Matte trubbel

chrilla skrev:
Sen är det ju kul att se att vissa har förstått teorin kring talet i :tungan

z -> z^2 + c :tungan

mandel1.png

Nexor skrev:

En Mandelbrotmängd. Du ser en bild av det komplexa talplanet. Sätt z = 0 och iterera

z -> z^2 + c

där c är en punkt i talplanet för varje pixel i bilden. Vissa punkter kommer att divergera fort och försvinna ut mot periferin. Andra punkter kommer inte att göra det. Färga de första punkterna beroende på hur snabbt de divergerar, d v s efter hur många iterationer du uppnår ditt kriterium för divergens och färga de punkter som inte divergerar inom ett specificerat ändligt antal iterationer svarta - och du får bilden jag klistrade in. Det finns två roliga saker i det där. Den första är att man kan zooma in oändligt djupt i bilden och bara hitta mer och mer detaljer, inklusive en massa små avbilder av huvudbilden. Den andra är att en mycket liten förändring av startpunkt kan ge helt olika beteenden. För ett tag sedan pratade vi om en fjäril i Amazonas, vars vingslags över tiden tiden påverkar vilket väder vi får här. Där finns en koppling. Kaosteori... det är ganska fascinerande. Och inget man skall försöka förklara klockan ett på natten, men någon fast messerschmitt lär ju rätta mig om jag rörde till det för mycket. ;)

Mvh,
/Fredrik

ft skrev:
En Mandelbrotmängd.

(... yada yada yada...) För ett tag sedan pratade vi om en fjäril i Amazonas, vars vingslags över tiden tiden påverkar vilket väder vi får här. Där finns en koppling. Kaosteori...

Fast kaosteori är ju egentligen motsatsen till fraktaler. Typ.
Var sisdär 15 år sen jag pysslade med fraktaler och kaos, så kommer väl inte ihåg så mycket. Kommer dock ihåg att jag bl.a. knåpade ihop ett pascalprogram som ritade ett "löv" in i oändligheten mha en fraktalformel. Varje blad på lövet kunde såklart zoomas in och visade ett eget löv i sig självt, s.a.s., som kunde zoomas in oändligt många gånger. Detta var 89-90.

(:skrämd är man så jäkla gammal?)

Skalman skrev:
Varje blad på lövet kunde såklart zoomas in och visade ett eget löv i sig självt, s.a.s., som kunde zoomas in oändligt många gånger. Detta var 89-90.
(:skrämd är man så jäkla gammal?)
En fraktalzoom, nog en av de vanligaste demoingredienserna för en hobbyprogrammerare. Många kan programmera en fraktalzoom genom grundprincip och trial and error. Men tror att få vet hur de fungerar och kan förklara en mandelbrot/fraktal grundligt.

Inte sagt att inte du kan, så du behöver inte bevisa något nu.
:)

Skalman skrev:
Fast kaosteori är ju egentligen motsatsen till fraktaler.

Njae, där håller jag inte med. En liten skillnad i utgångsposition kan ge totalt olika utvecklingar för serien. Kaosteori så det smäller om det. Ta annars Feigenbaumfraktalen. Mycket regelbunden tills du når vissa gränsvärden, sedan börjar det variera kraftigt... och återigen utgångslägeberoende.

Satt också och gjorde små fraktalprogram av och till. Inklusive till TI-81 som vi hade i skolan. Ja, jag var ofta ganska uttråkad på lektionerna... och så länge jag pysslade med sådant var lärarna glada. Då störde jag i alla fall inte. :D

morlock skrev:
En fraktalzoom.
:)

Jo, men betänk att det var 15 år sedan, med den tidens datorer och allt :D Tror det var en IBM 8086 eller nåt sånt.

FT, det var därför jag sa "typ". Lite svårt att definiera en motsats till en fraktal tycker jag...

Last edited:
Skalman skrev:
FT, det var därför jag sa "typ". Lite svårt att definiera en motsats till en fraktal tycker jag...

Så sant som det är sagt. :)

8086? Bah, Amstrad 8088! "And we lived twelve people in a shoe box in the middle of the street!" ;)

Nexor skrev:
Beror väl på vad man ska kunna? Visst går man natur/teknik så är det bra o kunna men annars klarar man sig väl utan o kunna det. Jag säger bara MATTE F, DET är GREJJER.
Detta är väl högstadiematte ändå? Och sedan heter det matte diskret och inte matte F.

Spiken skrev:
Detta är väl högstadiematte ändå? Och sedan heter det matte diskret och inte matte F.

Jag går både Matte E, F och Diskret (och Matte H) så samma sak är det inte. Matte Diskret är programmeringsmatte som är rätt lätt, nu kommer jag inte ihåg exact vad vi pysslar med men det är ju mkt lättre än Matte F. Den matten är svår som satan iaf för mig, samma gäller Matte H som är förberedande inför högskolan, vilket innebär att man lär sig lite svårare grejjer baserade på Matte A-D kurserna. Jag hade aldrig ekvationer och algerbra i högstadiet, kanske därför jag var så kass på det i början?

hejsan hoppsan vad min lilla parantes bar i väg, kul att se vilken kunskap som finns på sh. Avundas er!
Visst det är säkert elementär och simpel högstadiematte, men det man inte beaktade i skolan får man låna till nu :gnissla det är aldrig försent att lära sig nåt nytt :tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti