt för sig och vrider visaren direkt från utgångsläget "kl 3" ner till kl 4, vilket ger sin (-30) = -0,5.

Hoppas det här hjälper dig och inte bara rör till det för dig!

Jag dricker vin nu, och ska läsa igenom detta i morgon igen! Återkommer då! :tummenupp

Hit stämmer det

1) x - 20 = -26.8 + n x 180
2) x - 20 = 180 - (-26.8) + n x 180 = 206.8 + n x 180

1) x = -6.8 + n x 180
2) x = 226.8 + n x 180

Tackar! Misstänkte att det var där jag hamnade fel, var ju inte ens länge sen jag lästen analysen, borde skämmas :rofl

Om det är något, förutom mattehjälp, denna tråden givit mig hitintills, så är det ju bevis på att det faktiskt finns smarta män! Jag vill ju ha en smart en, och här finns tydligen en hel hög! ;)

Men vi behöver ju inte skrota denna tråden, den kan ju bli en mattehjälps-tråd för allt och alla. :)

Jag läste analys hösten 96 så jag är förvånad att jag fortfarande kommer ihåg det.

Imponerande! Har länge varit rätt svag i matte, särskilt analysen var ett helvete att ta sig igenom. Var först när jag insåg hur stor nytta jag hade av linjär algebra i 3D-programmering som det tog fart, då blev det plötsligt kul :tummenupp

Imponerande! Har länge varit rätt svag i matte, särskilt analysen var ett helvete att ta sig igenom. Var först när jag insåg hur stor nytta jag hade av linjär algebra i 3D-programmering som det tog fart, då blev det plötsligt kul :tummenupp

För några år sedan så ville jag repetera lin algebran och det gjorde jag genom att slänga ihop ett simpelt program där man kunde rotera och och zooma i en kub som jag ritade upp i perspektiv. Jag använde inga färdiga funktioner utan jag gjorde alla funktioner med matriser utan att optimera på något sett så det var inte det snabbaste programmet i världen men det var ett kul sett att använda lin algebran.

Sen får man hålla reda på om miniräknaren är inställd på radianer(RAD) eller grader(GRAD). Ett klassiskt fel som är lätt att klanta bort sig med och som brukar ta en hel del tid innan man inser det. Jobbigt på tentor...

Om det är något, förutom mattehjälp, denna tråden givit mig hitintills, så är det ju bevis på att det faktiskt finns smarta män! Jag vill ju ha en smart en, och här finns tydligen en hel hög! ;)

Trams, smarta män har inte tvättbrädor och stora biceps. :tungan

Sen får man hålla reda på om miniräknaren är inställd på radianer(RAD) eller grader(GRAD). Ett klassiskt fel som är lätt att klanta bort sig med och som brukar ta en hel del tid innan man inser det. Jobbigt på tentor...

Jag hade en till gradskala, så jag hade RAD, DEG, GRA, där GRA var farligt lik DEG, med RAD vs DEG så ser man iaf att talet är helt uppåt väggarna, det gjorde man inte mellan GRA och DEG. :dummer

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla